 |
Nieuwsbrief nummer 24 2013 |
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
3de jaargang |
Aandachtspunten en nog veel meer...
Dagrijlampen Wanneer
we de foto rechts bekijken is het de vraag of hier nog dagrijlampen bij
kunnen. Echte dagrijlampen die uitgevoerd zijn met led- of
xenonverlichting hebben meestal niet die klassieke uitstraling voor
montage op onze Traction. Maar er zijn mogelijkheden voor diegene die
dat wel willen. Meer veiligheid voor overdag, hetgeen we ook nastreven,
maar ook nog enkele bijkomende voordelen als we het net iets anders
doen. Uit de jaren 60 komt het verschijnsel om veel lampen op de
auto te hebben en omdat we zuinig waren werden er ook nog kappen op
geplaatst of was het alleen voor de uitstraling van een bepaald logo. In
ieder geval waren vooral jongelui hiervoor gevoelig. Niet alleen lampen
speelden hierin de hoofdrol maar ook spoorverbreders, speciale
stroomlijnspiegels die op omgekeerde koplampen leken en ga zo maar door.
Wat we nu zien is vergelijkbaar maar of het functioneel is, is een
ander verhaal. Om toch iets te hebben, want ook ik ben daar gevoelig
voor, de mogelijkheid van extra lampen maar dan wel functioneel. Meer
weten over deze mogelijkheid, lees dan hier verder... |

Een batterij aan verlichting. Sier of kunnen ze ook nog gebruikt worden? |
|
Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Toeval of niet?
In de vorige nieuwsbrief werd gesproken over de noodzaak van het
balanceren van de wielen bij een Traction. Uiteindelijk komt er dan toch
een moment in de ontwikkeling van de auto, gezien de mogelijkheid voor
het behalen van hogere snelheden, dat wielen gebalanceerd dienen te
worden. Voor de Traction was dat nog niet direct een noodzaak maar zoals
het met alles gaat er komt een moment dat het nodig is. Het is dan ook
een toeval dat net na het uitkomen van de nieuwsbrief een
balanceerinrichting werd aangeboden voor oldtimers. Het bijzondere was
dan ook nog de gelijkenis met het balanceerapparaat die ik zelf had.
Toeval of niet, hierbij w il
ik deze informatie de lezer niet onthouden en voor diegene die het zelf
eens wil proberen zijn wielen te balanceren zijn er nu mogelijkheden.
Voor de aanschafprijs hoef je het niet te laten want die is dik onder de
100 Euro. Misschien zijn er wat aanpassingen nodig voor wat betreft de
binnendiameter van de velg, maar daar is meestal wel uit te komen.
|
 |
|
Traction uit de winterslaap
Het is bijna zover om de Traction uit zijn
winterslaap te wekken. Het is ook het moment om diverse rituelen op te
voeren om haar gestart te krijgen. Sommige hebben altijd geluk met het
starten en is er nooit een probleem maar er zijn er ook die er een
beetje tegen op zien of er wel leven in de motor te krijgen is. Om te
beginnen kunnen we een handje meehelpen om de startprocedure te
verbeteren. Allereerst moeten we zorgen dat we geen compressieverlies in
de hand werken zoals dat altijd het geval is na lange stilstand. Het
kleine beetje smering verdwijnt meestal direct bij de eerste
startpoging. Daarom moeten we teruggrijpen naar een klassieke
startmethode. Deze houd in dat we wat verse benzine met wat
olietoevoeging boven in de carburateur gieten. Door daarna de motor wat
rond te tornen met de slinger kan dit mengel zich wat verdelen over de
cilinders en zorgen we voor een betere afdichting. Er zit immers olie
bij de benzine. Daarna kan de gebruikelijk startprocedure, zoals we die
ons eigen gemaakt hebben, worden uitgevoerd. In de meeste gevallen zal
na wat tegensputteren de motor gewoon aanslaan. De motor even opwarmen
door een ritje te maken en zij is weer klaar voor diverse evenementen,
vakanties en nog veel meer leuke ritjes.
Lees ook "startproblemen na lange stilstand". |

Neem als het kan volsynthetische bromfietsolie
want die is meestal rookvrij. |
Laadmonitor Op
moderne onderhoudsvrije accu's vindt je vaak een controleindicator die
van kleur verandert van groen, accu vol, naar zwart, accu leeg. Het is
natuurlijk een grofstoffelijk gegeven en ook de controle vindt meestal
plaats op een cel. Een betere controle is de laadindicator die de hele
accu bekijkt en dat is dan ook een betere oplossing om toch enig inzicht
te krijgen in de laadtoestand van de accu.
Deze laadcontroleindicator kan je op meerdere accu's monteren zodat je
met één acculader de accu's om beurten kunt laden! Erg handig omdat je
precies kunt zien welke accu geladen moet worden.
Meer weten, lees dan hier verder... |
 |
|
|