 |
Nieuwsbrief
nummer 74 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Autoradio voor de
Traction Avant
Een
van de gefabriceerde autoradio's voor de Traction Avant is een autoradio
die stamt uit de tijd van de beginjaren '50. Ze werden gemaakt in
Frankrijk onder de naam Monarch. Dit bedrijf was gevestigd in Parijs,
Boulevard Gouvion-Saint-Cyr. Er zijn niet veel Tractionisten die deze
radio bezitten en over het algemeen komen we ze alleen nog maar tegen in
het museum.
De eigenschappen van deze autoradio was voor die tijd al bijzonder
gezien zijn eigenschappen. Het was dan ook een superheterodyne 5 buizen
radio met een midden- en lange golf band.
Lees
hier verder...
|

Monarch autoradio.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Ontstekingsvolgorde
(update)
De
ontstekingsvolgorde wordt bepaald door de constructie van de motor.
De zuigers gaan dan ook van een 4 cilinder in lijn zoals de
Tractionmotor, paarsgewijs dus twee aan twee naar boven of naar
beneden. Omdat we het over een 4 takt motor hebben wordt hierdoor,
tijdens de ontstekingvolgorde van de cilinders, een gelijkmatig
koppel of draaimoment verkregen. Om in de volgorde wat
duidelijkheid te krijgen wordt het op de foto hiernaast nog eens
aangegeven. Als we de verdelerkap verwijderen en de pen in het
vliegwiel is geplaatst voor de 8 graden bovenste dode punt (BDP)
afstelling, dan wijst de rotor naar de eerste cilinder toe. Een
ezelsbruggetje voor de verdelerkapaansluitingen laat dan ook het
getal 1342 zien.
Het verhaal
is toegevoegd
bij "Verdeler
vervangen".
|

Ontstekingsvolgorde
Traction Avant.
|
Op vakantie met de Traction (Herhaling)
Voor de Traction Avant, dus een dame op leeftijd, moeten we goed
zorgen vooral als we een rit gaan maken of een lange reis gaan
ondernemen. De afstand maakt eigenlijk niet zoveel uit omdat
ondanks het onderhoud wat we plegen we toch onverwachts voor
verrassingen kunnen komen te staan. Je weet maar nooit wat er zoal
kan gebeuren. Na verloop van tijd weten we natuurlijk wel wat de
zwakke punten zijn en kunnen we ons daar tegen wapenen. Maar het
moet natuurlijk niet zo zijn dat we een complete Traction aan
onderdelen mee moeten gaan nemen. Het kunnen dan onderdelen zijn
die het meest voorkomen en stuk kunnen gaan of problemen kunnen
geven. Voor een grote groep Tractions deelnemers, zoals de rit
Parijs - Moskou - Parijs in 2009, konden de meest voorkomende
onderdelen per groep verdeeld worden zodat niet iedereen hetzelfde
mee hoefde te nemen. Voor een vakantie of een klein ritje kan je
natuurlijk nooit zoveel onderdelen meenemen daarom hier een kleine
opsomming van onderdelen die je beslist bij je moet hebben.
Lees
hier verder...
|

Neem voldoende reserve
onderdelen en gereedschap mee als je op vakantie gaat.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|