 |
Nieuwsbrief
nummer 43 2014 4de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Olielekkage Bij een technische
controle van je Traction wordt er vaak gekeken of er een olielekkage is
en hoe erg dit is. Een auto moet “droog”
zijn zo wordt meestal beweerd anders is er iets mis. Waar en niet waar
moet ik zeggen. Moderne automobielen moeten droog zijn omdat moderne
technieken er voor zorgen dat er geen olielekkages zijn en als ze er
wel zijn dan is er iets aan de hand. Een duidelijk gegeven bij een
onderhoudsbeurt. Anders is het bij klassiekers, zoals onze Traction, die
moderne technieken moeten ontberen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat
ze er maar op los moeten lekken. Helemaal droog kunnen we het niet
houden en dat hoeft geen probleem te zijn. Afdichtingen zoals bij de
carterpan het geval is, geeft al gauw wat olielekkage. Het is dan ook een
probleemgebiedje die voor wat oliedruppeltjes kan zorgen. Evenzo
het kleppendeksel die altijd wel iets olie doorzweet. Dan zijn er nog de
smeerpunten die uitnodigen voor olielekkage. De lichte delen in de olie
of vet verspreiden zich gemakkelijk over het motorblok zodat het na
verloop van tijd een grote vetboel wordt omdat het vet ook nog het vuil
vasthoudt. Het motorblok en omringende delen af en toe schoonmaken kan
dan ook geen kwaad en die paar oliedruppels onder de motor ook niet. Het
punt is als je hier niets aan doet het lijkt alsof de motor een
enorme lekkage heeft en niets is minder waar. |
 Olielekkage van een heel jaar opgevangen op een stuk karton. Een
druppeltje die al gauw uitgroeit tot een grote vlek. Het lijkt dan meer
als dat het in werkelijkheid is. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Bescherming radiator Er zijn
verschillende mogelijkheden om een radiator te beschermen. Aan de
binnenzijde kunnen we de radiator beschermen met koelvloeistof of
antivries. Deze middelen beschermen de radiator niet alleen tegen
bevriezing in de wintermaanden maar ook tegen vervuiling zoals
ketelsteen. We hoeven ons dus geen zorgen meer te maken omdat deze
middelen in de zomer- en wintermaanden kunnen worden toegepast. Bij de radiator foto rechts zien we dat de beschadigingen
behoorlijke vormen hebben aangenomen. Deze beschadigingen zijn
hoofdzakelijk ontstaan door het herhaaldelijk blootstellen aan
winterse omstandigheden waarbij strooizout en zand als
hoofdschuldigen kunnen worden aangewezen. Wat we hier aan kunnen doen lees je hier verder... |
 |
Is je Traction Avant "Water-proof" Mist en regen zorgen
vaak voor het niet of slecht functioneren van je
ontstekingssysteem. Vooral in de wintermaanden is de kans op deze
problemen groot. De vochtige lucht dringt dan ook overal doorheen
en laat onder bepaalde omstandigheden condens achter op alle
motoronderdelen en dus ook op de bougiekabel, verdeler enz. Ook
condens door temperatuurverschillen bij het starten hebben
hetzelfde effect. Slecht starten of het helemaal niet aanslaan van
de motor is dan niet denkbeeldig.
Vochtproblemen oplossen, lees dan hier verder... |
 |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|