 |
Nieuwsbrief nummer 19 2012 |
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
2de jaargang |
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
|
Alweer remleidingen ontluchten?
Het is alsof de handelaren het ruiken waar
we op dit moment mee bezig zijn. Remmen ontluchten is nog nooit zo
gemakkelijk geweest. Je hebt geen goede buurman of kennis nodig om je te
assisteren bij het ontluchten van de remmen. Nee, je kunt het zelfs in
je eentje. En eenvoudig is het als we het ontluchtingsapparaat bekijken.
Er zit zelfs een accessoire als handpompje bij,
natuurlijk tegen een kleine meerprijs, om het reservoir van oude remolie
te ontdoen en dat is nieuw. Normaal gesproken moet je het hele
reservoir leegtrekken door het ontluchten van je remmen, dat hoeft dan
nu niet meer.
De werking berust op het aansluiten van een reservoir op de
ontluchtingsnippel. Door de ontluchtingsnippel enigszins los te draaien
kunnen we beginnen te ontluchten door op het rempedaal te trappen en dat
kan achter elkaar totdat er geen luchtbellen meer worden waargenomen.
Het totale geheim schuilt in de terugslagklep die in het opvangreservoir
is gemonteerd. Deze voorkomt, dat wanneer het rempedaal wordt
losgelaten, de vloeistof niet meer terug kan stromen.
|

Remleiding ontluchtingsapparaat |
|
Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Wat beter voor de motor is is slechter voor de mens!
De wintermaanden zijn in aantocht en als
er dan ook nog gereden wordt met de Traction dan willen we er natuurlijk
wel warmpjes bijzitten. Het monteren van wat sommige de "kachelpijp"
noemen is dan wel nodig. Niet iedereen zal er dan warmpjes bijzitten
want diegene die een thermostaat geplaatst hebben zullen nu het nodige
moeten ontberen. Door een thermostaat te gebruiken wordt de warmte van
de motor verdeeld over de hele radiator. Het gevolg is dat er dan minder
warmte uit de verwarmingpijp komt.
Ja wat wil je, een motor die sneller op bedrijfstemperatuur komt en dus langer meegaat of koude voeten hebben.
Je ziet dat wat verbeteringen aan de motor niet altijd goed voor ons hoeft te zijn. |
 |
|
Koude start in de wintermaanden. Nu
het wat kouder aan het worden is gaat het starten van onze Traction ook
wat moeizamer. Dikkere olie in het carter, een accu met wat verlies aan
vermogen, wat op kan lopen tot meer dan 40% (nieuwe accu), en als dan
de eerste startpoging mislukt wordt het daarna alleen nog maar
problematischer de motor aan de praat te krijgen. Dat komt doordat de
benzine, die bij het starten de restanten olie die langs de
cilinderwanden zit, wegspoelt.
André Citroën had het al in zijn gedachten toen de Traction Avant werd
ontworpen, daarom werd van fabriekswege geadviseerd om in de
wintermaanden wat olie bij de benzine te mengen om het starten bij koude
omstandigheden te vergemakelijken. Ook bij de aanschaf van een nieuwe
Traction werd geadviseerd tijdens de inloopperiode wat olie bij de
benzine te doen. Grote hoeveelheden zijn het niet en we moeten denken
aan een mengverhouding die varieert van 1 liter op 100 tot 1 liter op
300 liter benzine,
Zie ook het verhaal over "Startproblemen na lange stilstand" en "Bovensmering". |

Onder koude en barre
omstandigheden kan het starten een probleem worden. |
|
Remove before flight!
Bij
het afstellen van je ontsteking is het nodig deze eerst op tijd te
zetten. Hiervoor wordt meestal een zelfgemaakte paspen gebruikt die in
een speciaal daarvoor bedoelde opening in het vliegwielhuis wordt
gestoken. Dat is dan de statische- of wel de basisafstelling van 8
graden voor BDP (bovenste dode punt van de eerste zuiger). Na afstelling
van de contactpuntjes en rotorhuis kan er van uitgegaan worden dat
alles in orde is. Dan is het moment aangebroken om de statische
afstelling in de praktijk te controleren. In het heets van de strijd
wordt de motor gestart. De paspen die nog in het vliegwielhuis steekt
zijn we vergeten eruit te halen. Weg paspen, want door het starten wordt
deze pen gewoon in tweeën gedeeld. Als je geluk hebt valt het deel wat
in het vliegwiel is achtergebleven er van onderen gewoon weer uit. Om
dit gebeuren te voorkomen kun je een label of iets opzichtigst aan de
paspen bevestigen. Bij de Koninklijke Luchtmacht is dat een normaal
gegeven om aan belangrijke controlepunten van het vliegtuig of
helikopter labels te hangen. Deze worden voor aanvang van het vliegen, dus na inspectie, verwijderd. Remove
before flight. Je begrijpt dat wij deze tekst niet hoeven te gebruiken
omdat wij niet gaan vliegen maar het zou zeker niet misstaan!
|

|
Slecht rendement.
Van de in de benzinemotor ontwikelde warmte-energie wordt minder dan een
vierde in nuttige arbeid omgezet. Het overige moet worden afgevoerd om
te voorkomen dat enig motoronderdeel zo heet wordt dat het vastloopt.
Bij vol gas verdwijnt 36% van de warmte via de uitlaat. 7% gaat verloren
door inwendige wrijving en verhitting van de motorolie en 33% wordt
afgevoerd via het koelsysteem.
Lees hier verder.... |
Werking koelsysteem
Om
toch de motor te kunnen koelen werd een radiatorconstructie bedacht die
een groot koeloppervlakte moest vertegenwoordigen. We zien dit dan ook
terug bij oudere Citroëns die eigenlijk werkte met het thermo-sifon
koelingprincipe. De cilinders van de motor werden in contact gebracht en
omsloten met water die met slangen werd verbonden met een radiator.
Door gebruik te maken van natuurkundige wetten kon de koeling
plaatsvinden zonder waterpomp. Lees hier verder.... |

|
|
|
|
Wat customcars?
In de vorige nieuwsbrief vermeldde ik dat Traction customcars weinig
voorkomen maar daar kun je je in vergissen want als je toch wat verder
kijkt kom je bijzondere auto's tegen. De uitvoering foto rechts is er
een voorbeeld van en deze wil ik je niet onthouden omdat uiterlijke
vormgeving en proporties goed op elkaar zijn afgestemd. Enkele details
kunnen we nog herkennen en dat is de grill, motorkap, koplampen en
voorste spatborden, zij het dan wat bijgewerkt. |
 |
|
Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News... |
|
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier |
 |
|
|
Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - © 2006-2012
|
|