Nieuwsbrief nummer 27     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Gemiddeld benzineverbruik
Je hoort vaak van Tractionbezitters dat de auto zo weinig brandstof verbruikt en zeker 1 op 10 loopt. Een mooi gegeven en zeker niets op aan te merken, maar is de wens niet de vader van de gedachten . Het gegeven mooier voordoen als dat het in werkelijkheid is.
De vraag is op welke manier worden deze gegevens verkregen? Af en toe een meting uitvoeren geeft nog geen gemiddelde en ook niet na een paar maanden. Wil je daadwerkelijk weten wat het gemiddelde verbruik is van je auto, dan zal je zeker een jaar de meetgegevens moeten  bij houden en dat is toch wel heel lang voor veel mensen. Waarom zo lang, omdat we te maken hebben met verschillende jaargetijden waar zomer en winter drastische verschillen laten zien voor wat betreft het brandstofverbruik. Alleen over deze periode gemeten kan men tot een goed gemiddelde komen en nu eens zien of het daadwerkelijk 1 op 10 is geworden. Meten is weten en heel nauwkeurig wordt het als je de gemiddelde gegevens over een jaar bekijkt.
Lastig wordt het wanneer er weinig kilometers worden gereden. Dan hoeft een groot brandstofverbruik niet verontrustend te zijn maar een vrij normaal gegeven. Het gemiddelde is dan ook niet vast te stellen. Een verbruik van 1 op 7 of  8 is dan als normaal te beschouwen.

Benzinebonnen verzamelen bij elke tankbeurt en de kilometerstand erbij vermelden. Hoe meer meetgegevens des te nauwkeuriger het uiteidelijke gemiddelde resultaat is.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Dakdragers origineel of zelfbouw
Orriginele dakdragers zie je niet zo veel en misschien komt het wel door de de niet ideale constructie. Wanneer je er een koffer op plaatst,  komt deze niet helemaal aan omdat het draagvlak enigsins gebogen loopt. Des te meer zie je de zelfbouw dakdragers die toch afgeleid zijn van de originele OLD dakdrager maar wel praktischer zijn uitgevoerd. Uiteindelijk maakt het niet zo veel uit of er een originele of een zelfbouw op je Traction zit, belangrijk is wel dat bij zelfbouw de gekozen materialen en verhoudingen in overeenstemming zijn. De bevestiging van de dakdrager wil nog wel eens verschillen, zo zie je ze met twee bevestigingpunten in het midden maar ook met vier bevestigingspunten aan de hoeken. Mits goed geconstrueerd en bevestigt maakt het niet uit of je voor twee of vier punten kiest.
Lees hier verder....

Zelfbouw dakdrager die voor railly doeleinden zeer geschikt is. 
Anti diefstal accessoires
Diefstal van je Traction is wel het laatste wat je wilt. Daarom zijn er wat mogelijkheden in de vorm van accessoires die dat moeten voorkomen. Ook de meest eenvoudige vormen kunnen daartoe bijdragen zij het dan dat die alleen maar kunnen vertragen.

Schakelstangvergrendeling
Een vorm van beveiliging is een vergrendeling van je schakelmechanisme die je zeker effectief kunt noemen. Op deze manier kun je nog wel rijden zij het dan in een versnelling. Uiteindelijk maakt het niet uit dat je niet kunt sturen of schakelen het is in ieder geval een belemmering. Alle andere toevoegingen zoals een startonderbreking in de vorm van onder andere een massaschakelaar enz. geven extra vertraging en daar gaat het ook om.
De vraag is altijd hoever je wilt gaan in het voorkomen van diefstal. 
Meer weten over dit onderwerp, lees hier verder...
Zie ook het onderwerp "massaschakelaar" waar je ook de accu-onderbreker kunt vinden hetgeen wel de meest eenvoudige vorm van beveiligen is.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013