Nieuwsbrief nummer 39     2014   
 
4de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Overloop inlaatspruitstuk
Waarschijnlijk was het al opgevallen dat op het inlaatspruitstuk een enigszins gebogen en naar beneden wijzend pijpje zit. Het pijpje heeft aan het einde een vernauwing waardoor er een heel klein gaatje overblijft. Het doel van dit pijpje is dat overtollige brandstof kan worden afgevoerd en dat is dan ook waar te nemen omdat erna een rit wat druppels benzine uit kunnen komen.. Nadat de motor is afgezet is er geen koeling meer aanwezig en zal de warmte, vooral van de uitlaat, naar de carburateur toe stralen. Het gevolg is dat de aanwezige benzine in de vlotterkamer uitzet waardoor de carburateur overloopt. Deze benzine loopt dan direct het inlaatspruitstuk binnen. Zonder voorzieningen, zoals dat aanwezige pijpje, kan je de Traction bij een warme motor niet meer gestart krijgen. De motor "verzuipt" dan zoals dat in autotermen heet.

Wanneer de Traction niet meer wil starten na een rit, kijk dan het overlooppijpje na of deze niet verstopt zit. Maak na het reinigen het gaatje niet groter omdat dit invloed en dus verstoring van de brandstof / lucht verhouding kan hebben.


Bij warme motor willen er uit het overlooppijpje nog wel eens een paar druppels benzine komen.  Dit kan ook gebeuren wanneer de drijver in de vlotterkamer lek is. De hoeveelheid benzine die dan uit dit pijpje komt is dan beduidend meer.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

80 Ans de la Traction Avant Citroën 2014
Een moment dat je niet ongemerkt voorbij laat gaan en dat was dan ook te merken aan de diverse activiteiten om dit gebeuren groots aan te pakken en te vieren. Een van deze georganiseerde evenementen was in Roost Warendin met als locatie kasteel Bernicourt uit 1743.

Toevallig waren we in de buurt op een camping met onze Traction Avant, dushebben we het feest voor een dag meebeleefd. Wat we zien op de foto rechts is achter het kasteel een open veld met honderden Tractions  in diverse uitvoeringen. Bij het kasteel zelf diverse marktkraampjes en mogelijkheden om een hapje en een drankje te nuttigen en niet zomaar een hapje maar een heus varken aan het spit die grillgeuren over het terrein verspreidde. Zoals gebruikelijk op zo'n evenement een onderdelenmarkt waar weer voor de liefhebber het nodige te vinden was. Een nadeel waren de casseien voor het kasteel dat vond mijn Traction niet zo leuk om over heen te rijden. Verder een zonovergoten dag met een gezellig feestgedruis en het plaatje is compleet, wat wil je nog meer.
Voor meer foto's van onder andere dit evenement klik dan hier...

 


Roost Warendin (59) Nord met op de achtergrond het kasteel Bernicourt uit 1743.
Brandstofleiding
Algemeen

De brandstofleiding bestaat grotendeels uit een ijzeren pijp met enkele rubberen slangen als verbindingsstukken. Visueel kunnen we grotendeels de leidingen controleren op roest en van de rubberen slangdelen op droogtescheurtjes enz. Een gedeelte van de ijzeren leiding wordt aan ons oog onttrokken en dat is dat deel welke door een V-vormige koker onder de Traction bodem doorloopt.

Aanbeveling
Om deze reden is het beter bij een restauratie, of als er problemen zijn met het brandstofsysteem, deze ijzeren leidingen te vervangen door roestvrije of bijvoorbeeld een van koper. Ook de slangverbindingen moeten van een dusdanige kwaliteit zijn dat ze bestand zijn tegen benzine want dat is niet altijd het geval.
Plaats een brandstoffilter voor de brandstofpomp zodat vuil en roestdeeltjes de klepjes van de brandstofpomp niet kunnen beschadigen wat vapour-lock in de hand kan werken bij een warme motor. Zorg ook dat de voorzijde van de V-vormige koker word afgedicht met kit zodat roestvorming in de koker wordt beperkt. De open achterzijde eventueel behandelen (inspuiten) met een anti roestmiddel.
Meer weten, lees dan hier verder...

Hier zien we de koperen brandstofleiding in de V-vormige koker verdwijnen

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014