|
Centrifugaal- vacuumvervroeger We
weten dat de vaste ontsteking (statische) wordt afgesteld op 8 graden
voor BDP (bovenste dode punt). Dit gebeurt door een pen van 6mm in een
daarvoor bestemd gat in het vliegwielhuis te steken. Door het vliegwiel
te verdraaien komt deze pen precies in de uitsparing van 8 graden
terecht. Het doel van deze voorontsteking is dat de benzine tijd nodig
heeft om te ontbranden. Deze ontbrandingstijd voor benzine is ongeveer
een paar milliseconden. Als we nu de voorontsteking dus afgesteld hebben
op die 8 graden voor BDP, zal de benzine zijn volledige energie afgeven
wanneer de zuiger het BDP passeert. De energie, dus de kracht op de
zuiger, wordt dan volledig benut.
Anders wordt het wanneer we het toerental gaan verhogen.
Zonder gebruik te maken van onze centrifugaalvervroeging zou dus de
ontbranding te laat plaatsvinden. We hebben nu dus te maken met een
naontsteking! Doordat de ontsteking te laat komt wordt dus ook het
vermogen niet optimaal benut daarbij wordt de motor ook nog behoorlijk
warm. Door een mechanisme toe te passen zoals het centrifugaal
mechanisme kunnen we dit voorkomen
Lees hier verder... |

vacuumdoosaansluiting op de grondplaat van het contactpuntje. |
Oververhitting motor Soms
hebben we pech en raakt de motor oververhit door wat voor oorzaak dan
ook. Door even te wachten tot de motor is afgekoeld kan men
meestal wel weer verder rijden. Vaak gaat dit gepaard met wat
koelwaterverlies hetgeen we natuurlijk bij afgekoelde motor weer aan
moeten vullen. Deze situatie kan verschillende malen voorkomen omdat we
net even langer doorrijden bij oververhitte motor. Het koelwater is dan
al voor een groot gedeelte verdwenen zodat alleen nog maar stoom
overblijft wat afgeblazen wordt. Dit is zo'n moment dat door de enorme
hitte de kop krom kan trekken en er kan zelfs een gedeelte van de
koppakking weggebrand of verdwenen zijn.
Wil je meer hierover weten, lees dan hier verder...
|

Slecht aangehaalde kopbouten veroorzaakte een doorgeslagen koppakking. |
Remschoenen vernieuwen
Wanneer de remschoenen versleten zijn en
dus vervangen moeten worden dan kan dat zonder gebruikmaking van een
rempasser. Je boft wanneer je zelf de eerste keer dit ook hebt gedaan
bij dezelfde remtrommel. Wanneer je dat toen nauwkeurig hebt uitgevoerd
is het niet noodzakelijk de onderste instelling van de exentrieken te
veranderen of bij te stellen. Is dit niet het geval dan moeten we alsnog
de klassieke afstelmethode toepassen. Moeilijk is het niet, alleen meer
werk. Lees hier verder...
Foto rechts: Met
een schoolbordkrijtje wordt de trommel ingekrijt om later, wanneer de
trommel geplaatst is, de krijtsporen terug te vinden op de remvoering.
Het is het mooiste als we dit op een groot deel van de remvoering terug
zien. |
 |
De meest 10 bekeken onderwerpen van de laatste 30 dagen |
|
kleppen stellen
Honen
Spanningsregelaar
Hoofdremcilinder
Koelvloeistof |
Bobine
Restaureren
Drukgroep
Antivries
carburateur |
|