Nieuwsbrief nummer 42     2014   
 
4de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Teruggang accu capaciteit
Tijdens het kouder worden in de herfst en wintermaanden wordt ook de capaciteit van de accu minder. Voor een nieuwe accu hoeft het geen probleem te zijn want als deze goed geladen is zal het minder worden in capaciteit niet voor startproblemen zorgen. Anders wordt het als de accu al verschillende jaartjes meegaat. Dan hebben we niet alleen te maken met de verlaging die de temperatuur veroorzaakt maar ook de ouderdom en dus de slijtage van de accu die erbij opgeteld kan worden. Dit kan bepalend zijn voor het niet meer willen starten en zal er dus gekeken moeten worden naar een nieuwe accu. Ook kunnen bij een nieuwe accu startproblemen voorkomen bij extreem lage temperaturen. Haal dan ook bij deze lage temperaturen de accu uit de auto en plaats deze in een omgeving met temperaturen boven de 10 graden Celcius. Zorg in ieder geval dat een accu geladen is voordat deze de winter ingaat om bevriezing tegen te gaan en controleer deze regelmatig op spanning en soortelijk gewicht van de vloeistof. Het laatste wanneer dat mogelijk is!

Zie ook het onderwerp winterse omstandigheden
.

Door sulfateren (verouderen) van de accu verliest deze zijn capaciteit maar dat kan ook gebeuren door het verlagen van de temperatuur zoals dat gebeurt bij winterse omstandigheden.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gebruiksduur Bosch Super4 bougies

Eigenschappen Bougies
Bougies kunnen lang of kort meegaan afhankelijk van de juist gekozen warmtegraad en rijstijl. Zelfs de brandstofkeuze kan hierbij een rol spelen denk hierbij aan het gebruik van LPG. Bij een goed gekozen bougie krijgt de centrale elektrode ronde kantjes terwijl de afstand van de massa-elektrode groter wordt. Daarom wordt de massa-elektrode bij een controle bijgesteld op 0,5 mm of wat sommige doen op nageldikte afstellen. Dit zijn de belangrijkste gegevens terwijl de kleur afhankelijk is van rijstijl, veel chokegebruik of olieverbruik van de motor. Een goede beoordeling kan pas verkregen worden door na een lange rit te kijken wat voor kleur de bougie heeft gekregen. Nu kunnen we ook iets zeggen over de conditie van de motor, of deze goed is of niet.

Meer weten over het afstellen van de Bosch Super4 bougie, lees dan hier verder....

Bougies kunnen kort maar ook lang meegaan en dat is gedeeltelijk afhankelijk van ons ontstekingsysteem. De levensduur schommelt zo tussen de 15000- en 100000 km en van deze laatste hangt natuurlijk een prijskaartje en dit is alleen te bereiken bij moderne ontstekingsystemen. 
Vorstbeveiliging koelvloeistof
Met de wintermaanden voor de deur is nu het moment aangebroken om de vorstbeveiliging van de koelvloeistof in onze Traction te controleren. Het voordeel is dat als we weinig gebruik maken van onze Traction de veroudering ook minder snel gaat. De veroudering is namelijk grotendeels gekoppeld aan het aantal keren dat deze is verwarmd. Maar toch kan het geen kwaad deze na een aantal jaren gebruik te vervangen. Het zijn de dopes die niet in gelijke tred meegaan met de veroudering. Zo kan de antiroestbescherming minder zijn dan gewenst. Omdat hier geen testen voor zijn is het raadzaam eens te kijken hoeveel jaren de koelvloeistof al in het koelsysteem zit. Gezien de zachte wintermaanden van de afgelopen jaren en misschien van de komende jaren is het verstandig de vorstbeveiliging toch op minstens 20 Graden beneden nul te houden. Met eenvoudige middelen is dit vast te stellen. Let wel op het soort koelvloeistof of antivries wat gebruikt is in verband met de meetmethode.
Voor extra informatie over koelvloeistoffen lees hier verder...

Foto rechts
Een voorbeeld van een antivriesmeter die wat meer mogelijkheden heeft. Zo kan je onder alle omstandigheden het soortelijk gewicht meten van de koelvloeistof en de waarde aflezen van een tabel. De drijver is daarom voorzien van een letterreeks die in combinatie met een geintegreerde temperatuurmeter op de tabel een waarde laat zien die, op het moment van meting, de vorstbeveiliging aangeeft.
Zo zijn er ook modellen die vrij compact zijn en die door middel van een aanwijzer de vorstbeveiligingswaarde aangeeft. Temperatuurcompensatie is niet altijd aanwezig waardoor we in zo'n geval een redelijke tolerantie moeten aanhouden als foutmeting.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014