 |
Nieuwsbrief nummer 20 2012 |
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
2de jaargang |
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
|
Hoeveel CO2 mag de Traction Avant hebben? Er
wordt nog weleens gevraagd naar de CO2 waarde van de Traction.
Misschien leuk om te weten maar eigenlijk niet van toepassing op onze
Traction Avant omdat deze waarde niet bekend is.
Wettelijk wordt er ook geen waarde gegeven en dus eigenlijk voor een
eventuele APK keuring niet vereist. Om een optimaal rendement uit de
motor te halen kan het interessant zijn hier iets meer over te weten.
In de praktijk is dan ook gebleken dat in de meeste gevallen na alle
optimale afstelling van de kleppen, ontsteking en carburateur de co2
waarde praktisch niet onder de 5% te krijgen is. Wanneer we toch
deze 5% aanhouden loopt de motor stationair onrustig en staat hij te
dansen op zijn veren.
Een redelijke co2 waarde ligt ongeveer tussen de 5- en 10%. Wanneer we
dit handmatig willen bereiken en dit later zouden controleren met een
co2 tester dan komen we al gauw uit op een waarde van 15% en meer! Dus
als het even kan de co2 uitstoot laten controleren bij een garage en
eventueel bijstellen tot dat de motor nog net lekker rustig stationair
loopt. Als alles goed is gedaan niet meer aan de instellingen komen. Als
er later toch problemen met de carburateur zijn, deze eerst schoonmaken
en doorblazen met perslucht.
Klassieke motoren hebben over het algemeen een hoger co2 aandeel bv. de 2CV 9% en alle ID/DS modellen boven de 8% co2. |
 |
|
Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Ondanks nieuwe radiator wordt de motor te heet. Het
zal niet de eerste keer zijn dat deze vraag gesteld wordt. We moeten
niet vergeten dat in de eerste jaren van het Traction-bestaan water als
koelmiddel werd gebruikt. Antivries of koelvloeistof daarvan had nog
nooit iemand gehoord. Je begrijpt dat er in de wintermaanden iets
gedaan moest worden om bevriezing van het koelwater te voorkomen.
Eenvoudige middelen werden toegepast zonder roestwerende middelen. Het
gevolg laat zich raden. Roest en kalk deden hun werk en dat veroorzaakte
op latere leeftijd van het Traction-bestaan koelproblemen. Niet bij
iedereen was dat het geval want dat was weer afhankelijk van het gebruik
van de Traction. Bij auto's met veel afgelegde kilometers kon het
koelsysteem behoorlijk worden aangetast. Daar plukken veel Traction
liefhebbers nu de vruchten van. Een motorrevisie zou de oplossing moeten
zijn, maar niet iedereen heeft het besef van de ernst van dit
koelprobleem en schuiven dit voor zich uit door eerst de radiator te
vervangen en wanneer dit onvoldoende resultaat oplevert wordt ook nog
een extra ventilator toegevoegd. Niet alleen de kalk en de roest zijn de
hoofdschuldigen maar ook de koelpijp in de kop doet hieraan mee. Deze
koelpijp, die er voor moet zorg dat het koelwater netjes over de
vier cilinders verdeeld wordt, zal nu de kortste weg nemen omdat deze
grotendeels is weggeroest. Een oververhitting van de achterste cilinders
is het gevolg en daar kan zelfs een nieuwe radiator niets aan
doen.
Zie ook "Koelingsproblemen Oplossen" , "Nog steeds koelingsproblemen" en
"koelsysteem overzicht" voor meer informatie. |

Door eerst de waterpomp weg te nemen zien we in de cilinderkop de waterpijp die voor veel problemen kan zorgen. |
|
l |
Barre Tijden
We gaan barre tijden tegemoet volgens
sommige weersvoorspellers. Als dat zo is wordt het echt afzien. Door een
magere verwarming en nog veel erger, het ontberen van een
voorruit-ontwaseming dan wordt het zicht toch wel echt minimaal.
Volgens sommige specialisten zou het inwrijven met een doorgesneden
aardappel helpen het zicht te verbeteren. Of was dat ergens anders voor?
Maakt niet uit. Hopelijk is je Traction goed gestald en in de
slaaptoestand gebracht zodat we dit niet mee hoeven te maken. |

|
|
Symbaloo met je Traction Avant favorieten. Symbaloo
is je persoonlijke bureaublad op internet. Bedoeld als startpagina om
snel en makkelijk te navigeren naar al je eigen favoriete websites en
handige applicaties. Bijvoorbeeld al je Traction Avant favorieten bij
elkaar. Symbaloo gebruikers krijgen nu de mogelijkheid om een aangepast
blokje voor deze website te kiezen. Nieuw in Symbaloo:
Nieuw In Symbaloo is de Gallery met daarin je favoriete verzameling
blokjes van Citroën Techniek Traction Avant en nog veel meer verzameld
door mijzelf in de verwachting dat je dit leuk vind. Ook hier kun je
updates verwachten of zelf blokjes met je eigen favorieten toevoegen.
Hiernaast vast een voorproefje.
Klik hier voor je eigen Traction Avant gallery.
Symbaloo opgericht eind 2007 en ook vanaf die tijd door mijzelf in gebruik.
Heb je nog geen Symbaloo klik dan
hier. |
 Al je Traction favorieten in een overzicht. |
|
Werking clignoteur
Mechanische knipperlicht-automaten waren een gangbaar onderdeel van
onze auto. Nu ledverlichting voor de knipperlichten zijn intrede heeft
gedaan kunnen we niet meer gebruik maken van ons bekend mechanisch type.
Electronische automaten kunnen zonder lampbelasting werken en zijn dus
niet afhankelijk van welke lamp of belasting dan ook.
Lees hier verder...
De beste wensen....
Het jaar 2012 zit er al weer bijna op en dus ook de laatste uitgave
van de nieuwsbrief. Mede door toedoen van de websitelezer, die met de
nodige vragen voor voldoende ideeen kon zorgen, gaf dat voor mij
voldoende inspiratie om deze nieuwsbrieven tot stand te laten komen.
Liefhebbers van Tractions voor liefhebbers van Tractions zullen we maar
zeggen. Bij deze prettige feestdagen en een voorspoedig nieuwjaar
toegewenst. Zorg goed voor je Traction en voor jezelf dan kun je er
hopelijk nog lang plezier van hebben!
 |

Mechanisch knipperlicht automaat.
 |
Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News... |
|
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier |
 |
|
|
|
Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - © 2006-2012
|
|