 |
Nieuwsbrief
nummer 67 2016
6de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Maak je Traction
winterklaar
Het stallen voor
langere tijd van de Traction of het winter klaar maken maakt niet zo'n
heel groot verschil, alleen voor het stallen in de winterperiode moet
aan het koelsysteem extra aandacht worden gegeven voor wat betreft de
vorstbeveiliging. Is deze nog voldoende aanwezig? Verder kunnen we
volstaan met wat eenvoudige maatregelen of handelingen om eventuele
problemen na de stallingsperiode zo klein mogelijk te houden. Ook als
het geen winterstalling betreft, is het handig om te weten hoe het met
de vorstbeveiliging is gesteld. Wanneer er geen middelen om te meten
voorhanden zijn kan een garage eventueel uitkomst bieden. Ook als de
vorstbeveiliging voor het koelsysteem nog min 15 graden aangeeft, is het
nodig deze te verlagen tot zeker min 26 graden Celsius wat een vrij
gangbare waarde is voor de meeste koelvloeistoffen. Je weet maar nooit
wat een toekomstige winterperiode kan gaan bieden!
Lees hier verder...
|

Koelvloeistof of antivries
tot min 26 graden Celsius geeft voldoende bescherming.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Brandstofmeter
De aanwezigheid van een brandstofmeter in een Traction is luxueus
te noemen omdat veel auto's uit die tijd het moesten doen met een
peilstok en soms een kraantje voor het aanspreken van de
reservebrandstof. Het kraantje vergeten terug te zetten kon
betekenen dat je helemaal zonder benzine kwam te staan. Met de
Traction kon iets gelijkwaardigs gebeuren maar dan omgekeerd. De
drijver van kurk met schellak als bescherming kon lek raken
waardoor deze dieper in de brandstof kon wegzakken met het gevolg
dat de meter minder aangaf dan dat er werkelijk in de brandstoftank
zat. Door de drijver te vervangen door een kunststof type is dit
probleem op te lossen.
Lees hier verder...
Foto rechts de
Brandstofgever waarvan de deksel is verwijderd. De pijlen geven
het sleepcontact aan.
|
|
Olielekkage Traction
Avant
Bij een oude auto
is het bijna gebruikelijk dat ze wat olie lekken. Er is niet veel
olie voor nodig om een grote vlek op de vloer te creëren.
Eigenlijk is dit vrij onschuldig maar niemand wil dat natuurlijk.
Lees hierover ook het verhaal in Nieuwsbrief
43. De lekkage wat in het verhaal vermeld wordt heeft te
maken met het doorzweten van de olie langs bijvoorbeeld de
afdichting van de carterpan of van het kleppendeksel en dat is
zoals gezegd bij de meeste motoren een normaal verschijnsel. Ook de
olievuldop of carterontluchting kunnen bijdragen aan een paar
oliedruppeltjes op de vloer. Het wordt pas erg als het om grotere
hoeveelheden gaat.
Er
zijn nog andere mogelijkheden om olieplassen onder de motor te
krijgen. Een belangrijke oorzaak is de afdichting van het
hoofdlager of krukaslager naar het vliegwiel toe. Hier zit een
speciale afdichting. Deze afdichting bestaat uit twee halve
lagerschalen waarin een soort grafietkoord wordt geperst met de
juiste ronding verkregen door gebruik te maken van het
hulpgereedschap (caliber) MR-3505-1. Deze rol heeft dus dezelfde
diameter als de uitgaande krukas-as van de motor.
Lees hier
verder...
Foto rechts A
Geeft de olieafdichting aan die uit twee delen bestaat, ingesloten
in twee lagerschalen..
|
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|