Nieuwsbrief nummer 28     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Werking oliepomp
De oliepomp zorgt dat diverse onderdelen van de motor van smering worden voorzien. Belangrijk is dan ook dat de oliedruk binnen bepaalde waarde blijft. Ook de gekozen oliesoort kan hierbij helpen.

Voor smering van diverse onderdelen zoals hoofdlagers, zuigerveren, kleppen enz. met verse olie is een druksmering door de motor aangedreven oliepomp noodzakelijk. De aandrijving gebeurt door de nokkenas welke de halve snelheid heeft van de krukas.
De tandwieloliepomp zoals hij genoemd wordt heeft een huis met daarin twee nauw passende tandwielen met rechte vertanding. De tanden grijpen in elkaar en draaien in tegengestelde richting. De olie wordt van de zuigkant in de tandholten opgesloten en langs de wand van het huis naar de perskant getransporteerd. Omdat de tanden in het centrum van de pomp in elkaar grijpen, kan de olie niet terugstromen. Omdat de aanvoer van de olie groter is dan het verbruik, bouwt zich na de pomp een druk op die voldoende is om de gehele motor van smering te voorzien.
Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Tandwieloliepomp. De blauwe kleur is de olie die vanuit de carterpan wordt opgezogen via een grove zeef. Na de tandwielen gepaseerd te zijn is de olie op een druk gebracht van ongeveer 2,5 kg/cm2.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Tractionleed
Hier even geen technische uitleg of praktische informatie maar een gebeurtenis die door Wilmor M. werd aangeleverd. 
Een Traction kon niet zonder kleerscheuren thuiskomen. Bij Ronald D. sloeg het noodlot toe tijdens zijn terugreis. Op de terugweg van Huizingen gebeurde deze verschrikkelijke botsing. Uit een zijweg zonder voorrang reed een auto zonder enig signaal de weg op na eerst mijn voorganger te hebben doorgelaten, die eigenlijk op voorhand ook vertraagde. 
Resultaat: De mooie familiale herleid tot schroot. 

Het kan iedereen overkomen en een ongeluk zit in een klein hoekje wordt weleens gezegd maar het is toch erg triest als het toch gebeurt. Dit overkwam Ronald D. zonder dat hij er in deze situatie iets aan kon doen. Plotseling een medeweggebruiker die zonder enig signaal uit een zijweg de weg op kwam. Als dat zo plotseling gebeurt is uitwijken vaak onmogelijk en een botsing onvermijdelijk. De gevolgen desastreus en vooral erna de aanblik van een Traction die niet meer was zoals hij behoorde te zijn. Gelukkig zijn er geen gewonden gevallen tijdens dit ongeval. Wel gelukkig dat je vrienden hebt die behulpzaam willen zijn bij het herstel van de Traction Avant. Vrienden die onmisbaar zijn bij problemen zoals deze.

Een Traction Avant familiale met een aanzienlijke schade na het ongeval.
Ruitenwisserbladen
De ruitenwisserbladen van de Traction in vergelijk met die van de hedendaagse modellen steken wel heel erg schril af in uitvoering. Uit die tijd was deze eenvoudige uitvoering dan ook meer als genoeg en moesten deze ruitenwisserbladen alleen maar wat regenwater wegvegen. Van een ruitenwisserintervalschakeling was dan ook uit die tijd geen sprake maar er was waarschijnlijk wel aan gedacht want je kon hem met de hand bedienen als continue gebruik niet nodig was. Natuurlijk kon je de wisserbladen met deze handbediening ook naar een plaats verschuiven zodat hij niet in het gezichtsveld bleef staan bij het uitzetten van deze wisserinstallatie.

Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...
Oliepomp
Na eerst het artikel van de "Werking oliepomp" gemaakt te hebben, sloot het artkel van de "Oliepomp" niet helemaal meer aan. Dus is ook deze maar even veranderd en hier nieuwe informatie en foto's toegevoegd. Dit verhaal begint dan ook met:
De oliepompen van de Tractions lijken allemaal op elkaar maar toch zijn er kleine verschillen die je alleen opmerkt als je goed kijkt. Het grootste verschil zien we bij de ontlastklep. Dat is een inrichting die de oliedruk binnen bepaalde grenzen houdt. Bij de oudere oliepompen kan daarom de oliedruk ingesteld worden terwijl de nieuwere een vaste instelling hebben. In de praktijk maakt het niet zo veel uit want in principe doen ze allebij hetzelfde. De oliepompen zijn dan ook uitwisselbaar en zelfs bij de HY-bus komen we deze oliepomp tegen.
Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...
Upgrade je ontsteking
De ontsteking van een Traction is weliswaar gedateerd maar ook betrouwbaar te noemen. Reparaties zijn vaak eenvoudig uit te voeren en het onderhoud, mits goed en op tijd uitgevoerd, zorgt voor een lange levensduur. Wat zou je in zo'n geval nog meer willen wensen? En toch zijn er mensen die liever geen onderhoud willen, liefst zo weinig mogelijk in ieder geval. Er wordt dan ook snel gekeken naar een elektronische ontsteking om van het onderhoud af te zijn. Een gedachte wat niet helemaal strookt met de werkelijkheid omdat ook een elektronische ontsteking onderhoud behoeft. Het zal dan niet direct de verdeler zijn waar alle elektronica in zit maar vergeet niet de bougiekabels en de bougies die behoorlijk voor wat ellende kunnen zorgen. Onderhoud zal altijd aanwezig blijven of je een elektronische ontsteking hebt of niet.
meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...


Het contactpuntje heeeft plaats gemaakt voor de elektronische ontsteking. 

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013