 |
Nieuwsbrief
nummer 49 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Carburateur smeren Een
carburateur smeren hoeft eigenlijk niet en dat is een stelling die
eigenlijk juist is. De lagerbusjes voor de gasklep zijn gemaakt van
fosforbrons wat inhoud dat deze zelfsmerend zijn. Meestal worden deze
lagerbusjes nog in de olie gedompeld om levenslang te smeren. Ondanks
deze materiaalkeuze en het eventueel toevoegen van extra smeermiddel is
levenslang niet zo lang als we wel denken. Een auto heeft net als zoveel
andere apparaten een bepaalde economische leeftijd. Daarna is het voor
een deel afhankelijk van geluk hoelang iets nog meegaat. Datzelfde geldt
ook voor de carburateur. Daarom is het belangrijk, willen we de
economische leeftijd verlengen, de carburateur gaan smeren. Moeilijk is
het niet en we komen al een heel eind wanneer bovensmering wordt
toegepast. Lees hier verder... |
Een van de smeerpunten van de carburateur. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Terugkerende
accuproblemen voor
sommige Traction gebruikers? De meeste accuproblemen zijn terug te voeren door te weinig
aandacht die deze krijgt. Daarbij komt nog dat de plaats van de
accu niet bepaald uitnodigt deze er even uit te nemen wat voor het
onderhoud wel zo handig zou zijn. Om de accu te kunnen verwijderen
zullen eerst de beide motorkaphelften moeten worden verwijderd.
Door deze onhandige constructie wordt dit als een obstakel gezien
waardoor de accu eerder op de plaats zal worden gelaten dan dat hij
eruit wordt genomen. Foto rechts Accu's van deze
constructies hebben enkele onhebbelijkheden en dat is dat ze onder
andere meer aandacht nodig hebben dan de tegenwoordige moderne 12
Volt accu's. Zelfontlading is een van de grote boosdoeners ervan en
dat geeft blijvende schade als deze te lang aanhoudt! Lees
hier verder... |
De klasieke
6 Volt accu eist meer aandacht dan een moderne 12 Volt variant wat
het onderhoud betreft. |
Expansievaatje en
reinigen van de motor Het expansievaatje
wordt meestal toegepast in combinatie met een thermostaat. Dit om
te voorkomen dat de bovenste slang bij de Traction
"droog" komt te staan na het afkoelen van de motor als er
geen expansievaatje wordt gebruikt. Het teveel aan koelvloeistof
bij warme motor komt nu dus in het expansievaatje terecht en zal na
afkoeling van de motor weer teruggezogen worden. Eigenlijk hebben
we geen druksysteem zoals sommige denken maar een overloopsysteem
bij onze Traction Avant gekregen. Overloopsysteem
voordelen Eigenlijk kunnen
we dit overloopsysteem ook gebruiken zonder thermostaat en gebruik
maken van de voordelen die dit overloopsysteem ons biedt. Het eerste voordeel is dat we niet meer in de radiator hoeven te
kijken of er nog genoeg koelvloeistof aanwezig is. Het
expansievaatje is meestal doorzichtig zodat aan de buitenzijde
meteen het koelvloeistofniveau kan worden gezien. Ook een voordeel
is dat we praktisch geen koelvloeistof meer bij hoeven te vullen.
Er verdwijnt namelijk nooit iets tenzij het expansievaatje te klein
is gekozen zodat bij hoge motortemperaturen het vaatje alsnog
overloopt. Lees hier verder... |
 Voorbeeld Citroën
DS. Het afvoerslangetje van de radiator, wat normaal onder de auto
uit komt, gaat nu naar een opvangfles. |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|