Nieuwsbrief nummer 43     2014   
 
4de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Olielekkage
Bij een technische controle van je Traction wordt er vaak gekeken of er een olielekkage is en hoe erg dit is. Een auto moet “droog” zijn zo wordt meestal beweerd anders is er iets mis. Waar en niet waar moet ik zeggen. Moderne automobielen moeten droog zijn omdat moderne technieken er voor zorgen dat er geen olielekkages zijn en als ze er wel zijn dan is er iets aan de hand. Een duidelijk gegeven bij een onderhoudsbeurt. Anders is het bij klassiekers, zoals onze Traction, die moderne technieken moeten ontberen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze er maar op los moeten lekken. Helemaal droog kunnen we het niet houden en dat hoeft geen probleem te zijn. Afdichtingen zoals bij de carterpan het geval is, geeft al gauw wat olielekkage. Het is dan ook een probleemgebiedje die voor wat oliedruppeltjes kan zorgen. Evenzo het kleppendeksel die altijd wel iets olie doorzweet. Dan zijn er nog de smeerpunten die uitnodigen voor olielekkage. De lichte delen in de olie of vet verspreiden zich gemakkelijk over het motorblok zodat het na verloop van tijd een grote vetboel wordt omdat het vet ook nog het vuil vasthoudt. Het motorblok en omringende delen af en toe schoonmaken kan dan ook geen kwaad en die paar oliedruppels onder de motor ook niet. Het punt is als je hier niets aan doet het lijkt alsof de motor een enorme lekkage heeft en niets is minder waar.

Olielekkage van een heel jaar opgevangen op een stuk karton. Een druppeltje die al gauw uitgroeit tot een grote vlek. Het lijkt dan meer als dat het in werkelijkheid is.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Bescherming radiator
Er zijn verschillende mogelijkheden om een radiator te beschermen. Aan de binnenzijde kunnen we de radiator beschermen met koelvloeistof of antivries. Deze middelen beschermen de radiator niet alleen tegen bevriezing in de wintermaanden maar ook tegen vervuiling zoals ketelsteen. We hoeven ons dus geen zorgen meer te maken omdat deze middelen in de zomer- en  wintermaanden kunnen worden toegepast. 

Bij de radiator foto rechts zien we dat de beschadigingen behoorlijke vormen hebben aangenomen. Deze beschadigingen zijn hoofdzakelijk ontstaan door het herhaaldelijk blootstellen aan winterse omstandigheden waarbij strooizout en zand als hoofdschuldigen kunnen worden aangewezen.
Wat we hier aan kunnen doen lees je hier verder...

Is je Traction Avant "Water-proof"
Mist en regen zorgen vaak voor het niet of slecht functioneren van je ontstekingssysteem. Vooral in de wintermaanden is de kans op deze problemen groot. De vochtige lucht dringt dan ook overal doorheen en laat onder bepaalde omstandigheden condens achter op alle motoronderdelen en dus ook op de bougiekabel, verdeler enz. Ook condens door temperatuurverschillen bij het starten hebben hetzelfde effect. Slecht starten of het helemaal niet aanslaan van de motor is dan niet denkbeeldig.
Vochtproblemen oplossen, lees dan hier verder...

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014