Nieuwsbrief nummer 55     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Roest in deuren
Roest in deuren van onze Traction is een bekend en  veel voorkomend verschijnsel.  Opmerkelijk is wel, dat de roest optreedt op specifieke plaatsen van de deur. Meestal zijn dat de plaatsen naar de deurstijl toe. Doordat de openingen onder in de deur het water moeten afvoeren blijft er altijd in de hoeken wat water achter. Dat komt niet alleen omdat de deur een beetje schuin aan de onderzijde is maar ook omdat de waterafvoergaten niet in de hoeken van de de deur geplaatst zijn. Hierdoor blijft er altijd wel wat water achter ook als deze waterafvoeropeningen open zijn. De constructie van de deur zelf werkt ook aan het roestprobleem mee omdat de deurplaat een felsrand heeft waardoor vocht in dit gedeelte achter blijft.
Het verhaal deurreparatie is aangepast en vernieuwd, lees hier verder....

Deurhoek

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Remolie en remolie
Remolie is er in diverse soorten verkrijgbaar en zal na een bepaalde gebruikstijd vervangen moeten worden. Diverse dopes in de remolie verouderen of verdwijnen of verliezen grotendeels hun werking waardoor er geen garantie meer is voor een goede bescherming of werking van het remsysteem. Bij het verversen of ontluchten van het remsysteem gebruik je normalerwijze hetzelfde product wat reeds in het remsysteem aanwezig is. Een bijkomstigheid kan zijn dat de specificatie van de nieuwe remolie is veranderd. Je kan het zien als een verbetering van het product door de fabrikant. Ontwikkelingen staan immers nooit stil. Het hoeft daarom in de meeste gevallen geen probleem te zijn bij het vervangen of bijvullen van remolie in het remsysteem als je maar bij hetzelfde product blijft.
Maar dan nog kan het gebeuren dat bij vervanging of bijvullen van het remsysteem bijwerkingen kunnen optreden vooral bij gebruik van remolie van een ander merk met dezelfde DOT specificatie! 
Lees hier verder...
Zie ook het verhaal over
"Remvloeistof"


Soorten remvloeistoffen. Verwissel deze soorten niet bij verversen of bijvullen van het remsysteem!
Koppelingsplaat 
Herschreven met als extra de bediening ervan!
Kort samengevat is de koppelingplaat een onderdeel die tussen motor (aandrijving) en de wielen zit (het aangedreven deel).
In de meeste gevallen wordt deze niet gebruikt omdat we of stilstaan met de auto of we rijden ermee. Alleen bij het moment van wegrijden wordt de koppelingsplaat bediend cq gebruikt. De manier van bedienen bepaalt ook de slijtage van de koppelingsplaat. De bedoeling is dat de koppelingsplaat heel kort wordt gebruikt dus het moment dat de auto begint te rollen of in beweging komt is voldoende. Het is een gevoel dat aangeleerd moet worden en dat is niet voor iedereen even eenvoudig. Te lang laten doorslippen is funest voor een lange levensduur van de koppelingsplaat.

Lees
hier verder....

Versleten koppelingsplaat

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015