 |
Nieuwsbrief
nummer 44 2014 4de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Onderhoud
zeer belangrijk! Zelfs een mooie Traction Avant kan door veel pech negatief in de
publiciteit komen. Zie het verhaal "Ontsteking
afstellen".
Om hier van af te komen heeft de nieuwe eigenaar zijn auto grondig laten
controleren door zijn garage. Een ander verhaal van
onderhoud, De nieuwe eigenaar van deze cabrio, die uit de provincie Zeeland komt,
heeft zijn garage IDEE-ANDRE-DS uit Nieuw- en Sintjoosland benaderd en gevraagd om het onderhoud van
deze auto waar nodig goed en nauwkeurig uit te voeren. Het resultaat mag
er zijn want hij loopt als nooit tevoren met als resultaat nu een blije
Traction gebruiker waarbij het verleden van deze auto nu voorgoed tot
het verleden behoort. Zo zie je maar hoe belangrijk onderhoud is en
zeker voor bijzondere Tractions zoals deze cabrio 15/6. |
 Rechts de gelukkige eigenaar Johan. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Koelvloeistof
vervangen Aftappen en
doorspoelen Er komt een moment dat antivries vervangen moet worden. Misschien
zit deze al heel lang in het koelsysteem of de bescherming tegen
bevriezen is te laag geworden. De procedure is dat we eerst het
koelsysteem moeten aftappen. Bij de radiator vinden we een klein
kraantje die meestal muurvast zit. Met een combinatietang kunnen we
wat meer kracht zetten maar voorzichtigheid blijft geboden. Dan
vinden we nog een bout in het motorblok in de buurt van de
verdeler. Ook deze bout wil nogal eens vast zitten. Verbaas je niet
wanneer de bout verwijderd is en er geen koelvloeistof uit komt.
Meestal is deze dicht geslibd door ketelsteen en roest. Om deze
aftapopening weer bruikbaar te krijgen moeten we wat zwaar geschut
inzetten en dat betekend dat we met een hamer en een metalen pen
proberen deze weer open te krijgen. Meer lezen over dit onderwerp, lees dan hier verder... |
 Het radiator
aftapkraantje heeft geen verbinding met het overstroompijpje alleen
bij het openen van het kraantje. |
Hoe gebruik je de
remmen? Remmen en remmen Deze keer geen afstellen of schoonmaken of wat nog meer werk is
remmen vervangen, maar het gebruik van de remmen. Remmen zijn nodig
wanneer je voor een verkeerslicht op tijd moet stoppen of als we
een bocht willen nemen en de snelheid is nog een beetje te hoog dan
moeten we remmen. Ongemerkt gebruiken we de rem vaker dan nodig is
en dat komt ook omdat de snelheden, vergeleken bij vroeger, hoger
liggen. Het verkeer moet sneller doorstromen en daar gaan we dan
met een oldtimer vaak in mee. Maar hoe moeten we dan remmen?
Krachtig en op het laatste moment remmen of participeren we in het
verkeer en nemen we al wat gas terug als we zien dat onze
voorganger in de verte al gaat remmen. Lees hier verder
als je wilt weten hoe we moeten remmen. Foto rechts: Afstand houden voorkomt dat je plotseling moet remmen. Voor de
bocht op de motor afremmen en bijremmen indien nodig. De praktijk
is vaak anders omdat we de Traction vaak net zo gebruiken als de
auto voor dagelijks verkeer! |

|
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|