Nieuwsbrief nummer 56     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Koelvloeistof Antivries
Het verhaal over het gebruik van koelvloeistof en antivries in de praktijk en andere wetenswaardigheden in een nieuw jasje gestoken. 

Vroeger werd als koelvloeistof water in de radiateur gedaan en   
 's winters werd dit vervangen door  "antivries". De samenstelling bestond uit alcohol en water, maar door de snelle verdamping van alcohol werd ook wel glycerine toegepast met een eventuele toevoeging van Sodex (soda-koolzuurzout). Dit werd gedaan wanneer men niet zeker wist of het water wel neutraal was, kalk in het water. Bescherming tegen roest enz. had men toen nog niet. Deze gegevens kan je nog terug vinden in de oude instructieboekjes van de Traction Avant.


Lees hier verder...

Hier zien we de binnenzijde van de motor waar de cilinderbussen in hebben gezeten. Duidelijk is aan de rechterzijde van de foto de vervuiling te zien die hoofdzakelijk bestaat uit roest en kalkaanslag en aan de linkerzijde van de foto het resultaat van een schoonmaakbehandeling. 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Accu laad Accu
We zien het wel vaker dat een externe accu als laadhulp wordt gebruikt. Voor ipad, tablet en telefoons kan je zogenaamde powerboosters aanschaffen. Het zijn energiebronnen, accu's dus, die bij een energietekort van b.v. de telefoon deze weer van nieuwe energie (stroom) kan voorzien zonder gebruik te hoeven maken van het lichtnet.
Ook voor de Traction accu kunnen we hetzelfde principe hanteren vooral als de Traction aan het einde van het seizoen de stalling in gaat. Vaak is er geen stroomaansluiting voorhanden om de accu te laden. Het is daarom belangrijk om de zelfontlading van de accu, tijdens de winterperiode of langdurige stalling, ongedaan te kunnen maken. De accu moet in ieder geval in topconditie zijn als we deze in het voorjaar weer willen gebruiken.


Lees hier verder over deze "Acculaadhulp".


Zo kan bijvoorbeeld een oude gebruikte accu vervoerd worden. Ook kan een motoraccu toegepast worden, die is wat kleiner en lichter dus wat handzamer.

Contactslot
Door middel van een sleutel wordt inwendig van het contactslot een kleine trommelconstructie verdraaid. In deze trommel bevinden zich twee plaatjes, aangedrukt met 4 kleine veertjes, die zorgen ervoor dat een viertal contactpunten paarsgewijs worden doorverbonden. Het schakelgevoel komt wanneer we de trommel met de sleutel verdraaien. Door kleine kuiltjes in de contacten, waar de twee plaatjes met hun bolling in terecht komen, zorgen voor dit klikgevoel.
De constructie van het contactslot is vrij robuust en is wat de schakelfunctie betreft te zien als een eenvoudige dubbelpolige schakelaar. Ondanks zijn robuustheid treden er na verloop van tijd toch problemen op zoals inloopslijtage op de contacten

Foto rechts:
Door slijtage van de contacten wordt de betrouwbaarheid minder en de storingsgevoeligheid groter. De ontsteking heeft hier het meeste onder te lijden.
Duidelijk zijn hier de inloopgroeven te zien.

Lees hier verder...

Grondplaat Contactslot met de schroefbevestigingen.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015