 |
Nieuwsbrief
nummer 45 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Motor aanslingeren Het zal niet vaak gebeuren maar er komt altijd wel een moment dat de
motor aangeslingerd moet worden. Meestal wordt een hulpsteun op de
voorbumper gebruikt waar we de slinger, met een koppeling op de slinger
zelf, kunnen vergrendelen. Deze constructie geeft de mogelijkheid
wat meer kracht op de slinger uit te oefenen tijdens het tornen van de
motor zonder dat de slinger uit het hart van het draaimoment wordt
getrokken. Maar er zijn ook andere mogelijkheden zonder deze
vergrendeling van de slinger te hoeven toe te passen. Er wordt een stuk
pijp, voorzien van draad aan een zijde, in het deksel van het
slingergedeelte van de versnellingsbak gedraaid. Door de slinger
rechtstreeks in deze pijp te schuiven ondervindt de slinger voldoende
zijdelingse ondersteuning. De slinger kan nu op dezelfde manier
gebruikt worden als bij de constructie op de bumper. Voordeel is de
snelle afhandeling tijdens het starten met de slinger in combinatie met
de pijp. Voor veelvuldig slingergebruik is dit een goede oplossing. Het
nadeel is dat er altijd een stuk pijp te zien is en dat niet alle
sierstukken voor deze slingeropening geplaatst kunnen worden. Meer weten over de manier van aanslingeren, lees dan hier verder.... |
 Een nuttig accessoire voor diegene die de motor vaak en snel willen
aanslingeren. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Waarmee accu
bijvullen? Er zijn diverse soorten accu's met elk verschillende
toepassingen en eigenschappen. Zo zijn er gel-accu's,
tractie-accu's, licht-accu's en startaccu's om de meest bekende te
noemen. Voor ons is de startaccu de meest gebruikelijke waarbij we
ook hier onderscheid kunnen maken tussen het open en gesloten type.
Het open type van 6 Volt is de meest gebruikelijke voor de Traction
Avant terwijl de 12 Volt accu alleen maar in gesloten vorm
verkrijgbaar is. Het gaat ons nu alleen nog maar om het 6 Volt type accu omdat hier
wat meer onderhoud aan vast zit. Zo is er een regelmatige controle
nodig van het niveau van de accuvloeistof. Deze moet zeker 1cm
boven de accuplaten staan of tot de aanslag die in de accu aanwezig
is bij de wat jongere accu's. Het bijvullen mag nooit gebeuren met een vloeistof waarin zouten
zijn opgelost en andere verontreinigen in zitten zoals bij
leidingwater het geval is. Dit water verstoort het laad- ontlaad
proces en veroorzaakt kortsluiting. Lees hier verder waarmee
de accu wel mee bijgevuld mag worden! |
Accu bijvullen tot 1 cm
boven de platen of tot de aanslag bij de wat nieuwere type accu's. |
Motor warmdraaien of
niet? Ook over dit onderwerp doen verschillende verhalen de ronde. De ene
persoon wil zo snel als mogelijk wegrijden omdat door het rijden de
belasting van de motor groter is en daardoor de motor sneller
opwarmt terwijl er ook Traction gebruikers zijn die even wachten na
het starten en op deze manier de motor op temperatuur laten komen.
In beide stellingen zit een klein beetje waarheid. Zeker is het
dat de olie in de motor rondgepompt moet worden en tijd nodig heeft
om alle smeerpunten te bereiken. Dat duurt zeker een paar minuten en
in de wintermaanden ietsje langer omdat ook multigrade-olie zijn
beperkingen heeft wat viscositeit betreft. Wat het warmdraaien betreft moeten we dus een paar minuten wachten
bij versneld stationair toerental en dat is ongeveer 1500
omwentelingen per minuut, dus eigenlijk versneld stationair maar
zeker niet de motor laten razen! Tegelijkertijd wordt in deze
periode de chokeknop teruggeschoven en we kunnen aan het motorgeluid
horen of dat geaccepteerd wordt. Lees hier verder wat we
moeten doen! |
Alleen wanneer de
koelwatertemperatuur boven de 40 Graden Celcius is gekomen kunnen
we de motor gaan belasten. |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|