 |
Nieuwsbrief
nummer 71 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Ledverlichting versus
buislampjes
De verlichting van de meeste Tractions verdient niet bepaald een
schoonheidsprijs als het om lichtuitstraling gaat. Er wordt meestal
geklaagd over te weinig licht en als belangrijkste verlichtingsornament
worden vaak de achterlichten aangewezen. De meesten onder ons worden dan
heel gemakkelijk verleid om voor led-verlichting te kiezen die in vele
vormen wordt aangeboden. Soms geven deze zoveel licht dat je ze kan
vergelijken met vuurtorens wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Het
is dan ook nooit goed genoeg maar wat is nu beter dan dat de verlichting
een natuurlijke uitstraling heeft.
Lees hier verder...
|

De linker is met led
verlichting, de rechter zonder.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Silicone
remvloeistof ervaring
Het is nu alweer zo'n 15 jaar geleden dat de vraag bij mij op kwam,
tijdens de restauratie van het remsysteem, welke remvloeistof ga ik
gebruiken? Keuze genoeg maar er zijn bij elke remvloeistofsoort
voordelen maar ook wat nadelen en hoe zwaar wegen deze. DOT3 (Department
Of Transport) is wel de meest bekende en het grootste verschil ten
opzichte van DOT4 is dat het kookpunt wat lager licht. Voor een
zware auto, waarvan de remmen evenredig zwaar belast kunnen worden,
zou dus voor een DOT4 gekozen kunnen worden. Verder kan een DOT3
remvloeistofsysteem, indien nodig, bijgevuld worden met een DOT4
remvloeistof maar niet andersom. Om nog hoger in het
kookpunttraject te gaan kan een DOT5.1 gekozen worden maar voor een
oldtimer zoals onze Traction minder geschikt omdat we ook moeten
denken aan de verversingstermijn van deze remvloeistof. Blijft er
nog één over en dat is de DOT5 die een andere samenstelling heeft
dan de DOT3, DOT4 en de DOT5.1, namelijk op silicone basis met wat
toevoegingen om het product geschikt te maken voor ons remsysteem.
Lees hier verder...
|
Remvloeistofreservoir
|
Remvloeistof op een betere manier vervangen
Door
rem-activiteiten wordt de remvloeistof in het remvloeistofreservoir
in aanraking gebracht met lucht en dus ook met vocht wat zich in de
lucht bevindt. Deze lucht kan door een klein gaatje in de vuldop
passeren. We kunnen de hoeveelheid vocht, die op deze manier in de
remvloeistof komt, controleren door gebruik te maken van een
remvloeistoftester. Wanneer deze een negatieve uitslag geeft dan is
het verstandig de hoeveelheid remvloeistof uit het rempotje op te
zuigen met bijvoorbeeld een injectiespuitje (zonder naald) en deze
daarna van nieuwe remvloeistof te voorzien voordat er begonnen
wordt met het ontluchten.
Lees hier verder...
|
Remvloeistoftester
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|