 |
Nieuwsbrief
nummer 42 2014 4de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Teruggang accu capaciteit Tijdens het kouder worden in de herfst en wintermaanden wordt ook de
capaciteit van de accu minder. Voor een nieuwe accu hoeft het geen
probleem te zijn want als deze goed geladen is zal het minder worden in
capaciteit niet voor startproblemen zorgen. Anders wordt het
als de accu al verschillende jaartjes meegaat. Dan hebben we niet alleen
te maken met de verlaging die de temperatuur veroorzaakt maar ook de
ouderdom en dus de slijtage van de accu die erbij opgeteld kan worden.
Dit kan bepalend zijn voor het niet meer willen starten en zal er dus
gekeken moeten worden naar een nieuwe accu. Ook kunnen bij een nieuwe
accu startproblemen voorkomen bij extreem lage temperaturen. Haal dan
ook bij deze lage temperaturen de accu uit de auto en plaats deze in een
omgeving met temperaturen boven de 10 graden Celcius. Zorg in ieder
geval dat een accu geladen is voordat deze de winter ingaat om
bevriezing tegen te gaan en controleer deze regelmatig op spanning en
soortelijk gewicht van de vloeistof. Het laatste wanneer dat mogelijk
is! Zie ook het onderwerp winterse
omstandigheden. |
 Door sulfateren (verouderen)
van de accu verliest deze zijn capaciteit maar dat kan ook gebeuren door
het verlagen van de temperatuur zoals dat gebeurt bij winterse
omstandigheden. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Gebruiksduur Bosch Super4 bougies Eigenschappen
Bougies Bougies kunnen lang of kort meegaan afhankelijk van de juist
gekozen warmtegraad en rijstijl. Zelfs de brandstofkeuze kan
hierbij een rol spelen denk hierbij aan het gebruik van LPG. Bij
een goed gekozen bougie krijgt de centrale elektrode ronde kantjes
terwijl de afstand van de massa-elektrode groter wordt. Daarom
wordt de massa-elektrode bij een controle bijgesteld op 0,5 mm of
wat sommige doen op nageldikte afstellen. Dit zijn de belangrijkste
gegevens terwijl de kleur afhankelijk is van rijstijl, veel chokegebruik of olieverbruik van de motor. Een goede beoordeling kan pas
verkregen worden door na een lange rit te kijken wat voor kleur de
bougie heeft gekregen. Nu kunnen we ook iets zeggen over de
conditie van de motor, of deze goed is of niet. Meer weten over het afstellen van de Bosch Super4 bougie, lees dan hier verder.... |
Bougies kunnen kort maar ook lang meegaan en dat is gedeeltelijk
afhankelijk van ons ontstekingsysteem. De levensduur schommelt zo tussen de
15000- en 100000 km en van deze laatste hangt natuurlijk een
prijskaartje en dit is alleen te bereiken bij moderne
ontstekingsystemen. |
Vorstbeveiliging
koelvloeistof Met de wintermaanden voor de deur is nu het moment aangebroken om
de vorstbeveiliging van de koelvloeistof in onze Traction te
controleren. Het voordeel is dat als we weinig gebruik maken van onze
Traction de veroudering ook minder snel gaat. De veroudering is
namelijk grotendeels gekoppeld aan het aantal keren dat deze is
verwarmd. Maar toch kan het geen kwaad deze na een aantal jaren
gebruik te vervangen. Het zijn de dopes die niet in gelijke tred
meegaan met de veroudering. Zo kan de antiroestbescherming minder
zijn dan gewenst. Omdat hier geen testen voor zijn is het raadzaam eens te kijken hoeveel jaren de koelvloeistof al in het
koelsysteem zit. Gezien de zachte wintermaanden van de afgelopen
jaren en misschien van de komende jaren is het verstandig de vorstbeveiliging toch op minstens 20
Graden beneden nul te houden. Met eenvoudige middelen is dit vast
te stellen. Let wel op het soort koelvloeistof of antivries wat
gebruikt is in verband met de meetmethode. Voor extra informatie over koelvloeistoffen lees hier verder...
Foto rechts Een voorbeeld van een antivriesmeter die wat meer mogelijkheden
heeft. Zo kan je onder alle omstandigheden het soortelijk gewicht
meten van de koelvloeistof en de waarde aflezen van een tabel. De
drijver is daarom voorzien van een letterreeks die in combinatie
met een geintegreerde temperatuurmeter op de tabel een waarde laat
zien die, op het moment van meting, de vorstbeveiliging aangeeft. Zo zijn er ook modellen die vrij compact zijn en die door middel
van een aanwijzer de vorstbeveiligingswaarde aangeeft.
Temperatuurcompensatie is niet altijd aanwezig waardoor we in zo'n
geval een redelijke tolerantie moeten aanhouden als foutmeting.
|
 |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|