 |
Nieuwsbrief
nummer 76 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Ampèremeter Traction
Het principe berust op een metalen kern (ijzer) waar omheen een koperen
spoel is gewikkeld. Wanneer we door deze spoel een stroom laten lopen
wordt er in de metalen kern een magnetisch veld opgebouwd. Dit
magnetisch veld is dan weer in staat een ander ijzeren voorwerp aan te
trekken. Dat kan in ons geval een wijzer zijn waaraan een veer is
bevestigd. Door deze veer verkrijgen we dus een nulpunt van waaruit de
naald naar rechts of naar links kan bewegen afhankelijk van hoe het
magnetisch veld is opgebouwd.
Deze constructie stamt nog uit het begin van de stroommetingen en wordt
dan ook weekijzer meter genoemd. Tegenwoordig is deze vorm van meten op
de achtergrond geraakt en zien we de draaispoelmeter hiervoor in de
plaats verschijnen. Hiervan is de werking totaal anders en kort
samengevat beweegt er een spoel waaraan de aanwijzer is bevestigd in een
permanente magneet
Lees hier
verder....
|

De ampèremeter van de
Traction is niet bepaald een precisie-instrument
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Welke accu kiezen?
In grote lijnen
kunnen we de accu's in twee soorten onderverdelen. De startaccu en
de lichtaccu met wat combinaties hiervan. Zo zien we accu's die
alleen bedoeld zijn om te starten en dus in staat zijn om in korte
tijd grote stromen te leveren. Dit type accu is dus ideaal voor in
de auto.
De lichtaccu heeft tegengestelde eigenschappen t.o.v. de
startaccu want deze kan heel lang een kleine stroom leveren en
is ideaal voor bijvoorbeeld maritiem gebruik.
Dan is er nog de combinatie start-lichtaccu wat eigenlijk een
compromis inhoudt wat betekent dat hij zowel als startaccu als voor
lichtaccu kan worden gebruikt. Optimaal is deze situatie dus niet
en dat zien we vaak toegepast op zeilschepen die soms een kleine
motor moeten kunnen starten maar ook gebruik willen maken van de
lichteigenschappen van de accu. De toepassing is dan meestal
navigatieapparatuur en verlichting.
Lees
hier verder...
|

Maximale startstroom
300A
|
Begin altijd bij de
basis
Bij auto's
is het bijna hetzelfde als bij mensen, er komen na verloop van tijd
kwalen. Onbeduidende kwalen maar ook moeilijk oplosbare kwalen.
Soms een hele reeks van kwalen en dat komt hoofdzakelijk omdat we
ouder worden. Daar kun je meestal niets aan doen alleen kunnen we
proberen de kwalen te verhelpen. De problemen kunnen zijn, als we
het over de Traction hebben, slecht of moeizaam starten, afslaan
tijdens het rijden, onregelmatige loop van de motor en ga zo maar
door! Een hele reeks van onduidelijkheden dus.
Om al deze problemen het hoofd te kunnen bieden en een oplossing te
vinden zullen we eerst terug moeten gaan naar de basis. Daar
bedoelen we mee de basisafstellingen zoals kleppen controleren en
afstellen. Wees bij het afstellen dan ook heel secuur omdat veel
storingen of problemen zijn terug te voeren naar eigenlijk het hart van de motor. Pas als de kleppen goed staan afgesteld kunnen
we verder gaan om de daadwerkelijke problemen op te lossen. Zie
"begin bij de basis" als een stukje logica!
Voor kleppen stellen lees hier verder...
"Kleppenstellen
zoals het hoort" in pdf.
"Is
kleppen stellen altijd nodig?" , "Eenvoudig
kleppen stellen" en
"Formulier
kleppen stellen" in pdf. voor de volgorde van het
kleppen stellen.
|

Kleppen stellen is een
secuur werkje en soms is het belangrijk de handelingen enige malen
te herhalen om er zeker van te zijn dat alles goed staat afgesteld.
Check, check and recheck!
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|