 |
Nieuwsbrief
nummer 65 2016
6de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Stuurgedrag en
afstelingen (update)
In de vorige nieuwsbrief waren wat foutjes geslopen over het stuurgedrag
betreffende de wielvlucht van de
Traction, deze zijn inmiddels gecorrigeerd. Het verhaal was eigenlijk
nogal droge kost maar waar het om ging was de complexiteit van alle
instellingen. Constructeurs hebben in die tijd van alles uitgeprobeerd
en gedaan om steeds maar weer het stuurgedrag te verbeteren. De techniek
stond nog in de kinderschoenen als we de wielvlucht bekijken die bij de
Traction Avant positief is ingesteld. Tegenwoordig weten we heel wat
meer en dan blijkt dat de tegenwoordige gebruikelijke wielvlucht
negatieve (camber) beter is als afstelling voor stabiliteit.
Mocht er bij je Traction overmatige en vreemde bandenslijtage ontstaan of
de Traction trekt naar een kant toe en moet steeds gecorrigeerd
worden of de wegstabiliteit laat te wensen over omdat de Traction bij
elke wegoneffenheid gecorrigeerd moet worden, laat dan de instellingen
door een professioneel bedrijf controleren. Deze hebben hiervoor speciale
meetapparatuur waarbij alle vier de wielen op de juiste
instellingen worden gecontroleerd.
Lees hier
verder....
|

Bij formule 1 auto's is de
negatieve wielvlucht goed zichtbaar aan de voorzijde. Door de krachten
tijdens het rijden komen de wielen automatisch weer recht te staan.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Carrosserie
impregneren
Om de carrosserie te beschermen hebben we verschillende middelen
tot onze beschikking. De meeste van deze middelen beschermen alleen
het oppervlak. Het grootste probleem zijn de overgangen zoals
lasnaden en waar delen van de carrosserie samen komen. Het zijn
lastige plaatsen waar altijd roest of vocht in achter kan blijven.
Na verloop van tijd zijn dit dan ook de plaatsen waar de roest het
eerst begint en zich ook uitbreidt. Het komt meestal voor aan de
onderzijde van de carrosserie waar vaak een extra beschermende laag
is aangebracht voor bijvoorbeeld steenslag. Het vocht en dus ook de
roest kruipt dan als het ware onder deze beschermende laag waar we
meestal te laat achter komen. De roest is dan meestal al in een
vergevorderd stadium waarbij soms delen van het metaal zijn
opgelost of verdwenen.
Lees
hier verder...
|

Hier zien we een
carrosseriedeel waar impregneren geen zin meer heeft. De roest is
dan ook in een te ver gevorderd stadium.
|
Wat nemen we mee op
reis?
Voor de Traction Avant, dus een dame op leeftijd, moeten we goed
zorgen vooral als we een rit gaan maken of een lange reis gaan
ondernemen. De afstand maakt eigenlijk niet zoveel uit omdat
ondanks het onderhoud wat we plegen we toch onverwachts voor
verrassingen kunnen komen te staan. Je weet maar nooit wat er zoal
kan gebeuren. Na verloop van tijd weten we natuurlijk wel wat de
zwakke punten zijn en kunnen we ons daar tegen wapenen. Maar het
moet natuurlijk niet zo zijn dat we een complete Traction aan
onderdelen mee moeten gaan nemen. Het kunnen dan onderdelen zijn
die het meest voorkomen en stuk kunnen gaan of problemen kunnen
geven. Voor een grote groep Tractions deelnemers, zoals de rit
Parijs - Moskou - Parijs in 2009, konden de meest voorkomende
onderdelen per groep verdeeld worden zodat niet iedereen hetzelfde
mee hoefde te nemen. Voor een vakantie of een klein ritje kan je
natuurlijk nooit zoveel onderdelen meenemen daarom hier een kleine
opsomming van onderdelen die je beslist bij je moet hebben.
Lees
hier verder...
|
Een mooie doppendoos.
Sommige hebben zoveel gereedschap bij zich dat zelfs een kleine
motorrevisie mogelijk is. Hoe ver wil je gaan?
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|