Spanningsregelaar
of dynamo? Het
kan voorkomen dat er iets aan je Traction stuk gaat ook al doe
je nog zo je best om te zorgen dat dat niet kan gebeuren, maar
ja een ongelukje zit in klein hoekje wordt er wel eens gezegd.
Anders wordt het wanneer je weet dat er iets niet goed is en je
toch gaat rijden met je Traction is vragen om nog meer
problemen tenzij je ervan uitgaat dat anderen je wel zullen
helpen en dat was ook in dit geval zo. Het laadsysteem liet het
afweten, anders gezegd, het werkte niet eens bij vertrek naar
een bijeenkomst. En zoals het meestal gaat wanneer de motorkap
wordt geopend, heb je er gelijk belangstellenden bij staan.
Zeker is als je je onder Tractionisten bevindt, dat er altijd
wel iemand bereid is om je te helpen. De vraag was nu wat werkt
er niet en wat werkt er wel. Een oude spanningsregelaar was nog
wel voorhanden dus die maar meteen omgewisseld alleen mocht dit
niet baten. Dan blijft, zo neem je aan, de dynamo over.
Helemaal waar is dit natuurlijk niet omdat we de toestand van
de bedrading buiten beschouwing hebben gelaten. Ook hier waren
de verbindingen niet optimaal te noemen. Geoxideerde
kabelschoenen kunnen ook voor problemen zorgen. Een dynamo
hadden we niet dus moest de eigenaar van de Traction met
dezelfde problemen waarmee hij gekomen was weer huiswaarts
keren wel natuurlijk nadat de accu weer was opgeladen met een
acculader. Onderhoud aan je Traction, waar praten we over!!
|
 Met
beperkte hulpmiddelen werd geprobeerd de fout(en) te
lokaliseren.
|
Remvloeistofmeter Het
probleem met remvloeistof is dat je moeilijk kunt beoordelen of
deze zich nog in goede conditie bevindt en deze dus onder
andere niet teveel vocht bevat. Om dit te controleren heb je
meetapparatuur nodig waarvan de kosten voor aanschaf meestal
niet in verhouding staan met de kosten die je nodig hebt voor
het verversen van de remsysteem zelf. Jammer want je wilt niet
ongemerkt in de gevarenzone terecht komen en vooral niet als je
op vakantie gaat naar het buitenland waar je meer bergen kunt
aantreffen dan in Nederland. Maar er is licht in de duisternis
en deze wordt gebracht door VocorTools die een mooi apperaatje
aanbiedt waarbij je in drie stappen kunt zien in welke conditie
de remvloeistof zich bevindt. Voor de duidelijkheid wordt het
percentage vocht gemeten wat natuurlijk een van de
belangrijkste punten is en niet de hoeveelheid dopes die na
verloop van tijd ook uitgewerkt kunnen raken. Een simpele en
effectieve tester die de conditie van uw remvloeistof aangeeft
door middel van 3 LED`s. Voor siliconenremvloeistof is deze
meetmethode wat minder geschikt omdat hier het vocht in de
hoeken van leidingen kan gaan zitten en dus niet in de
vloeistof zelf.
|
 Remvloeistofmeter. Groen
geeft aan dat het percentage water kleiner is dan 1,5%, dit is
OK. Geel geeft aan dat het percentage water tussen de 1,5 en 3%
is, dit is nog acceptabel. Rood geeft aan dat het percentage
water groter is dan 3%, u dient de remvloeistof dan onmiddellijk
te vervangen.
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis
nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre
échange de News... |