Nieuwsbrief nummer 51     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Luchtfilter onderhoud
Het luchtfilter heeft als doel om vuil, stof en zand tegen te houden. Het zuivert dus de lucht om bovenmatige slijtage van de zuigers en cilinders tegen te gaan. De Traction heeft ook een luchtfilter die uit een opgerolde geperforeerde metalen strook bestaat. Geen ideaal filter omdat het totale oppervlak nogal klein is in vergelijking met de moderne opgevouwen papieren luchtfilters die tegenwoordig worden toegepast. Om toch wat rendement uit het filterelement te halen zullen we vaker onderhoud moeten toepassen omdat dit filter gemakkelijk dicht kan slibben. De motor kan hierdoor in ademnood geraken en zal het brandstofverbruik stijgen. Slecht starten van de motor behoort dan ook tot de mogelijkheden
Lees hier verder...

Het luchtfilterelement schoonmaken met petroleum of lampenolie.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Vapour lock deel 2 
Voor veel mensen een grote ergernis en van alles gedaan om er vanaf te komen. Brandstofleiding verlegt en zelfs geïsoleerd, niets helpt. Soms wordt als laatste redmiddel een terugslagklep geplaatst voor de brandstofpomp. Er zijn zelfs lieden die overgaan tot het monteren van een elektrische brandstofpomp.
Vapour lock is niets anders dan luchtbellen in de brandstofleiding. Eigenlijk moet ik zeggen brandstofgasbellen. Deze gasbellen ontstaan door het wegvallen van de druk in de leiding die brandstofpomp met carburateur verbindt. Doordat deze druk wegvalt komt ook het kookpunt van benzine lager te liggen en ontstaan er dus gasbellen bij warme motor. Deze gasbellen ontstaan dus alleen onder bepaalde omstandigheden. Hoge temperaturen in combinatie met drukverlaging in de benzineleiding. Deze benzine gasbel blokkeert de doorvoer van benzine en we hebben dan de welbekende vapour lock en dus het niet meer willen starten van de motor.
Lees hier verder...

Aansluiting carburateur naar brandstofpomp.
Bosch Super 4 bougie en bovensmering
Dat bovensmering ook onschuldige gevolgen kan hebben zien we terug op de bougie die op de massa elektrode wat roet heeft achtergelaten. Je kan het vergelijken met een motor die wat olie verbruikt. Normaal komen we roetvorming ook tegen op het porselein van de bougie en dat betekent kortsluiting voor een hoogspanningsvonk. Roet is immers geleidend voor elektriciteit. Gelukkig zien we dat bij deze Bosch Super 4 bougie niet en dat betekent dat hij zijn werk uitstekend gedaan heeft. Het betekent ook dat de warmtegraad goed is en dat is wel het allerbelangrijkst. Wanneer we voor een ander type bougie kiezen of al gebruiken, zorg dan dat de warmtegraad hoog genoeg is. Beter een te warme als een koude type bougie gebruiken. Het enige nadeel is dat een te warme type bougie wat sneller slijt.

Zie ook "
levensduur bougie" voor een aanpassing van de elektrode afstand en "Welke bougie?".

Ondanks dat er bovensmering (extra olie bij de benzine) werd toegepast is het porselein nog mooi schoon gebleven. De bougies op de foto zijn bougies met lange schacht waarbij tussenringen zijn toegepast omdat deze anders te ver in de verbrandingskamer zouden steken.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015