Nieuwsbrief nummer 20     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 
Hoeveel CO2 mag de Traction Avant hebben?
Er wordt nog weleens gevraagd naar de CO2 waarde van de Traction. Misschien leuk om te weten maar eigenlijk niet van toepassing op onze Traction Avant omdat deze waarde niet bekend is.
Wettelijk wordt er ook geen waarde gegeven en dus eigenlijk voor een eventuele APK keuring niet vereist. Om een optimaal rendement uit de motor te halen kan het interessant zijn hier iets meer over te weten.
In de praktijk is dan ook gebleken dat in de meeste gevallen na alle optimale afstelling van de kleppen, ontsteking en carburateur de co2 waarde praktisch niet onder de 5% te krijgen is. Wanneer  we toch deze 5% aanhouden loopt de motor stationair onrustig en staat hij te dansen op zijn veren. 
Een redelijke co2 waarde ligt ongeveer tussen de 5- en 10%. Wanneer we dit handmatig willen bereiken en dit later zouden controleren met een co2 tester dan komen we al gauw uit op een waarde van 15% en meer! Dus als het even kan de co2 uitstoot laten controleren bij een garage en eventueel bijstellen tot dat de motor nog net lekker rustig stationair loopt. Als alles goed is gedaan niet meer aan de instellingen komen. Als er later toch problemen met de carburateur zijn, deze eerst schoonmaken en doorblazen met perslucht. 
Klassieke motoren hebben over het algemeen een hoger co2 aandeel bv. de 2CV 9% en alle ID/DS modellen boven de 8% co2.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Ondanks nieuwe radiator wordt de motor te heet.
Het zal niet de eerste keer zijn dat deze vraag gesteld wordt. We moeten niet vergeten dat in de eerste jaren van het Traction-bestaan water als koelmiddel werd gebruikt. Antivries of koelvloeistof daarvan had nog nooit iemand gehoord. Je begrijpt dat er in de wintermaanden  iets gedaan moest worden om bevriezing van het koelwater te voorkomen. Eenvoudige middelen werden toegepast zonder roestwerende middelen. Het gevolg laat zich raden. Roest en kalk deden hun werk en dat veroorzaakte op latere leeftijd van het Traction-bestaan koelproblemen. Niet bij iedereen was dat het geval want dat was weer afhankelijk van het gebruik van de Traction. Bij auto's met veel afgelegde kilometers kon het koelsysteem behoorlijk worden aangetast. Daar plukken veel Traction liefhebbers nu de vruchten van. Een motorrevisie zou de oplossing moeten zijn, maar niet iedereen heeft het besef van de ernst van dit koelprobleem en schuiven dit voor zich uit door eerst de radiator te vervangen en wanneer dit onvoldoende resultaat oplevert wordt ook nog een extra ventilator toegevoegd. Niet alleen de kalk en de roest zijn de hoofdschuldigen maar ook de koelpijp in de kop doet hieraan mee. Deze koelpijp, die er voor moet zorg  dat het koelwater netjes over de vier cilinders verdeeld wordt, zal nu de kortste weg nemen omdat deze grotendeels is weggeroest. Een oververhitting van de achterste cilinders is het gevolg en daar kan zelfs een nieuwe radiator niets aan doen. 

Zie ook "Koelingsproblemen Oplossen" , "Nog steeds koelingsproblemen" en
 "koelsysteem overzicht" voor meer informatie.

Door eerst de waterpomp weg te nemen zien we in de cilinderkop de waterpijp die voor veel problemen kan zorgen.
l
Barre Tijden
We gaan barre tijden tegemoet volgens sommige weersvoorspellers. Als dat zo is wordt het echt afzien. Door een magere verwarming en nog veel erger, het ontberen van een voorruit-ontwaseming  dan wordt het zicht toch wel echt minimaal. Volgens sommige specialisten zou het inwrijven met een doorgesneden aardappel helpen het zicht te verbeteren. Of was dat ergens anders voor? Maakt niet uit. Hopelijk is je Traction goed gestald en in de slaaptoestand gebracht zodat we dit niet mee hoeven te maken.

Symbaloo met je Traction Avant favorieten.
Symbaloo is je persoonlijke bureaublad op internet. Bedoeld als startpagina om snel en makkelijk te navigeren naar al je eigen favoriete websites en handige applicaties. Bijvoorbeeld al je Traction Avant favorieten bij elkaar. Symbaloo gebruikers krijgen nu de mogelijkheid om een aangepast blokje voor deze website te kiezen. 
Nieuw in Symbaloo:
Nieuw In Symbaloo is de Gallery met daarin je favoriete verzameling blokjes van Citroën Techniek Traction Avant en nog veel meer verzameld door mijzelf in de verwachting dat je dit leuk vind. Ook hier kun je updates verwachten of zelf blokjes met je eigen favorieten toevoegen. Hiernaast vast een voorproefje.
Klik hier voor je eigen Traction Avant gallery.
Symbaloo opgericht eind 2007 en ook vanaf die tijd door mijzelf in gebruik.

Heb je nog geen Symbaloo klik dan hier.

Al je Traction favorieten in een overzicht.
Werking clignoteur
Mechanische knipperlicht-automaten waren een gangbaar onderdeel van onze auto. Nu ledverlichting voor de knipperlichten zijn intrede heeft gedaan kunnen we niet meer gebruik maken van ons bekend mechanisch type. Electronische automaten kunnen zonder lampbelasting werken en zijn dus niet afhankelijk van welke lamp of belasting dan ook.
Lees hier verder...

De beste wensen....
Het jaar 2012 zit er al weer bijna op en dus ook de laatste uitgave van de nieuwsbrief. Mede door toedoen van de websitelezer, die met de nodige vragen voor voldoende ideeen kon zorgen, gaf dat voor mij voldoende inspiratie om deze nieuwsbrieven tot stand te laten komen. Liefhebbers van Tractions voor liefhebbers van Tractions zullen we maar zeggen. Bij deze prettige feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar toegewenst. Zorg goed voor je Traction en voor jezelf dan kun je er hopelijk nog lang plezier van hebben! 

Mechanisch knipperlicht automaat.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...
 
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

                       

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012