 |
Nieuwsbrief nummer 23 2013 |
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
3de jaargang |
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Welke ontsteking, conventionele of de elektronische uitvoering? Het
kan voor sommige mensen een probleem zijn welke ontsteking ze moeten
nemen, elektronische of de conventionele ontstekingsvorm inclusief de contactpuntjes.
Soms worden deze mensen beïnvloed door optimistische reclame voor deze
elektronische vorm. Minder onderhoud wat zoal goed klinkt maar daar komt
nog een betere vonk bij en niet te vergeten de koude start die
superieur zou zijn t.o.v. de conventionele ontstekingsvorm en wat dacht
je van meer vermogen. Blind moet je zijn als je dat niet aanspreekt om
niet te vergeten dat je ook nog de ontsteking in kunt stellen voor
racedoeleinden. Maar wat moet je daarvan geloven? Goedgelovigen
kiezen zonder aarzelen meteen voor de elektronische vorm maar hoe zit
het met de mensen die nog niet over de streep zijn gehaald en nog
twijfelen?
Lees hier verder en maak een keuze zodat eventuele twijfels worden weggenomen. |

Thyristorontsteking
is eigenlijk superieur aan alle andere ontstekingsvormen en daar kan
geen transistorontsteking tegen op. Elektronisch gezien een level hoger!
Bovengenoemde schakeling is een eenvoudige vorm van een
thyristorontsteking. |
|
Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Gewoon lucht of stikstof in je banden?
Zachte banden
Het is een vervelend verschijnsel dat
banden na verloop van tijd hun druk verliezen en dus zacht worden. Bij
radiaalbanden is het soms te zien doordat de zijkant, waar hij op staat,
wat uitzakt. Zo'n uitgezakte band heeft natuurlijk meer rolweerstand
wat weer gepaard gaat met een hoger brandstofverbruik en natuurlijk meer
slijtage. Ook de veiligheid moeten we niet uit het oog verliezen omdat
het weggedrag daardoor ook anders wordt. Om het in getallen uit te
drukken zorgt twintig procent onderspanning voor dertig procent
rendementverlies van de band. Dertig procent onderspanning zorgt zelfs
voor gemiddeld vijf procent hoger brandstofverbruik.
Lees hier verder...
|

Schematische voorstelling hoe de blauwe luchtmolecuul naar rechts door de band heengaat.
Groen is de stikstofmolecuul en zwart is de band. |
Wielen balanceren
Voor
de meeste mensen is het vanzelfsprekend dat wielen, inclusief de
banden, uitgebalanceerd dienen te worden. Niets is minder waar als we
terug gaan in de tijd van de Traction Avant waar een auto niet hard kon
rijden en het wegennet dit ook niet toeliet gezien de uiterlijke staat
hiervan.
Balanceren vroeger
Dat je niet ongestraft kon gaan rijden met een auto zonder iets te
balanceren dat wisten ze bij Citroën ook wel. Daarom werden alleen de
velgen uitgebalanceerd door middel van laspuntjes aan de binnenzijde van
de velg, daar waar nodig, aan te brengen. Hierdoor werd een redelijke
statische balans verkregen die voor die tijd ruim voldoende was. Het
wegennet was in die tijd ook niet bepaald uitnodigend en geschikt om met
een auto hoge snelheden te behalen.
Lees hier verder.... |

Bandenbalanceerinrichting met in het midden een waterpasje. |

Remankerplaat met remschoenen van een Traction Avant. De rode pijl geeft
de draairichting aan van de trommel. Op de afbeelding is deze
weggelaten evenals de remcilinder. |
Werking remschoenen Piepende en trillende remmen!
Op de laatste cursusdag in februari 2013 "cursus voor gevorderden
georganiseerd door TAN " is maar weer gebleken dat er veel waarheden
maar ook veel onwaarheden circuleren over constructie, montage en
gebruik van diverse onderdelen. Het is er door de jaren heen een beetje
ingeslopen. Sommige hobbyisten onder ons nemen het niet altijd zo nauw
en dat zien we terug als we een auto kopen en opnieuw aan een
restauratie beginnen. Dan blijken onderdelen van andere types Traction
geplaatst te zijn of verkeerd gemonteerd enz.. Zo kan het zomaar
gebeuren dat de remschoenen zijn omgewisseld. Zoals we weten hebben we
te maken met een lange- en een korte remschoenvoering. Welke zit dan
voor, de lange- of de korte remvoering?
Remmen doen het altijd, ook als deze verkeerd gemonteerd zijn, alleen
gaan we aan het doel voorbij als we het niet weten waarom dit gedaan is
en dat is zoals eerder gezegd om het piepen of vibreren van de remmen
tegen te gaan.
Lees hier verder...
|
|
|