Nieuwsbrief nummer 67     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Maak je Traction winterklaar
Het stallen voor langere tijd van de Traction of het winter klaar maken maakt niet zo'n heel groot verschil, alleen voor het stallen in de winterperiode moet aan het koelsysteem extra aandacht worden gegeven voor wat betreft de vorstbeveiliging. Is deze nog voldoende aanwezig? Verder kunnen we volstaan met wat eenvoudige maatregelen of handelingen om eventuele problemen na de stallingsperiode zo klein mogelijk te houden. Ook als het geen winterstalling betreft, is het handig om te weten hoe het met de vorstbeveiliging is gesteld. Wanneer er geen middelen om te meten voorhanden zijn kan een garage eventueel uitkomst bieden. Ook als de vorstbeveiliging voor het koelsysteem nog min 15 graden aangeeft, is het nodig deze te verlagen tot zeker min 26 graden Celsius wat een vrij gangbare waarde is voor de meeste koelvloeistoffen. Je weet maar nooit wat een toekomstige winterperiode kan gaan bieden!
Lees hier verder...

Koelvloeistof of antivries tot min 26 graden Celsius geeft voldoende bescherming.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Brandstofmeter 
De aanwezigheid van een brandstofmeter in een Traction is luxueus te noemen omdat veel auto's uit die tijd het moesten doen met een peilstok en soms een kraantje voor het aanspreken van de reservebrandstof. Het kraantje vergeten terug te zetten kon betekenen dat je helemaal zonder benzine kwam te staan. Met de Traction kon iets gelijkwaardigs gebeuren maar dan omgekeerd. De drijver van kurk met schellak als bescherming kon lek raken waardoor deze dieper in de brandstof kon wegzakken met het gevolg dat de meter minder aangaf dan dat er werkelijk in de brandstoftank zat. Door de drijver te vervangen door een kunststof type is dit probleem op te lossen.
Lees hier verder...

Foto rechts de Brandstofgever waarvan de deksel is verwijderd. De pijlen geven het sleepcontact aan.
Olielekkage Traction Avant
Bij een oude auto is het bijna gebruikelijk dat ze wat olie lekken. Er is niet veel olie voor nodig om een grote vlek op de vloer te creëren. Eigenlijk is dit vrij onschuldig maar niemand wil dat natuurlijk. Lees hierover ook het verhaal in Nieuwsbrief 43. De lekkage wat in het verhaal vermeld wordt heeft te maken met het doorzweten van de olie langs bijvoorbeeld de afdichting van de carterpan of van het kleppendeksel en dat is zoals gezegd bij de meeste motoren een normaal verschijnsel. Ook de olievuldop of carterontluchting kunnen bijdragen aan een paar oliedruppeltjes op de vloer. Het wordt pas erg als het om grotere hoeveelheden gaat.
Er zijn nog andere mogelijkheden om olieplassen onder de motor te krijgen. Een belangrijke oorzaak is de afdichting van het hoofdlager of krukaslager naar het vliegwiel toe. Hier zit een speciale afdichting. Deze afdichting bestaat uit twee halve lagerschalen waarin een soort grafietkoord wordt geperst met de juiste ronding verkregen door gebruik te maken van het hulpgereedschap (caliber) MR-3505-1. Deze rol heeft dus dezelfde diameter als de uitgaande krukas-as van de motor.
Lees hier verder...

Foto rechts A Geeft de olieafdichting aan die uit twee delen bestaat, ingesloten in twee lagerschalen..

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016