 |
Nieuwsbrief
nummer 62 2016
6de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Voorontstekingmythe
ontkracht
Verschillende soorten
benzine met verschillende octaangetallen en gelode of ongelode benzine
hebben allemaal een iets andere tijd nodig voordat een volledige
verbranding wordt ingezet. Als we terug gaan in de beginperiode van de
Traction Avant dan kon het gebeuren dat als we benzine wilde tanken de
benzine bij de ene pomp in kwaliteit anders was dan bij die andere. Niet
alleen verschillen in kwaliteit maar ook verschillen in klopvastheid.
Vandaar de knop op het dashboard (correcteur d'avance) die we konden
verdraaien zodat het ontstekingsmoment kon worden aangepast. Schijnbaar
was toen de kwaliteit van sommige benzinesoorten zo slecht dat de
basisinstelling van 8 graden voorontsteking onvoldoende was en deze dus
naar 12 graden voor BDP gebracht moest worden.
Lees
hier verder...
|

Vervroegingsknop Citroën
HY.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Cilindermetingen
Cilindermetingen
zijn noodzakelijk wanneer de cilinderbussen uit het blok zijn
geweest of wanneer deze worden vervangen door nieuwe. In beide
gevallen moeten we bepalen of de cilinderbussen net iets boven het
blok uitsteken. Wanneer dat niet het geval is dan kan lekkage
optreden en dit kan doorslaan van de koppakking tot gevolg
hebben. Omdat het blok niet helemaal vlak is moet bij het bepalen
van de hoogte het gemiddelde genomen worden.
Om de hoogte te bepalen wordt een kruismeting per cilinder
uitgevoerd en moet een waarde hebben die ligt tussen de 0,05 en 0,1
mm boven het blok. Wanneer deze hoogte meer dan 0,1mm bedraagt zal
de cilinderbus ingeslepen moeten worden. Het is de rand waar de
cilinder op rust en waar ook de pakking aangebracht word. Het is
een smalle rand waarbij voorzichtig gewerkt moet worden. Per
cilinder mag er na het inslijpen niet meer gewisseld worden!
Lees
hier verder...
|
|
Speciaal gereedschap
Bij bijna alle
automerken wordt specialistisch gereedschap gebruikt bij reparaties
of afstellingen en vaak ook nog type afhankelijk. Zo is er ook
speciaal gereedschap dat je alleen maar kunt gebruiken voor de
Traction Avant. Van de hele lijst aan speciaal gereedschap wordt
een deel er van praktisch nooit gebruikt terwijl er ook een aantal
zijn die regelmatig worden toegepast.
Ook zijn er gereedschappen bij die hun toepassing hebben verloren
of vervangen worden door andere. Enkele zijn ook verdwenen en dus
niet meer verkrijgbaar. Sommige gereedschappen kunnen of moeten we
zelf maken gezien de zeldzaamheid er van.
Lees
hier verder...
|
Stuurkogeltrekker.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|