 |
Nieuwsbrief
nummer 48 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Werking smeersysteem Hoge
eisen Het smeersysteem heeft als hoofdtaak diverse onderdelen te smeren om
motorslijtage tegen te gaan. De viscositeit van de olie is daarbij een
belangrijke factor. De olie moet onder alle omstandigheden diverse
plaatsen kunnen bereiken en dat betekent dat de olie op druk en
temperatuur gebracht moet worden. Hij moet immers door kleine kanalen
kunnen en daarbij ook nog goed vernevelbaar zijn. Het zijn eisen die
vaak moeilijk te verwezenlijken zijn. Oliefabrikanten hebben dan ook hun
best gedaan oliesoorten te ontwikkelen die aan deze voorwaarden voldoen
zoals goed verpompbaar bij elke temperatuur, bestand tegen hoge
temperaturen met behoud van smering zelfs onder hoge belasting. Olievoorraad Een olievoorraad is nodig om het tekort tegen te gaan wanneer door een
pomp de olie naar diverse te smeren plaatsen is gebracht. Een bepaalde
voorraad is ook nodig om gekoeld te kunnen worden door de rijwind. Soms
is aan de drijfstang een soort lepel bevestigd die door de olie slingert
om voor spatsmering te zorgen en dat kan alleen wanneer de olie een
bepaald niveau heeft. Lees hier verder... |
 Smeersysteem |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Vervanging drukgroep
/ koppelingsplaat Motor/versnellingsbak
verwijderen Om de drukgroep of koppelingsplaat te vervangen zullen eerst wat
onderdelen verwijderd dienen te worden. Wij beginnen met de
motorkapdelen, de grill, radiator en de ophanging van de
versnellingsbak. In principe kan de motor in de Traction blijven
zitten maar dan moet hij wel ondersteund worden. Omdat de
aandrijfflenzen toch losgenomen moeten worden is het eenvoudiger de
hele motor/versnellingsbak te verwijderen. Voor een Traction BL zal
ook de voortrein iets opgekrikt moeten worden omdat er anders te
weinig ruimte is om de aandrijfassen terug te schuiven. Door de
motor iets te kantelen kan eerst de ene en dan de andere aandrijfas
losgeschoven worden. Plaats, voordat de versnellingsbakophanging
losgenomen wordt, eerst een motortakel in positie. Leg een strop om
de waterpomp en bevestig een lijn aan het achterste hijsoog.
Probeer ongeveer het hijsoog van de motorkraan iets achter de
waterpomp uit te laten komen zodat bij het takelen het geheel een
beetje in balans is. Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder... |
 Drukgroep uitlijnen |
Koeling cilinderbus
en slijtage van de motor Ketelsteen en roest De cilinder wordt omsloten door koelwater waarmee de hoge
cilindertemperatuur, tijdens de verbranding, afgevoerd kan worden.
Met een voorziening zoals een waterpijp wordt de koelingsvloeistof
netjes verdeeld over alle vier de cilinders. Tot zover werkt alles
zoals het hoort maar door jarenlange vervuiling zijn deze
cilinderwanden bedekt met een laag roest en ketelsteen en dat
vermindert meteen het koelend effect van de koelvloeistof. Je kan
het zien als een soort isolatie tussen cilinderwand en de
koelvloeistof. Op zich hoeft dat nog geen ramp te betekenen wat de
koeling betreft maar dat is dan wel afhankelijk van de dikte van de
roest- en ketelsteenlaag die zich heeft opgebouwd. Een groter
probleem is de bodem in de koelingsruimte waar de verontreinigingen
zich hebben opgestapeld. Lees hier verder... |
 |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|