Nieuwsbrief nummer 69     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Versnellingsbak bediening
Voor de bediening van de diverse versnellingen maken we gebruik van een schakelarm (versnellingspook) in het dashboard. Twee schakelstangen die verbonden zijn met een schakeltoren moeten er voor zorgen dat twee vorken in de versnellingsbakdeksel worden bediend. De twee vorken bedienen om de beurt diverse versnellingen.
Deze constructie is zodanig uitgevoerd dat maar één schakelvork tegelijk bediend kan worden. Een kleine schakelvork in de versnellingsbakdeksel bedient de eerste- en de achteruitversnelling terwijl de grote schakelvork alleen de tweede en de derde versnelling schakelt. Dit is te zien in het versnellingsbakdeksel waarbij de grote schakelvork in het midden van de synchromesh aangrijpt en dus tussen de tweede- en derde versnellingstandwiel in zit.
Lees hier verder...

Schakelarmen schakeltoren.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Werking synchromesh
De synchromesch-onderdelen moeten er voor zorgen dat tijdens het schakelen de tandwielen dezelfde snelheid krijgen als het aandrijvende deel. Op deze manier zal het schakelen in de versnellingen geruisloos plaatsvinden. Het synchromesh- principe berust op wrijvings-koppeling. Als de schakelvork in de richting van het tandwiel geduwd wordt waarmee moet worden gekoppeld, komt een conische ring voor de klauwen in contact met eenzelfde conisch oppervlak binnen de schakelmof. De wrijving tussen de beide conische oppervlakken voert de snelheid van het vrijdraaiende gedeelte van de ingaande as op of terug tot de snelheid van het tandwiel dat op dat moment door de wielen wordt aangedreven. 
Lees hier verder...

Bronzen aanrakingsvlakken.

Beveiligingen versnellingen
De eerste beveiliging bij het kiezen van een versnelling gebeurt al bij de versnellingspook (Selecteur). Daar wordt de mogelijkheid bepaald voor alleen de eerste versnelling of de keuze naar de achteruitversnelling en een mogelijkheid om te kiezen tussen de tweede- of derde versnelling. Er kunnen dus nooit twee handelingen gelijktijdig uitgevoerd worden. Dit is mechanisch vastgelegd in de constructie.
Een andere beveiliging is het kiezen van een versnelling en het maakt niet uit welke. Hier wordt aan het koppelingspedaal een constructie gekoppeld die een lock moet ontgrendelen voor dat er daadwerkelijk een versnelling gekozen kan worden.
Een staaf met veer die, onder andere gekoppeld is aan het koppelingspedaal, een tapse pen uit twee kogels trekt.
Lees hier verder...

Beveiligingen.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017