 |
Nieuwsbrief
nummer 64 2016
6de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Compressie meten
De Traction Avant
motor heeft, als deze nog niet is gereviseerd, reeds een behoorlijk
leven achter de rug. Wanneer deze regelmatig onderhoud heeft gekregen
dan kan deze het lang uithouden. De motor is vrij robuust en praktisch
onverslijtbaar door de weinige pk die hij hoeft de leveren. Dit wordt
meestal uitgedrukt door het gewicht van de motor en geleverde pk dus
gewicht/pk verhouding. Hierin komt een stukje degelijkheid tot uiting.
Dit komt ook tot uiting in de vele honderdduizenden kilometers die de
motor zonder al te veel problemen kan maken.
Maar dan komt er toch een moment dat de prestaties wat minder worden.
Minder trekkracht, dus vermogensverlies, meestal te zien aan b.v. wat
meer olieverbruik waarbij je je kunt afvragen hoe het eigenlijk gesteld
is met de motor.
Lees
hier verder...
|
Een compressiemeter met
losse kaartjes waarop de compressiedruk wordt geschreven
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Ligarex klemband
Slangklemmen
hebben we in diverse maten en meestal wordt er een getal op vermeld
voor welke diameter hij geschikt is. Deze slangklemmen worden door
ons veel gebruik en dat zien we ook bij onze Traction bij onder
andere de slangen van de radiator. Origineel is dit niet,
oorspronkelijk werden deze slangklemmen uitgevoerd met een Ligarex
klemband in meerdere lagen opgebouwd waarbij een speciale tang werd
gebruikt voor het aanspannen. Een heel vernuftig systeem met een
strakke en professionele uitstraling. Deze Ligarex klemband wordt
nog veelvuldig gebruikt bij de Citroën DS. Speciaal voor de
lekzakverbinding op de as is deze constructie noodzakelijk door
zijn platte afwerking. Een gewone slangklem zou hier niet voldoen
omdat deze een uitstulping heeft voor de schroef die de lekzak bij
het bewegen zou kunnen beschadigen..
Lees
hier verder...
|
Ligarex klemverbinding
|
Stuurgedrag en
eigenschappen
De wet van behoud
Het sturen in een auto is niet helemaal zo vanzelfsprekend want er
komen bekende natuurkundige wetten bij kijken. Om het niet al te
moeilijk te maken hebben we het hier over de wet van behoud van
Newton. Zouden we een massa in beweging van richting willen
veranderen, dan moeten we hiervoor een behoorlijke kracht
aanwenden. De massa wil immers niet afwijken van de beweging die
hij reeds heeft.
Dit gegeven komen we ook tegen bij het sturen in de Traction. Om
niet al te veel kracht uit te hoeven oefenen bij het nemen van een
bocht zijn er diverse voorzieningen aangebracht om dit te
vergemakkelijken. Het is niet alleen het grotere stuur die hiervoor
moet zorgen maar ook de overbrengverhouding in het stuurhuis. Dit
is nog niet alles want ook de wielstand (Camber of wielvlucht) en
de uitspoor moeten voor meer stabiliteit zorgen, zowel voor
rechtuit rijden als in de bochten.
Lees
hier verder...
|
Wielvlucht Traction
Avant
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|