Nieuwsbrief nummer 37     2014    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  4de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Houdbaarheid vloeistoffen
Benzine en Ethanol

Om te beginnen bekijken we eerst maar eens de benzine. Met het oog op de komende vakantie worden weer veel mensen wakker en herinneren zich de Ethanol in de benzine. Verschillende tijdschriften weten op dit moment weer mooie verhalen hieraan te wijden en wordt het vaak weer kommer en kwel. Een Traction die goed onderhouden is zal hier weinig van merken en ook ik heb al aardig wat kilometers doorgebracht in Frankrijk en komen er dit jaar weer het nodige bij. Ongerust hoef je je dus zeker niet te maken.
Zie ook het artikel die al wat jaartjes oud is en zeker nog van toepassing is
. "Ethanol en de verhitte gemoederen" uit 2011.
Kwaliteit benzine
De kwaliteit van benzine wordt pas na een jaar wat minder en als de auto toch hier wat problemen van ondervindt bij het starten, dan is een heel klein scheutje verse benzine in de carburateur al voldoende om hem weer aan de praat te krijgen. Eenmaal lopend kunnen we de  rest opstoken en de tank weer van nieuwe brandstof voorzien. We weten allemaal hoe "verse" benzine ruikt. Met verse wil ik aangeven dat oude benzine anders ruikt, heel muf. Ook dan kan deze nog gebruikt worden mits er niet te veel vuil in zit dus zeker filters toepassen.

Goed voorbereid wat reserve onderdelen betreft, het nodige onderhoud en dan zonder zorgen op vakantie. 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Remvloeistof
De grootste vijand voor remvloeistof is het vocht in de lucht behalve als deze van ciliconen is want hier is het vochtprobleem praktisch te verwaarlozen. Zeker om de twee of drie jaar het remsysteem ontluchten en zeker geldt dit voor bijna alle DOT varianten. De corrosie is namelijk het grootst bij de remcilinders. Remvloeistof in gesloten verpakking gaat bijna onbeperkt mee. Als je regelmatig de verpakking opent gaat de vloeistof minder lang mee en is het te vergelijken met het remreservoir waar regelmatig een uitwisseling plaatsvindt van lucht en dus ook van vocht wat in de lucht zit.

Olie
Olie in de verpakking gaat onbeperkt mee, ook als er wat uit is. Anders wordt het als deze in de motor zit. Door verbrandingsgassen kunnen verontreinigingen in de olie komen en ook de viscositeit veranderd naar mate er veel kilometers gemaakt worden. Verschillende doops verdwijnen en daarom is het raadzaam om op tijd olie te verversen. Een indicatie van vervuiling is de kleur van de olie die best wat donkerder mag zijn als de kleur bij het verversen. Pikzwart is meestal een slecht teken en komt bij een nieuwe motor niet voor tenzij er veel koude starts en korte ritjes zijn geweest waarbij de motor nauwelijks op temperatuur kon komen!

Siliconen remvloeistof heeft een blauwe kleur en neemt geen vocht op. Toch moet af en toe de remcilinders ontlucht worden om het vuil te verwijderen. Deze remvloeistof gaat in de praktijk wat langer mee dan hetgeen wordt vermeld door de fabrikant!
Koelvloeistof
Koelvloeistof veroudert het meest bij verwarming ervan. Wordt de Traction maar weinig gebruikt dan kunnen we langer met deze vloeistof doen. Fabrikanten gaan meestal uit van ongunstige omstandigheden en dagelijks gebruik. Soms wordt het aantal kilometers op de verpakking vermeld waar wij als oldtimerliefhebber bijna niet aan toe komen. Het belangrijkste is de vorstbeveiliging die we elk jaar voor de zekerheid toch even op moeten meten. Moet er iets bijgevuld worden neem dan koelvloeistof van dezelfde kleur.


Veilige marges

Fabrikanten van vloeistoffen en smeermiddelen hanteren altijd een veilige marge voor het gebruik ervan en dat wil natuurlijk niet zeggen dat de werking afgelopen is wanneer tijd of kilometerafstanden zijn overschreden.
Het zijn gegevens voor leken maar wanneer je wat dieper in deze materie duikt blijkt dat het een en ander wat op te rekken is. Pas het wel toe met beleid of hanteer de gegevens van de fabrikant.

Houdbaarheid van vloeistoffen is een korte samenvatting waarbij alleen de hoofdlijnen zijn behandeld zonder in details te treden. Meer informatie over deze onderwerpen kan op mijn website gevonden worden.

Voor de Traction is het gunstiger wat grotere hoeveelheden olie in huis te hebben gezien de olieverversings-intervallen.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014