 |
Nieuwsbrief
nummer 77 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Tip: Controle stroomverdeler
Een belangrijk onderdeel is de stroomverdeler. Ook als deze schijnbaar
goed werkt en de Traction goed rijdt kunnen er afwijkingen zijn die je
niet direct op zullen vallen. Het afstellen van het ontstekingsmoment
zal geen problemen geven en ook stationair zal de motor mooi rond lopen.
Het brandstofverbruik is zelfs normaal te noemen alleen is de
acceleratie wat minder en zelfs dat zul je niet direct merken. Daarom is
een eenvoudige controle van de verdeler maar in het bijzonder het
vervroegingsmechanisme belangrijk.
Dit vervroegingsmechanisme kan, na lange tijd niet gebruikt te zijn
geweest, vast gaan zitten. De controle van dit mechanisme is op een
eenvoudige manier vast te stellen. Door eerst de verdelerkap te
verwijderen kun je proberen de rotoras naar rechts te verdraaien en moet deze
na het loslaten weer van zelf in de ruststand terugkeren. Het zijn
de kleine veertjes aan het vervroegingsmechanisme die daar voor moeten
zorgen. Het is niet de eerste keer dat we met dit vastzit probleem te
maken hebben!
Lees ook het verhaal over de “Rotoras
smeren”.
|

Draaimechanisme (B) vast door gebrek aan smering
(A).
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Koeling van de Traction blijft zorgenkind
Het motor koelingsverleden
Het kan ook bijna niet anders als we het verleden bekijken van de
Traction Avant. De motor koelen met gewoon water laat op lange
termijn toch sporen na in de vorm van ketelsteen en of dat nog niet
genoeg is heeft ook roest zijn sporen achtergelaten. Het
is dus een opeenstapeling van isolatiemateriaal, zo kunnen we
stellen, want door deze kalkaanslag loopt het koelend vermogen van
het koelsysteem behoorlijk terug. Eenvoudig gezegd, hoe dikker deze
isolatielaag (kalk en roest) hoe minder er van de koeling over
blijft.
Extra ventilator
Het simpelste is, door veel Tractionisten gekozen, een extra
ventilator monteren zodat ook bij weinig rijwind nog voldoende
koeling geleverd kan worden voor de radiator. Zelfs, als we een
stap verder gaan, wordt een mogelijke vervanger van de radiator
gekozen inclusief de ventilator. Waar aan voorbij gegaan wordt is de
inwendige vervuiling van de motor want binnen in vindt weinig
koeling plaats. De aanwezige kalk- en roestlaag vormt als het ware
een barrière voor de warmte overdracht.
|

Een extra ventilator
plaatsen om de koeling te verbeteren moet gezien worden als een
noodoplossing die in de meeste gevallen niet het gewenste effect
zal geven.
|
Andere mogelijke oplossingen
Een betere maar tevens een moeilijke en dure oplossing is de motor
laten reinigen of reviseren.
Een andere eenvoudige reiniging kan plaatsvinden door de
toepassing van caustic soda. Lees hierover het verhaal "Koelingsproblemen"
oplossen.
Wanneer deze methode wordt toegepast blijft het min of meer een gok
of alle aanwezige kalkaanslag werkelijk verwijderd kan worden. Door
de samenklontering van kalk en roest lijkt deze steenachtige
vormen te hebben aangenomen en door de dikte hiervan slecht te verwijderen. De
hoeveelheid aan kalk en roest is dus ook grotendeels afhankelijk
van het gebruik van de Traction in het verleden. Het uitproberen
met het middel caustic soda blijft dus om deze reden een mogelijke
optie. Vergeet niet bij gebruik van dit middel de nodige
veiligheidsmaatregelen te treffen vanwege zijn agressieve
eigenschappen !
In sommige gevallen kan door vervanging van de waterpijp wat
verbetering van de koeling verkregen worden omdat ook deze
gedeeltelijk weggeroest kan zijn en dus daardoor de achterste cilinders
te
weinig koeling krijgen.
Lees ook het verhaal over de "Waterpijp
traction Avant".
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|