 |
Nieuwsbrief
nummer 68 2016
6de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Bobine testen
Een bobine testen kan op
verschillende manieren worden gedaan. Allereerst kan gekeken worden of
er geen weerstand aanwezig is van de primaire / secundaire wikkelingen
ten opzichte van de behuizing. Deze meting kan uitgevoerd worden door
gebruik te maken van een Megger (isolatiemeter) of met een Ohmmeter in
het hoogste meetbereik. Er mag, als alles goed is, geen weerstand
gemeten worden en de gemeten waarde moet daarom ook oneindig hoog zijn.
De weerstand meten van de primaire of de secundaire wikkelingen is wat
lastiger te bepalen omdat de gegevens van de bobine bekend moeten zijn.
Er kan wel bij benadering een weerstandswaarde bepaald worden maar dat
geeft geen zekerheid of deze de juiste is.
Lees hier verder...
|
Primaire wikkeling van een
bobine
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Koppeling (update)
De afstelling van
het koppelingsmechanisme luistert vrij nauwkeurig. Elke
misaanpassing veroorzaakt kraken bij het bedienen hiervan. De
grootste oorzaak van dit alles is het niet gesynchroniseerd zijn
van de eerste versnelling. Ook wanneer het koppelingspedaal bediend
wordt zal de eerste versnelling met wat vertraging gekozen moeten
worden. Je moet de tijd nemen om de tandwielen tot stilstand te
laten komen voordat ze in elkaar geschoven kunnen worden. In de
meeste gevallen, ook al doe je nog zo goed je best, zal wat licht
kraakgeluid niet te vermijden zijn. Op zich is dat geen probleem.
Foto
rechts: Na
het afstellen van de liever aan de versnellingsbak met de juiste
speling van 1 cm moet ook de binnenkabel deze speling bezitten. Dat
kan gedaan worden door de moer (spanschroef) op het draadeinde van
de kabel te verdraaien.
Lees
hier verder...
|
Spanschroef
koppelingskabel
|
Ontsteking elektrisch of elektronisch?
Veel mensen zijn
geneigd om de elektrische ontsteking om te ruilen voor een
elektronische. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar maar meestal
nadat door slijtage of ouderdom de elektrische ontstekingsvorm voor
veel problemen had gezorgd. Inbranden van het contactpuntjes en het
niet meer op tijd staan van de ontsteking zijn dan vaste
terugkerende problemen. Soms ook nog een condensator die de beste
tijd had gehad kon voor een moeilijk oplosbaar probleem zorgen.
Regelmatig de ontsteking, en dus ook de contactpuntjes af moeten
stellen, is dan ook niet voor iedereen een leuke bezigheid.
Wat is er nu mooier als dat al deze ontstekingsproblemen tot het
verleden zouden behoren door alleen maar over te stappen naar de
elektronische variant. Voor veel mensen zeker een opluchting want
dan behoren het afstellen en al die andere probleemzaken tot het
verleden. Het is bijna alsof je een nieuwe auto koopt zullen we
maar zeggen.
Lees hier
verder...
|
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|