Nieuwsbrief nummer 45     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Motor aanslingeren
Het zal niet vaak gebeuren maar er komt altijd wel een moment dat de motor aangeslingerd moet worden. Meestal wordt een hulpsteun op de voorbumper gebruikt waar we de slinger, met een koppeling op de slinger zelf, kunnen vergrendelen. Deze constructie geeft de mogelijkheid wat meer kracht op de slinger uit te oefenen tijdens het tornen van de motor zonder dat de slinger uit het hart van het draaimoment wordt getrokken. Maar er zijn ook andere mogelijkheden zonder deze vergrendeling van de slinger te hoeven toe te passen. Er wordt een stuk pijp, voorzien van draad aan een zijde, in het deksel van het slingergedeelte van de versnellingsbak gedraaid. Door de slinger rechtstreeks in deze pijp te schuiven ondervindt de slinger voldoende zijdelingse ondersteuning. De slinger kan nu op dezelfde manier gebruikt worden als bij de constructie op de bumper. Voordeel is de snelle afhandeling tijdens het starten met de slinger in combinatie met de pijp. Voor veelvuldig slingergebruik is dit een goede oplossing. Het nadeel is dat er altijd een stuk pijp te zien is en dat niet alle sierstukken voor deze slingeropening geplaatst kunnen worden.
Meer weten over de manier van aanslingeren, lees dan hier verder
....

Een nuttig accessoire voor diegene die de motor vaak en snel willen aanslingeren.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Waarmee accu bijvullen?
Er zijn diverse soorten accu's met elk verschillende toepassingen en eigenschappen. Zo zijn er gel-accu's, tractie-accu's, licht-accu's en startaccu's om de meest bekende te noemen. Voor ons is de startaccu de meest gebruikelijke waarbij we ook hier onderscheid kunnen maken tussen het open en gesloten type. Het open type van 6 Volt is de meest gebruikelijke voor de Traction Avant terwijl de 12 Volt accu alleen maar in gesloten vorm verkrijgbaar is.
Het gaat ons nu alleen nog maar om het 6 Volt type accu omdat hier wat meer onderhoud aan vast zit. Zo is er een regelmatige controle nodig van het niveau van de accuvloeistof. Deze moet zeker 1cm boven de accuplaten staan of tot de aanslag die in de accu aanwezig is bij de wat jongere accu's.
Het bijvullen mag nooit gebeuren met een vloeistof waarin zouten zijn opgelost en andere verontreinigen in zitten zoals bij leidingwater het geval is. Dit water verstoort het laad- ontlaad proces en veroorzaakt kortsluiting.
Lees hier verder waarmee de accu wel mee bijgevuld mag worden!

Accu bijvullen tot 1 cm boven de platen of tot de aanslag bij de wat nieuwere type accu's.
Motor warmdraaien of niet?
Ook over dit onderwerp doen verschillende verhalen de ronde. De ene persoon wil zo snel als mogelijk wegrijden omdat door het rijden de belasting van de motor groter is en daardoor de motor sneller opwarmt terwijl er ook Traction gebruikers zijn die even wachten na het starten en op deze manier de motor op temperatuur laten komen. In beide stellingen zit een klein beetje waarheid. Zeker is het dat de olie in de motor rondgepompt moet worden en tijd nodig heeft om alle smeerpunten te bereiken. Dat duurt zeker een paar minuten en in de wintermaanden ietsje langer omdat ook multigrade-olie zijn beperkingen heeft wat viscositeit betreft.
Wat het warmdraaien betreft moeten we dus een paar minuten wachten bij versneld stationair toerental en dat is ongeveer 1500 omwentelingen per minuut, dus eigenlijk versneld stationair maar zeker niet de motor laten razen! Tegelijkertijd wordt in deze periode de chokeknop teruggeschoven en we kunnen aan het motorgeluid horen of dat geaccepteerd wordt. 
Lees hier verder wat we moeten doen!

Alleen wanneer de koelwatertemperatuur boven de 40 Graden Celcius is gekomen kunnen we de motor gaan belasten.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015