 |
Nieuwsbrief
nummer 53 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Banden onderhoud De bandenspanning is een belangrijk gegeven, mits goed ingesteld, dat
voor ons een stukje veiligheid betekent. De wegligging en dus ook het
weggedrag van de auto verbeterd aanzienlijk wanneer de banden de
voorgeschreven bandenspanning bezitten. Bij een Traction Avant gaat
zelfs het sturen lichter en hebben we minder kracht nodig wanneer we een
bocht moeten nemen. Ook is de bandenspanning voor een groot deel
bepalend voor het benzineverbruik en dat kan behoorlijk oplopen wanneer
deze te laag is. Bij de juiste druk zullen de banden dus minder snel
slijten en gaan ze dan ook langer mee. Allemaal voordelen wanneer we de
banden maar op de juiste druk houden. Zie het verhaal over "Banden"
voor de juiste bandenspanning. Bandenspanning altijd meten met koude
banden Lees hier verder... |
 De meest eenvoudige profieldieptemeter als sleutelhanger. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Rijden in een
Traction Avant Als je voor het eerst in een Traction stapt is dat een hele
spannende ervaring. Niet te vergelijken met een moderne auto. Alles
voelt stug aan zelfs het zitten erin geeft een andere kijk op de
weg. Zo'n lange neus eraan zijn we niet gewend en je kan zelf de
koplampen zien. Maar dan het rijden, want voor het zover is moet
met een speciale pook in het dashboard de versnelling gekozen
worden. Deze versnellingspook heeft een bijzondere vorm en is zo
gebogen dat je knieen er net niet tegen aan kunnen komen, of toch
wel? Dan de motor gestart met een heel klein sleuteltje door deze
op contact te draaien en daarna aan verschillende knoppen te
trekken in een bepaalde volgorde. Je komt er vanzelf achter welke
volgorde de juiste is. De motor loopt dan uiteindelijk en dan de
gebruikelijk vertrouwde handelingen verrichten om weg te rijden
zoals dat bij de meeste auto's moet gebeuren. Het koppelingspedaal
gaat wel heel erg zwaar zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt. Lees hier verder... |
Rijden in een Traction
is een bijzondere ervaring vooral met deze "lange neus"
en je kan zelfs de koplampen zien. |
Vlotternaald
carburateur De carburateur kan veel problemen veroorzaken en dat hoeft niet
altijd vuil te zijn of verstopte of versleten sproeiers. De
ouderdom van de carburateur, en daardoor het langdurig gebruik
ervan, kan een belangrijke rol spelen in het wel of niet goed
functioneren. Oxidatie aan de binnenzijde is er een van omdat de
beschermende laag dan is verdwenen en de kleine kanaaltjes kunnen
verstoppen. Ook speling op de gasklep komt vaak voor waardoor valse
lucht kan worden aangezogen en de motor daardoor stationair wat
onregelmatig gaat lopen. Een lekke vlotter of drijver in de
vlotterkamer, wat soms wel eens voor kan komen, kan voor een groter
brandstofverbruik zorgen. Lees hier verder... |
Een veel voorkomende
brandstofklep (Solex) |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|