|
Nieuwsbrief
nummer 69 2017
7de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Versnellingsbak bediening
Voor de bediening van de
diverse versnellingen maken we gebruik van een schakelarm
(versnellingspook) in het dashboard. Twee schakelstangen die verbonden
zijn met een schakeltoren moeten er voor zorgen dat twee vorken in de
versnellingsbakdeksel worden bediend. De twee vorken bedienen om de
beurt diverse versnellingen.
Deze constructie is zodanig uitgevoerd dat maar één schakelvork
tegelijk bediend kan worden. Een kleine schakelvork in de
versnellingsbakdeksel bedient de eerste- en de achteruitversnelling
terwijl de grote schakelvork alleen de tweede en de derde versnelling
schakelt. Dit is te zien in het versnellingsbakdeksel waarbij de grote
schakelvork in het midden van de synchromesh aangrijpt en dus tussen de
tweede- en derde versnellingstandwiel in zit.
Lees
hier verder...
|
Schakelarmen schakeltoren.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Werking synchromesh
De synchromesch-onderdelen moeten er voor zorgen dat tijdens het
schakelen de tandwielen dezelfde snelheid krijgen als het
aandrijvende deel. Op deze manier zal het schakelen in de
versnellingen geruisloos plaatsvinden. Het synchromesh- principe
berust op wrijvings-koppeling. Als de schakelvork in de richting
van het tandwiel geduwd wordt waarmee moet worden gekoppeld, komt
een conische ring voor de klauwen in contact met eenzelfde conisch
oppervlak binnen de schakelmof. De wrijving tussen de beide
conische oppervlakken voert de snelheid van het vrijdraaiende
gedeelte van de ingaande as op of terug tot de snelheid van het
tandwiel dat op dat moment door de wielen wordt aangedreven.
Lees
hier verder...
|
Bronzen
aanrakingsvlakken.
|
Beveiligingen versnellingen
De eerste
beveiliging bij het kiezen van een versnelling gebeurt al bij de
versnellingspook (Selecteur). Daar wordt de mogelijkheid bepaald
voor alleen de eerste versnelling of de keuze naar de
achteruitversnelling en een mogelijkheid om te kiezen tussen de
tweede- of derde versnelling. Er kunnen dus nooit twee handelingen
gelijktijdig uitgevoerd worden. Dit is mechanisch vastgelegd in de
constructie.
Een andere beveiliging is het kiezen van een versnelling en het
maakt niet uit welke. Hier wordt aan het koppelingspedaal een
constructie gekoppeld die een lock moet ontgrendelen voor dat er
daadwerkelijk een versnelling gekozen kan worden.
Een staaf met veer die, onder andere gekoppeld is aan het
koppelingspedaal, een tapse pen uit twee kogels trekt.
Lees
hier verder...
|
Beveiligingen.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|