 |
Nieuwsbrief
nummer 63 2016
6de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Instrumenten overzicht
met kilometerteller
update
De Traction Avant was in het
begin standaard uitgerust met een enkelvoudig rechthoekig instrument
waarin verschillende functies huisvesten. Als een grote klok was de
kilometeraanduiding centraal in het midden gesitueerd met daartussen
enkele metertjes zoals de brandstofmeter, voor die tijd heel bijzonder
omdat de meeste auto's die niet hadden. Dat was ook het geval met de ampèremeter waar je het laden of het ontladen van de accu kon zien.
Bij sommige Traction uitvoeringen was ook nog een klein uurwerkje
aanwezig. In de loop van de tijd is hierin verandering gekomen en niet
altijd in positieve zin. Zo verdween het uurwerkje maar kon soms als accessoire
terug verkregen worden in het stuurwiel.
Lees
hier verder...
|
Kilometertellerklok
met voor die tijd enkele nuttige instrumenten.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Aansluiting
temperatuur- en oliedrukmeter
De
temperatuurmeter is een belangrijk instrument om de
koelwatertemperatuur van de Tractionmotor te bewaken. Dit is nodig
omdat door de jaren heen een behoorlijke inwendige vervuiling is
ontstaan die het koelend vermogen vermindert. De temperatuur
loopt dan door deze inwendige vervuiling hoger op dan normaal. Bij
een rustige rijstijl is dit nog enigszins in de hand te houden maar
bij een extra belasting zoals bijvoorbeeld in heuvelachtig gebied
rijden kan de temperatuur al snel oplopen tot waarden die
schadelijk kunnen zijn voor de motor. Denk hierbij aan een
verbrande of lekkende koppakking waarbij een motorrevisie niet
uitgesloten is. Om dit laatste te voorkomen is een temperatuurmeter
onontbeerlijk en kunnen we zien wanneer we gas terug moeten nemen
of wanneer we een rustpauze moeten inlassen.
Lees
hier verder...
|

Temperatuurmeter
aansluiting.
|
Stuur overzicht
Het sturen in een
Traction Avant gaat niet bepaald zonder enige krachtinspanning. Dat
komt grotendeels door het type band wat gebruikt wordt en de
bandenspanning. Deze bandenspanning was vroeger (voorschriften)
vrij laag omdat de band ook bij moest dragen aan het veercomfort
van de auto. Vooral bij langzaam rijden of bij het maken van een
bocht ondervindt je veel weerstand en moet er behoorlijk veel
kracht gebruikt worden om het stuur te verdraaien. Een voorbeeld
hiervoor is het inparkeren, waarbij je bijna een sportprestatie
moet leveren. Om al deze redenen heeft Citroën om praktische
redenen voor een groot stuurwiel gekozen. Er was immers nog geen
stuurbekrachtiging in die tijd!
Lees
hier verder...
|
Traction Avant met
standaard een groot stuurwiel.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|