 |
Nieuwsbrief nummer 21 2013 |
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
3de jaargang |
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Carburateur en oxidatie Een
nieuwe carburateur wordt voorzien van een bescherminglaag om oxidatie
tegen te gaan. Deze beschermlaag heeft niet het eeuwige leven en
verdwijnt dan ook na verloop van jaren. De zo mooie glimmende
carburateur wordt dan dof en het tijdperk van oxidatie is aangebroken.
Aan de buitenzijde dof worden is niet zo erg, maar aan de binnenzijde
gaat dat voor problemen zorgen. Vooral bij lange stilstand van de motor
kan de oxidatie zich ontwikkelen net zo als dat bij ijzer gebeurt. De
vlotterruimte kunnen we nog wel schoonhouden maar de kleine
verbindingskanaaltjes binnen in de carburateur niet. Door oxidatie wordt
het oppervlakte ruw en daar kunnen weer kleine vuildeeltjes achter
blijven hangen. Het gevolg is dat de automotor moeilijk op toeren kan
komen en er treedt vermogen verlies op. De Traction rijdt dan niet zo
lekker meer en het lijkt wel of zij niet vooruit te branden is. Het
probleem wordt dan meestal ergens anders gezocht en niet bij de
carburateur. Probeer maar eens hard te lopen als je geen zuurstof
krijgt. Zo ongeveer gebeurt dat dus ook met je carburateur. De oxidatie
is vaak erg hardnekkig en meestal niet meer weg te krijgen. Alleen
vervanging van de carburateur geeft weer nieuw leven aan de motor! |

Oxidatie aan de binnenzijde van de
carburateur heeft een nadelige invloed op de brandstof doorstroming. |
|
Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Black Sludge We
zitten in een jaargetijde dat we te maken hebben met lage
buitentemperaturen. Voor de Tractionliefhebbers die toch onder deze
omstandigheden gebruik willen maken van hun Traction, betekent dit dat
de motor onder niet al te beste omstandigheden moet werken. De
motortemperatuur blijft wat achter, temperatuursverschillen zijn wat
groter waardoor condens in de motor niet helemaal kan verdampen. Ook
komen er wat meer onverbrande benzineresten in de olie terecht. Een
samenspel van verschillende verontreinigingen slaan neer op de delen die
wat kouder blijven, bijvoorbeeld het kleppendeksel. Hier zien we dan
ook een mayonaise-achtige substantie verschijnen. Roet wat neerslaat en
overal aan blijft plakken. Hierdoor kunnen kanalen dichtslibben en de
motor ernstig vervuilen. Wat kunnen we aan al deze nadelige
omstandigheden doen? Vaker olie verversen en breng de motor op een wat
hogere temperatuur. Door je rolhoes wat hoger op te trekken, dus de
radiator wat meer af te dekken, komt de temperatuur al wat hoger. Als je
geen rolhoesje hebt plaats er dan een of verzin iets wat hetzelfde
efect heeft. Als het kan vermijdt korte ritjes want die zijn helemaal
funest voor je oliekwaliteit en de levensduur van de motor.
Lees ook “Wanneer olie verversen”. |

Door lage buitentemperaturen komt er veel condens en dus water in de olie.
. |
|
Winterslaap en slappe banden.
Het
is voor veel Tractionisten nog een beetje te vroeg om nu al de Traction
uit de winterslaap te halen maar daar komt natuurlijk een moment dat
het moet gebeuren. Een kleine inspectie is natuurlijk nooit weg. We
kijken naar eventuele lekkages, accu mischien nog in goede conditie en
dan zien we het. Een paar slappe banden. Ja dat kan gebeuren maar wat
nu?. Weinig mensen hebben een elektrisch luchtpompje voor 6 Volt en de
wielen eraf halen om er mee naar de garage te gaan is ook zo'n klus die
je niet zo ziet zitten. Ook al heb je een luchtpompje van 6 Volt tot je
beschikking dan duurt het een eeuwigheid voordat de band op druk is.
Maar ook al zitten we nog zo in de problemen, een oplossing is er
altijd. Een fietspomp die ook als autobandenpomp kan functioneren
inclusief een mooie manometer erop. Een pomp die geen stroom verbruikt
en waar je zelf ook nog een beetje warm van wordt. Meteen eentje halen
en in de kofferbak leggen voor het geval dat. Ook makkelijk voor
onderweg en nooit geen slappe banden meer, ook niet na een winterslaap! |

Fietspomp als autobandenpomp. Zelf uitgeprobeerd en in orde bevonden. |
|
|
Carrosserie delen uitrichten We
zijn trots op onze Traction en als zij er mooi uitziet zijn we nog
trotser maar hoe zit het met de pasvorm van diverse carrosseriedelen? Hier het verhaal om de Traction nog mooier te krijgen.
|

|
|
|
|