Nieuwsbrief nummer 76     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Ampèremeter Traction
Het principe berust op een metalen kern (ijzer) waar omheen een koperen spoel is gewikkeld. Wanneer we door deze spoel een stroom laten lopen wordt er in de metalen kern een magnetisch veld opgebouwd. Dit magnetisch veld is dan weer in staat een ander ijzeren voorwerp aan te trekken. Dat kan in ons geval een wijzer zijn waaraan een veer is bevestigd. Door deze veer verkrijgen we dus een nulpunt van waaruit de naald naar rechts of naar links kan bewegen afhankelijk van hoe het magnetisch veld is opgebouwd.
Deze constructie stamt nog uit het begin van de stroommetingen en wordt dan ook weekijzer meter genoemd. Tegenwoordig is deze vorm van meten op de achtergrond geraakt en zien we de draaispoelmeter hiervoor in de plaats verschijnen. Hiervan is de werking totaal anders en kort samengevat beweegt er een spoel waaraan de aanwijzer is bevestigd in een permanente magneet
Lees hier verder....

De ampèremeter van de Traction is niet bepaald een precisie-instrument

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Welke accu kiezen?
In grote lijnen kunnen we de accu's in twee soorten onderverdelen. De startaccu en de lichtaccu met wat combinaties hiervan. Zo zien we accu's die alleen bedoeld zijn om te starten en dus in staat zijn om in korte tijd grote stromen te leveren. Dit type accu is dus ideaal voor in de auto.
De lichtaccu heeft tegengestelde eigenschappen t.o.v.  de startaccu want deze kan heel lang een kleine stroom leveren en  is ideaal voor bijvoorbeeld maritiem gebruik.
Dan is er nog de combinatie start-lichtaccu wat eigenlijk een compromis inhoudt wat betekent dat hij zowel als startaccu als voor lichtaccu kan worden gebruikt. Optimaal is deze situatie dus niet en dat zien we vaak toegepast op zeilschepen die soms een kleine motor moeten kunnen starten maar ook gebruik willen maken van de lichteigenschappen van de accu. De toepassing is dan meestal navigatieapparatuur en verlichting.
Lees hier verder...

Maximale startstroom 300A
Begin altijd bij de basis
Bij auto's is het bijna hetzelfde als bij mensen, er komen na verloop van tijd kwalen. Onbeduidende kwalen maar ook moeilijk oplosbare kwalen. Soms een hele reeks van kwalen en dat komt hoofdzakelijk omdat we ouder worden. Daar kun je meestal niets aan doen alleen kunnen we proberen de kwalen te verhelpen. De problemen kunnen zijn, als we het over de Traction hebben, slecht of moeizaam starten, afslaan tijdens het rijden, onregelmatige loop van de motor en ga zo maar door! Een hele reeks van onduidelijkheden dus.
Om al deze problemen het hoofd te kunnen bieden en een oplossing te vinden zullen we eerst terug moeten gaan naar de basis. Daar bedoelen we mee de basisafstellingen zoals kleppen controleren en afstellen. Wees bij het afstellen dan ook heel secuur omdat veel storingen of problemen zijn terug te voeren naar eigenlijk het hart van de motor. Pas als de kleppen goed staan afgesteld kunnen we verder gaan om de daadwerkelijke problemen op te lossen. Zie "begin bij de basis" als een stukje logica!
Voor kleppen stellen lees hier verder... 
"Kleppenstellen zoals het hoort" in pdf. 
"Is kleppen stellen altijd nodig?" , "Eenvoudig kleppen stellen" en
"Formulier kleppen stellen" in pdf. voor de volgorde van
het kleppen stellen. 
 
Kleppen stellen is een secuur werkje en soms is het belangrijk de handelingen enige malen te herhalen om er zeker van te zijn dat alles goed staat afgesteld. Check, check and recheck!

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017