Meten is
weten Meten is weten en dat geldt speciaal voor de temperatuur.
Koelwatertemperatuur wel te verstaan. Normaal gesproken wordt de
Traction vanzelf al vaak veel te warm door jaren opgebouwde
inwendige vervuiling en willen we dat nog niet erger maken,
moeten we er zeker in de komende wintermaanden voor zorgen dat de temperatuur niet te laag wordt. Een temperatuurcontrole
in de vorm van een temperatuurmeter is aan te bevelen. Schade door
te lage motortemperatuur moet je niet onderschatten en is zeker zo
schadelijk als te hoge temperatuur. Om de temperatuur toch binnen
redelijke grenzen te houden zijn hulpmiddelen noodzakelijk. Voor de
Traction wordt door Citroën, voor de wintermaanden, een afdekplaat
aanbevolen en geplaatst aan de onderzijde van de radiator. Hiermee
zou aan bepaalde voorwaarden zijn voldaan. Vroeger was dit
voldoende maar aangekomen in deze tijd kunnen we daar geen genoegen
meer mee nemen. Nogmaals een controle door middel van een
temperatuurmeter is een noodzaak. Daarbij zou een rolhoes betere
resultaten geven omdat onder alle omstandigheden en op een
eenvoudige manier de motortemperatuur geregeld kan worden door
aan een verstelbaar kettinkje te trekken. Hiermee kan de rolhoes
hoger of lager, naar behoefte, ingesteld worden. Om er zeker van te zijn of de temperatuurmeter daadwerkelijk de
juiste waarde aangeeft is het handig de temperatuurvoeler eerst in
een bakje met water onder te dompelen van 100 graden Celcius
(kookpunt). Wil je meer weten over motortemperatuur regelmogelijkheden, lees
dan hier ook het artikel "Waarom
een thermostaat bebruiken" |
 Wanneer je niet weet
wat voor soort uitlezing de meter moet hebben, bijvoorbeeld met
kleurtjes, symbolen of cijferaanduidingen, kan je deze het beste op
beurzen gaan bekijken. Het blijft natuurlijk een persoonlijke smaak
maar als je precies wilt weten waar de tempertuurwijzer naar wijst
zijn cijfers de oplossing, vooral als het op kritische waarden
aankomt. Voor gebruik in combinatie met een rolhoes onontbeerlijk.
|