Nieuwsbrief nummer 31     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Een tochtvrije ventilatie
De Traction heeft veel mogelijkheden om frisse lucht in het interieur te krijgen. Handig is bijvoorbeeld de voorruit die je omhoog kunt klappen, zij het wel beperkt, maar toch. Ook is er een handig ventilatieklepje in het midden voor de voorruit die naar behoefte open gezet kan worden. Is dat alles niet wenselijk, omdat de buitentemperatuur wat minder is, dan kunnen we alsnog het zijraam naar beneden draaien. Dit openzetten heeft een vervelende bijwerking en dat is dat het gaat tochten. Om hier wat aan te doen is er een mogelijkheid om een anti- tochtruitje te plaatsen. Goedkoop zijn ze niet maar je kan er enorm veel plezier van hebben omdat het tochten tot het verleden gaat behoren. Het is een nuttig accessoire die eigenlijk op geen enkele Traction mag ontbreken.
Lees hier verder...

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Welke remvloeistof gebruiken?
Omdat de tijd niet stilstaat en de ontwikkelingen dus ook niet, komen er regelmatig verbeteringen van olie, remolie en smeervetten. Soms zijn de verbeteringen klein maar kunnen soms ook vervangen worden door geheel nieuwe producten. Het probleem komt naar voren als je ziet dat het rempotje een te laag niveau heeft. Het moet dan bijgevuld worden, maar met welke remolie? Niet iedere fabrikant of winkelier heeft nog DOT3 in voorraad dus moet er een vervanger gevonden worden en dat zou een DOT4 kunnen zijn. In de meeste gevallen gaat dit goed als er maar aan de specificaties van de fabrikant wordt voldaan maar het kan ook fout gaan ondanks het gegeven dat de specificaties overeen komen.
Daarom is het raadzaam altijd hetzelfde product van dezelfde fabrikant te gebruiken. Als dat niet mogelijk is wordt er risico genomen die niet groot hoeft te zijn maar je weet maar nooit.
Meestal wordt er een moderne remoliesoort gekozen bij een remrevisie omdat je mee wilt gaan met de ontwikkeling. Een nieuw remolieproduct hoeft niet per definitie beter te zijn en dat is zeker voor een oldtimer van toepassing. Sommige remoliesoorten dienen een bepaald doel en moeten ze bijvoorbeeld tegen extreem hoge temperaturen bestand zijn zoals dat in de racerij voorkomt. Hier is de DOT5.1 een voorbeeld van. Natuurlijk kunnen we deze in de Traction gebruiken, maar waarom zouden we dat willen doen?

Wil je meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Silicone remvloeistof DOT5. Bij een totale remrevisie is het mogelijk over te stappen naar een silicone remvloeistof in plaats van een op ethyleenglycol basis.
Keuze verfsysteem voor bescherming van de carrosserie
Verf moet eigenschappen bezitten om materialen zoals aluminium en staal te beschermen tegen oxidatie en roest. En dat gebeurt dan ook als we aan bepaalde voorwaarden voldoen. De fabrikant vermeldt dit dan ook op het etiket van de verfbus zodat een optimaal resultaat verkregen kan worden als we ons hieraan houden. Als basis is dit zeker voldoende maar als we verder kijken blijkt dat we aan een verflaag als bescherming niet voldoende hebben. Dit heeft te maken met de oplosmiddelen in de verf die moeten verdampen. Deze oplosmiddelen laten minuscule kleine gaatjes achter in de verf. Om ook deze gaatjes te dichten zal dus een tweede verflaag moeten worden aangebracht. Bij de derde laag hebben we dus een dampdichte laag verkregen zoals dat heet.
Lees hier verder....

Foto rechts: Hier zien we, als de beschermende laag van de carrosserie wordt weggehaald (bitumen), er roest te voorschijn komt of beter gezegd gaten.

Ventilatieklep
Wie heeft dit nog niet meegemaakt? Een flinke regenbui en we kunnen een voetbad nemen in onze Traction. Het probleem, en dat weet bijna iedereen, is het ventilatieklepje in het midden bij de voorruit. Oplossingen genoeg en nieuw rubber kan soms wonderen doen alleen niet bij ons. Ondanks het nieuwe rubber kunnen we alsnog bij een regenbui genieten van een voetbad. Het probleem ligt in de pasvorm van het rubber, de soepelheid ervan en de afstelling van het klepje.
Het rubber wil niet goed aansluiten en het afstellen van het klepje lukt niet en gaat vrij lastig, tenminste niet optimaal zodat er alsnog water op de vloer kan komen. Het ventilatieklepje afkitten is een oplossing alhoewel dat door sommige onder ons verfoeid wordt
Voor een mogelijke oplossing lees dan hier verder...

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013