 |
Nieuwsbrief
nummer 66 2016
6de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Hang en sluitwerk
overzicht (nieuw)
Heel anders dan bij
hedendaagse auto's zijn de scharnieren aan de buitenzijde geplaatst. Een
normaal en gebruikelijk gegeven voor auto's uit die tijd. Het is
wel lastig als we deze scharnieren gaan smeren want dan is contact met
onze kleding niet ondenkbeeldig.
De scharnieren kunnen
aan de binnenzijde gesteld worden met plaatjes van verschillende dikte
zodat de juiste passing kan worden verkregen bij het sluiten van de
deur. Bij het verwijderen van de scharnieren de stelplaatjes merken
zodat bij het weer terugplaatsen de juiste afstelling weer terugkomt.
Lees
hier verder...
|
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Deur en
kofferbakslotje
Je komt het niet
vaak tegen bij auto's maar een Traction Avant kun je afsluiten met
één slot. Het is even wennen want het slot zit ook nog aan de
bijrijderskant en dit is waarschijnlijk zo gemaakt uit het oogpunt
van veiligheid. De overige deuren kun je vergrendelen door de
deurklink aan de binnenzijde tegengesteld als voor het open doen te
bewegen. Een uitzondering is er voor de bestuurderskant want hier
moet de deurklink, na de vergrendelingshandeling, aan de
buitenzijde worden vasthouden, om deze ook te sluiten. Het
afsluiten van de bestuurdersdeur kan natuurlijk ook aan de
binnenzijde plaatsvinden zoals bij de overige deuren is gedaan.
Alleen de kofferbak of klep heeft een eigen slot die met dezelfde
sleutel kan worden bediend.
Lees
hier verder...
|

Door het borgpennetje
te verwijderen kan het slot uitgeschoven worden.
|
Hoogspanning op
lekkage testen
De motor loopt
alleen stationair onrustig en functioneert bij hogere toerentallen
of snelheden normaal. Zie ook het verhaal uit de Nieuwsbrief
61 waarbij
uiteindelijk het probleem was terug te voeren naar de bougies. Deze
waren nog niet zo lang geleden vervangen en hadden amper een paar
duizend kilometer er op zitten. Door deze te vervangen was het
probleem opgelost.
Toevallig waren
het in dit geval de bougies maar er zijn meer mogelijkheden die een
onrustige loop van de motor kunnen veroorzaken. In de meeste
gevallen betreft het het ontstekingssysteem zoals bijvoorbeeld een
verkeerde ontstekingafstelling, contactpuntjes die niet goed zijn
afgesteld of slechte bougiekabels en zelfs de bobine kan inwendig
een kortsluiting vertonen. Nou denken we zo'n beetje alles gehad te
hebben maar er zijn ook twijfelgevallen waarbij het probleem niet
zo voor de hand ligt.
Lees
hier verder...
|

Meerdere scheurtjes in
de tuiten van de verdelerkap zorgden voor hoogspanningslekkage.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|