Choke
gebruik funest voor motor en bougies Een
beetje afhankelijk van de conditie van de motor zal in de
wintermaanden wat vaker en minder gedoceerd de choke moeten
worden gebruikt bij een koude start. Het is een ritueel die
voor elke Traction bezitter iets anders verloopt. Door het een
en ander uit te proberen zal je een choke instelling hebben
gevonden die optimaal is voor het starten van een koude
motor. Is deze instelling moeilijker te vinden dan kan het
gebeuren dat de choke te lang instaat, bij en na het starten
van de motor en dat heeft gevolgen. In de eerste plaats
compressieverlies omdat teveel onverdampte benzine in de
cilinders terecht komt waardoor het starten nog moeizamer
verloopt. De olie die bij de zuigerveren zit wordt dan als het
ware weggespoeld. Ten tweede de choke moet langer in blijven om
de motor draaiende houden.
Meer
weten over dit onderwerp,
lees hier verder...
|
 Motor
starten is vaak handen en voetenwerk
|
Rotoras
smeren We
weten ongeveer wel wat de eigenschappen van olie zijn en
waarvoor het dient maar niet iedereen weet ook dat olie verdamt
en indikt en niet alleen bij hoge maar ook bij lage
temperaturen. Vooral bij lage temperaturen kan dat op lange
termijn kwalijke gevolgen hebben. Vooral bij bepaalde
onderdelen in de motor, zoals de klepstelen, die zomaar vast
gaan zitten en dan blijven hangen. Bij de rotoras is dat net zo
en gaat deze ook vastzitten als we vergeten deze te smeren. Het
restant olie wat nog aanwezig is verdamt na verloop van tijd
waardoor de grondplaat, waar de veertjes aan vastzitten, niet
meer kan draaien. Ook de centrifugaalgewichtjes werken dan niet
meer of gedeeltelijk waardoor de vervroeging, die nodig is voor
de hogere toerentallen, achterwege blijft. Meer weten over
dit onderwerp, lees
hier verder...
|
 Belangrijke
smeerpunten van de rotoras
|