Nieuwsbrief nummer 58     2016   
 
6de jaargang

Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL

aandachtspunten en nog veel meer...

Roest bestrijden
In de strijd tegen roest is alles geoorloofd. Wel heeft elk middel zijn eigen toepassing of mogelijkheden. Soms zijn deze beperkt maar is ook vaak afhankelijk van de grootte van het object. Een klein roestplekje kan praktisch met elk middel behandeld worden. Anders wordt het als de roest in een vergevorderd stadium is gekomen want dan zijn niet alle middelen even effectief in gebruik. Het toepassen van een bepaald middel is dus grotendeels afhankelijk van de oppervlakte en de mate waarin de roest zijn werking heeft gedaan. Een middel die we zeker niet willen onthouden is de roestoplosser die in het rijtje past van de reeds genoemde roestbestrijdingsmiddelen. 
Wil je meer weten over dit onderwerp lees dan
hier verder...
Ook is er een link op de website van deze roestoplosser die het een en ander duidelijk maakt over het gebruik en de toepassing er van.


Roestoplosser in diverse verpakkingen en samenstellingen.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Choke gebruik funest voor motor en bougies
Een beetje afhankelijk van de conditie van de motor zal in de wintermaanden wat vaker en minder gedoceerd de choke moeten worden gebruikt bij een koude start. Het is een ritueel die voor elke Traction bezitter iets anders verloopt. Door het een en ander uit te proberen zal je een choke instelling hebben gevonden die optimaal is voor het starten van een koude motor.
Is deze instelling moeilijker te vinden dan kan het gebeuren dat de choke te lang instaat, bij en na het starten van de motor en dat heeft gevolgen. In de eerste plaats compressieverlies omdat teveel onverdampte benzine in de cilinders terecht komt waardoor het starten nog moeizamer verloopt. De olie die bij de zuigerveren zit wordt dan als het ware weggespoeld. Ten tweede de choke moet langer in blijven om de motor draaiende houden.

Meer weten over dit onderwerp,
lees hier verder...


Motor starten is vaak handen en voetenwerk

Rotoras smeren
We weten ongeveer wel wat de eigenschappen van olie zijn en waarvoor het dient maar niet iedereen weet ook dat olie verdamt en indikt en niet alleen bij hoge  maar ook bij lage temperaturen. Vooral bij lage temperaturen kan dat op lange termijn kwalijke gevolgen hebben. Vooral bij bepaalde onderdelen in de motor, zoals de klepstelen, die zomaar vast gaan zitten en dan blijven hangen. Bij de rotoras is dat net zo en gaat deze ook vastzitten als we vergeten deze te smeren. Het restant olie wat nog aanwezig is verdamt na verloop van tijd waardoor de grondplaat, waar de veertjes aan vastzitten, niet meer kan draaien. Ook de centrifugaalgewichtjes werken dan niet meer of gedeeltelijk waardoor de vervroeging, die nodig is voor de hogere toerentallen, achterwege blijft.
Meer weten over dit onderwerp, lees hier verder...


Belangrijke smeerpunten van de rotoras

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016