 |
Nieuwsbrief
nummer 55 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Roest in deuren Roest in deuren van onze
Traction is een bekend en veel voorkomend verschijnsel.
Opmerkelijk is wel, dat de roest optreedt op specifieke plaatsen van de
deur. Meestal zijn dat de plaatsen naar de deurstijl toe. Doordat de
openingen onder in de deur het water moeten afvoeren blijft er altijd in
de hoeken wat water achter. Dat komt niet alleen omdat de deur een
beetje schuin aan de onderzijde is maar ook omdat de waterafvoergaten
niet in de hoeken van de de deur geplaatst zijn. Hierdoor blijft er
altijd wel wat water achter ook als deze waterafvoeropeningen open zijn.
De constructie van de deur zelf werkt ook aan het roestprobleem mee
omdat de deurplaat een felsrand heeft waardoor vocht in dit gedeelte
achter blijft. Het verhaal
deurreparatie is aangepast en vernieuwd, lees hier verder.... |
 Deurhoek |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Remolie en remolie Remolie is er in
diverse soorten verkrijgbaar en zal na een bepaalde gebruikstijd
vervangen moeten worden. Diverse dopes in de remolie verouderen of
verdwijnen of verliezen grotendeels hun werking waardoor er geen
garantie meer is voor een goede bescherming of werking van het
remsysteem. Bij het verversen of ontluchten van het remsysteem
gebruik je normalerwijze hetzelfde product wat reeds in het
remsysteem aanwezig is. Een bijkomstigheid kan zijn dat de
specificatie van de nieuwe remolie is veranderd. Je kan het zien
als een verbetering van het product door de fabrikant.
Ontwikkelingen staan immers nooit stil. Het hoeft daarom in de
meeste gevallen geen probleem te zijn bij het vervangen of
bijvullen van remolie in het remsysteem als je maar bij hetzelfde
product blijft. Maar
dan nog kan het gebeuren dat bij vervanging of bijvullen van het
remsysteem bijwerkingen kunnen optreden vooral bij gebruik van
remolie van een ander merk met dezelfde DOT specificatie! Lees hier verder... Zie ook het verhaal over "Remvloeistof" |
Soorten
remvloeistoffen. Verwissel deze soorten niet bij verversen of
bijvullen van het remsysteem! |
Koppelingsplaat Herschreven met
als extra de bediening ervan! Kort samengevat is de koppelingplaat een onderdeel die
tussen motor (aandrijving) en de wielen zit (het aangedreven deel). In de meeste gevallen wordt deze niet gebruikt omdat we of
stilstaan met de auto of we rijden ermee. Alleen bij het moment van
wegrijden wordt de koppelingsplaat bediend cq gebruikt. De manier
van bedienen bepaalt ook de slijtage van de koppelingsplaat. De
bedoeling is dat de koppelingsplaat heel kort wordt gebruikt dus
het moment dat de auto begint te rollen of in beweging komt is
voldoende. Het is een gevoel dat aangeleerd moet worden en dat is
niet voor iedereen even eenvoudig. Te lang laten doorslippen is
funest voor een lange levensduur van de koppelingsplaat. Lees hier verder.... |
 Versleten
koppelingsplaat
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|