 |
Nieuwsbrief
nummer 47 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Verdeler vervangen Een verdeler is
aan slijtage onderhevig en zal na verloop van tijd vervangen dienen te
worden. Het kan een nieuwe of een elektronische zijn waarbij de
basishandelingen praktisch het zelfde zijn. Duistere zaken De ontsteking is voor veel mensen een mysterie waar je beter niet aan
kunt komen. Duistere zaken, zoals hoogspanning uitgedrukt in Volt en
stromen waarvoor we Ampère gebruiken, kunnen nogal voor wat
verwarring zorgen, om het maar niet te hebben over de weerstand Ohm,
want dan zijn we helemaal de weg kwijt. Geen zorgen, we gaan gewoon
verder! Een onderdeel waar ook met enige afstand naar wordt
gekeken is de verdeler, vooral als deze vervangen moet worden. Om hierin
tegemoet te komen volgt hier een eenvoudige gebruiksaanwijzing die de
drempel moet verlagen. Meer weten over de verdeler vervangen, lees dan hier verder... |
 Bowndenkabel losnemen en eventueel de vacuümslang indien aanwezig. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Af en toe een blik
werpen Figuurlijk natuurlijk want af en toe een kijkje nemen of alles nog
goed functioneert aan onze Traction moet eigenlijk een gewoontezaak
zijn en vooral bij stalling in de wintermaanden. Eigenlijk valt er
niet zo heel veel te controleren maar toch zijn sommige handelingen
belangrijk. Er wordt zoal naar de banden gekeken of deze niet
doorgezakt zijn en of er wat lucht bij moet. Even naar de acculader
kijken waar deze mee bezig is en of het laadproces al is voltooid.
Een paar dagen laden is meestal wel voldoende. Automatische laders
met een bepaald programma kunnen meestal aangesloten blijven.
Druppel-laders niet te lang aangesloten laten in verband met de
verharding van de accuplaten. Rempedaal even activeren voor de remcupjes zodat deze niet vast
gaan zitten. Deze handeling moeten we zeker niet overslaan want
voor je het weet heb je een lekkage in het remsysteem. Met een algehele visuele controle van je Traction wordt meestal wel
iets gevonden wat meer aandacht nodig heeft of soms gerepareerd
moet worden zoals bijvoorbeeld een gevonden olielekkage of een
beschadiging in de lak. Lees hier verder..... |
 Af en toe een kleine
inspectie uitvoeren of alles nog in orde is is bij een te krappe
garage nogal lastig. |
Olietemperatuur We hebben het bijna altijd over de temperatuur van de koelvloeistof
in de motor maar praten nooit over de olietemperatuur. Deze is
zeker zo belangrijk en vooral als de koeling van de radiator te
wensen overlaat wat meestal met inwendige vervuiling te maken
heeft. Mede hierdoor kan de olietemperatuur tot ongewenste waarde
stijgen. Een normale olietemperatuur in het carter is moeilijk te
geven en is afhankelijk van motorvermogen en prestaties maar kan
varieren van 80 Graden Celcius tot aan zo'n 150 Graden Celcius toe.
Bij veelvuldig voorkomen van deze laatst genoemde hoge temperatuur
wordt meestal aan een oliekoeler toepassing gedacht. Bij een
slechte waterkoeling waarbij er temperaturen van 90 Graden Celcius
worden overschreden zal na verloop van tijd ook de olietemperatuur
een steentje bijdragen. Voor een oliepomp zoals die van een
Traction met de bijbehorende toleranties zal dan zeker ontaarden in
drukverlies. Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder... |
 De olietemperatuur mag een waarde hebben die tussen de 70- en 120
Graden Celcius ligt.
|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|