 |
Nieuwsbrief
nummer 51 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Luchtfilter onderhoud Het luchtfilter heeft als doel om vuil, stof en zand tegen te houden.
Het zuivert dus de lucht om bovenmatige slijtage van de zuigers en
cilinders tegen te gaan. De Traction heeft ook een luchtfilter die uit
een opgerolde geperforeerde metalen strook bestaat. Geen ideaal filter
omdat het totale oppervlak nogal klein is in vergelijking met de moderne
opgevouwen papieren luchtfilters die tegenwoordig worden toegepast. Om
toch wat rendement uit het filterelement te halen zullen we vaker
onderhoud moeten toepassen omdat dit filter gemakkelijk dicht kan
slibben. De motor kan hierdoor in ademnood geraken en zal het
brandstofverbruik stijgen. Slecht starten van de motor behoort dan ook
tot de mogelijkheden Lees
hier verder... |
 Het luchtfilterelement schoonmaken met petroleum of lampenolie.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Vapour lock deel
2 Voor veel mensen een grote ergernis en van alles gedaan om er vanaf
te komen. Brandstofleiding verlegt en zelfs geïsoleerd, niets
helpt. Soms wordt als laatste redmiddel een terugslagklep geplaatst
voor de brandstofpomp. Er zijn zelfs lieden die overgaan tot het
monteren van een elektrische brandstofpomp. Vapour lock is niets anders dan luchtbellen in de brandstofleiding.
Eigenlijk moet ik zeggen brandstofgasbellen. Deze gasbellen
ontstaan door het wegvallen van de druk in de leiding die
brandstofpomp met carburateur verbindt. Doordat deze druk wegvalt
komt ook het kookpunt van benzine lager te liggen en ontstaan er
dus gasbellen bij warme motor. Deze gasbellen ontstaan dus alleen
onder bepaalde omstandigheden. Hoge temperaturen in combinatie met
drukverlaging in de benzineleiding. Deze benzine gasbel blokkeert
de doorvoer van benzine en we hebben dan de welbekende vapour lock
en dus het niet meer willen starten van de motor. Lees
hier verder... |
 Aansluiting carburateur
naar brandstofpomp. |
Bosch Super 4 bougie
en bovensmering Dat bovensmering ook onschuldige gevolgen kan hebben zien we terug
op de bougie die op de massa elektrode wat roet heeft
achtergelaten. Je kan het vergelijken met een motor die wat olie
verbruikt. Normaal komen we roetvorming ook tegen op het porselein van de bougie en dat betekent kortsluiting voor een
hoogspanningsvonk. Roet is immers geleidend voor elektriciteit.
Gelukkig zien we dat bij deze Bosch Super 4 bougie niet en dat
betekent dat hij zijn werk uitstekend gedaan heeft. Het betekent
ook dat de warmtegraad goed is en dat is wel het allerbelangrijkst.
Wanneer we voor een ander type bougie kiezen of al gebruiken, zorg
dan dat de warmtegraad hoog genoeg is. Beter een te warme als een
koude type bougie gebruiken. Het enige nadeel is dat een te warme
type bougie
wat sneller slijt. Zie ook "levensduur
bougie"
voor een aanpassing van de elektrode
afstand en "Welke bougie?". |
 Ondanks dat er
bovensmering (extra olie bij de benzine) werd toegepast is het porselein
nog mooi schoon gebleven. De bougies op de foto zijn
bougies met lange schacht waarbij tussenringen zijn toegepast omdat
deze anders te ver in de verbrandingskamer zouden steken. |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|