 |
Nieuwsbrief
nummer 56 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Koelvloeistof Antivries Het verhaal over het gebruik
van koelvloeistof
en antivries in de praktijk en andere wetenswaardigheden in een nieuw jasje gestoken. Vroeger werd als
koelvloeistof water in de radiateur gedaan en 's winters werd dit vervangen door "antivries". De
samenstelling bestond uit alcohol en water, maar door de snelle
verdamping van alcohol werd ook wel glycerine toegepast met een
eventuele toevoeging van Sodex (soda-koolzuurzout). Dit werd gedaan
wanneer men niet zeker wist of het water wel neutraal was, kalk in het
water. Bescherming tegen roest enz. had men toen nog niet. Deze gegevens kan
je nog terug vinden in de oude instructieboekjes van de Traction
Avant. Lees
hier verder... |
 Hier zien we de binnenzijde
van de motor waar de cilinderbussen in hebben gezeten. Duidelijk is aan
de rechterzijde van de foto de vervuiling te zien die hoofdzakelijk
bestaat uit roest en kalkaanslag en aan de linkerzijde van de foto het
resultaat van een schoonmaakbehandeling. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Accu laad Accu We zien het wel vaker dat
een externe accu als laadhulp wordt gebruikt. Voor ipad, tablet en
telefoons kan je zogenaamde powerboosters aanschaffen. Het zijn
energiebronnen, accu's dus, die bij een energietekort van b.v. de
telefoon deze weer van nieuwe energie (stroom) kan voorzien zonder
gebruik te hoeven maken van het lichtnet. Ook voor de Traction accu kunnen we hetzelfde principe hanteren
vooral als de Traction aan het einde van het seizoen de stalling in
gaat. Vaak is er geen stroomaansluiting voorhanden om de accu te
laden. Het is daarom belangrijk om de zelfontlading van de accu,
tijdens de winterperiode of langdurige stalling, ongedaan te kunnen
maken. De accu moet in ieder geval in topconditie zijn als we deze
in het voorjaar weer willen gebruiken.
Lees hier
verder over deze "Acculaadhulp".
|
 Zo kan bijvoorbeeld een
oude gebruikte accu vervoerd worden. Ook kan een motoraccu
toegepast worden, die is wat kleiner en lichter dus wat handzamer. |
Contactslot Door middel van een
sleutel wordt inwendig van het contactslot een kleine
trommelconstructie verdraaid. In deze trommel bevinden zich twee
plaatjes, aangedrukt met 4 kleine veertjes, die zorgen ervoor dat
een viertal contactpunten paarsgewijs worden doorverbonden. Het
schakelgevoel komt wanneer we de trommel met de sleutel verdraaien.
Door kleine kuiltjes in de contacten, waar de twee plaatjes met hun
bolling in terecht komen, zorgen voor dit klikgevoel. De constructie van het contactslot is vrij robuust en is wat de
schakelfunctie betreft te zien als een eenvoudige dubbelpolige
schakelaar. Ondanks zijn robuustheid treden er na verloop van tijd
toch problemen op zoals inloopslijtage op de contacten Foto rechts: Door
slijtage van de contacten wordt de betrouwbaarheid minder en de
storingsgevoeligheid groter. De ontsteking heeft hier het meeste
onder te lijden. Duidelijk
zijn hier de inloopgroeven te zien. Lees hier verder... |
 Grondplaat Contactslot
met de schroefbevestigingen. |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|