Nieuwsbrief nummer 29     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Hoogteafstelling achteras
Het kan gebeuren dat door welke ookzaak dan ook de achterkant van de Traction wat hoger gesteld moet worden omdat anders bij drempels of bij oneffenheden in de weg de bodem van de Traction met de weg in aanraking komt. Het hoger stellen is meestal een inspannende klus. 
Het is een klusje wat je niet zo maar even doet. Je krijgt te maken met weerbarstige bouten en moeren en wat nog erger is, vastgeroeste onderdelen die zich niet zo maar gewonnen geven. Sterke taal is hier dan op zijn plaats om dat zo maar even uit te drukken. Als je weet wat je moet doen blijkt het, achteraf gesproken, een fluitje van een cent te zijn. 
Welke handelingen nodig zijn om de achterkant van je Traction omhoog te krijgen lees je hier
...

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Krakende versnellingsbak
Wat we echt niet leuk vinden is het kraken van de versnellingsbak tijdens het schakelen Het kan verschillende oorzaken hebben en een ervan zijn wijzelf. Ongeduldig en misschien opgejaagd door het hedendaags verkeer gunnen we ons niet de tijd de versnellingsbak wat rust te geven wanneer we weg moeten bij een verkeerslicht. Haastige medeweggebruikers achter ons laten dat meestal ook duidelijk weten. Probeer maar eens te doen of je het niets doet. Soms lukt het maar meestal ook niet en dan wordt er weer lustig op losgekraakt. Arme versnellingsbak want die moet het ontgelden. Laten we wat meer tijd hiervoor nemen en rustig het koppelingspedaal intrappen en even wachten tot het inwendige van de bak tot stilstand is gekomen. Dan pas de schakelpook bedienen. Er zijn ook momenten dat deze tandrondingen exact tegenover elkaar zijn komen te staan en dan kunnen we het schakelen wel helemaal vergeten. We moeten dan opnieuw de procedure herhalen.
Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...
Verkrijgbaarheid contactpuntje 
We kunnen het van veel onderdelen zeggen, zijn ze in de toekomst nog wel verkrijgbaar? Gelukkig valt het meestal wel mee en dat zien we bij bijvoorbeeld de banden, stuurwielen, bekleding interieur en nog veel meer onderdelen gebeuren. Deze worden dan opnieuw gemaakt zodat we ons hierover geen zorgen hoeven te maken. Het kunnen ook kleine onderdelen zijn zoals de contactpuntjes van de Traction Avant. Bij de Citroën DS is het al bijna zover, daar moet je al moeite doen om er nog een te krijgen en wordt je aangeraden om maar meteen een elektronische ontsteking te nemen. De aanschafkosten zijn voor veel Tractionbezitters een behoorlijke drempel. Vandaar het experiment met de Hot-Spark Ignitition die vele malen goedkoper is met goede eigenschappen.
Bevindingen over deze ontstekingsvorm kun je
hier lezen....
Bovensmering
Bovensmering voor minder slijtage:
Bovensmering is niets anders dan extra smering toepassen van vitale delen tijdens het inlopen van een nieuwe motor. Ook in de wintermaanden werd dit aanbevolen door Citroën. Het had een gunstig effect bij een koude start waardoor er alsnog wat extra smering bij onder andere de zuigerveren en de cilinderwand kon komen. Onder normale omstandigheden, dus bij een koude start, had de benzine het laatste restje smering meestal al weggespoeld met compressieverlies tot gevolg. Ook was een koude start een slijtageslag op de zuigerveren en cilinderwanden. Er wordt dan ook gesproken van dat een keer starten gelijk stond met 80km rijden.
Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013