 |
Nieuwsbrief
nummer 70 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Hoogspanning.
Mag het een
beetje meer zijn?
Mag het een beetje meer zijn is een veel gehoorde kreet maar kan ook van
toepassing zijn op ons ontstekingssysteem. Een contactgestuurde
ontsteking met een gewone bobine is ons wel bekend. Ook het contactloos
sturen zoals bij het gebruik van een powertransistor behoort tot de
mogelijkheden en dan blijft alleen nog maar elektronische ontsteking
over denken we maar dan hebben we nog niet alles behandeld.
Toen ontwerpers er achter kwamen dat de normale bobine ontsteking ook
niet alles was is er ook gekeken naar bobines met meer vermogen. Dat kon
alleen maar door de primaire wikkeling te verminderen met eventueel een
andere wikkelverhouding. Het nadeel was, dat de grotere stroom die door
het contactpuntje ging lopen, dit niet kon verdragen. De levensduur was
dan ook beperkt. Je kunt het ongeveer vergelijken met een 6 Volt bobine
die je op 12 Volt aansluit.
Lees hier
verder...
|
Bobine met
voorschakelweerstand
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Belasten bouten en
moeren
Om te zorgen dat bouten en moeren niet vanzelf los gaan zitten
zullen deze met een bepaald koppel of momentkracht moeten worden
vastgezet. Veelal gebeurt het vastzetten van bouten en moeren met
de hand. Wanneer je veel sleutelt, en daardoor ervaring hebt
opgebouwd, krijg je daar een beetje gevoel voor. Ondanks de
opgedane ervaring is het soms toch beter een momentsleutel te
gebruiken, vooral als het om belangrijke bouten en moeren
gaat.Belangrijke bouten zijn bijvoorbeeld de wielbouten. Ze zijn
mechanisch geschikt voor oneindig gebruik. De wielbout, afhankelijk
van de fabrikant, is wel driemaal over gedimensioneerd. De wielbout
zal dan ook niet aan rekspanning worden blootgesteld. Anders is dat
bij bijvoorbeeld de kopbouten van de motor die zijn namelijk wel
aan rek onderhevig en kunnen dat dan ook verdragen. Belangrijk is
dan ook dat de maximale rekspanning niet wordt overschreden.
Lees hier verder...
|

Gebruik voor de
bevestiging van de kop van de motor de voorgeschreven kopbouten.
|
Vocht en vreemde
luchtjes
(vervolg)
Het is nog niet zo lang geleden dat een vochtvreter, een zakje
gevuld met silicagel, vreemde luchtjes en natuurlijk vocht uit het interieur
van mijn Traction moest houden.
Zie het verhaal "Maak
je Traction winterklaar ".
Lang heeft het niet geduurd voordat een zakje silicagel van 1000
gram was gegroeid tot een gewicht van ongeveer 1380 gram. Zo zie je
maar hoeveel vocht er in het interieur kan zitten in een periode
van nog geen 2 maanden en dan zit het niet alleen in de lucht maar
natuurlijk ook in de bekleding. Dit gegeven toont maar weer eens
aan hoe belangrijk middelen tegen vocht kunnen zijn.
Wanneer andere middelen dan silicagel tegen vocht worden gebruikt,
zorg dan dat ze geen schade kunnen berokkenen wanneer ze per ongeluk
worden omgestoten. Het vocht wordt meestal opgevangen in een bakje
waar een rooster op ligt voor het plaatsen van de vochtvreter.
|

In een tijd van iets
meer dan twee maanden hebben we zo 0,5 liter vocht verzameld.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|