 |
Nieuwsbrief nummer 18 2012 |
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
2de jaargang |
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
|
Traction Avant, wijn en stokbrood
Als je aan Frankrijk
denkt, denk je meestal meteen aan wijn, stokbrood en Traction Avant, hoe
kan het ook anders. Misschien hoort daar nog wat bij, maar dat slaan we
voor ons gemak maar even over. Omdat de Traction Avant van Citroën is en
dit voor mij heel wat betekent, zie mijn website, hoeft er alleen nog
maar wijn bij en die is natuurlijk van mij. Zelfgemaakte wijn, rode en
witte en voor deze keer rozenbottelwijn uit 2011.
Na een klein jaartje gerijpt te zijn is de rozenbottelwijn gebotteld,
mooi van kleur en natuurlijk ook geslurpt zoals voorgeschreven door Ilja
Gort de Nederlandse wijnboer die in Frankrijk woont. Dat was dan ook
een ware mondexplosie van 14% alcohol met een volle smaak. Zeker voor
herhaling vatbaar. Dat wordt weer plantsoenen leegplukken.
Proost!! |
 |
|
Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Ontsteking met kuren
Sommige Tractionisten
zijn wanhopig wanneer er geen duidelijkheid is wat er nu precies aan de
hand is. Een ontsteking met kuren, de ene keer werkt hij prima om
vervolgens kuren te vertonen die soms ook weer overgaan. In het ergste
geval is er helemaal geen leven meer in te krijgen. En wat nu? De
ontstekingskabeltjes zijn al vervangen. De bougies al meerdere keren en
wat blijft er dan nog over, natuurlijk de bobine, maar alles zonder
resultaat. Dan de contactpuntjes maar eens bekijken, desnoods vervangen.
En als alles al gedaan is dan is de wanhoop nabij. Natuurlijk als
laatste redmiddel de mooie en handige hoogspanningtester van Ben z'n
website in elkaar geknutseld. Aangesloten, maar ook hier was geen leven
in te krijgen. De Oplossing:
Op de foto zien we een deel van de stroomverdeler met de aansluiting van
de condensator en de draad die naar de bobine gaat. De doorvoer daar
gaat het ons om want wat we zien op de uitvergroting is een klein fiber
isolatieringetje. Door vervuiling kan dit ringetje voor veel narigheid
zorgen. Door deze vervuiling krijgen we te maken met een
overgangsweerstand die na verloop van tijd dusdanige vormen aanneemt dat
er een soort van kortsluiting ontstaat. De bobine komt hier dus als het
ware aan aarde te liggen en weg is het onderbrekersignaal. Aan de
buitenzijde schoonmaken is niet altijd afdoende. Uit elkaar halen en
reinigen is uiteindelijk de oplossing. Vergeet niet het ringetje aan de
binnenkant weer te monteren. Deze wordt nog wel eens over het hoofd
gezien. |
 |
|
Accubak Beschermen
De Traction is uitgevoerd met een metalen accubakconstructie waar de
accu in vastgezet kan worden. Door gebruik van een klassieke 6 volt accu
bestaat de mogelijkheid dat er wat accuvloeistof gemorst kan worden bij
het vullen of controleren van de vloeistof. Eigenlijk kan dat dus bij
alle accu's met vuldoppen gebeuren. Omdat accuzuur vrij agressief is en
dus ook voor ijzer, zal deze accubak op den duur in het ergste geval
weggevreten worden. Om dit te voorkomen kan de gemorste accuvloeistof
geneutraliseerd worden met een oplossing van soda in water. Honderd
procent zekerheid hebben we hierover niet of dat overal gebeurt omdat
een deel van het zuur kan achterblijven onder of achter de accu. Het
gevolg is dat de ijzeren constructie wordt aangetast met de bekende
gevolgen van dien. Om dit te voorkomen is een bescherming van het metaal
noodzakelijk. Vaker de accubak in totaliteit schoonmaken is niet zo
makkelijk omdat het verwijderen van de accu niet zo eenvoudig is. De
motorkap moet eerst verwijderd worden en dat klusje is in je eentje niet
zo simpel te klaren. Daarom is een wat permanente bescherming een
betere oplossing. Alleen een verfbescherming is dus niet voldoende. De
oplossing is de accubakconstructie in te smeren met lijnolie, eventueel
met een kleine toevoeging van siccatief. Dit is een vloeistof die de
lijnolie uit laat harden omdat lijnolie alleen plakkerig blijft. Door
wat lagen van deze lijnolie aan te brengen is de accubak voldoende
beschermd tegen het eventuele gemorste accuzuur. Met lijnolie kan je
natuurlijk ook andere roestgevoelige delen beschermen. Lijnolie is een
beetje te vergelijken met Owatrol wat veel wordt toegepast en bekend is
in de watersport. De bescherming valt of staat natuurlijk bij de
herhaling! Kort samengevat betekent dit dat wanneer een onderhoudcyclus
van de Traction is aangebroken ook dit punt wordt meegenomen.
Accupolen
Ook bij de accupolen zien we soms de bekende bloemkolen. Dat komt omdat
het materiaal van de accubak niet voor honderd procent afdicht ten
opzichte van de accupolen. Er kan dus accuzuur langs de polen naar boven
kruipen. Deze accupolen insmeren met vaseline is de oplossing. Wacht
hiermee niet te lang omdat het proces van oxidatie vrij snel kan gaan en
dat kun je zien op de foto hiernaast. Meer weten over accuonderhoud klik hier.
|

Goed beschermen voor het te laat is!

Invetten met zuurvrije vaseline voorkomt oxidatie. |
|
Onderhoud Traction
Dat
onderhoud aan onze Traction belangrijk is weten we allemaal. Het
voorkomt veel standaard problemen die meestal op ongelegen momenten
kunnen optreden. Alle problemen uitsluiten wanneer we het onderhoud goed
hebben uitgevoerd is natuurlijk niet mogelijk. Er zijn altijd wel
onderdelen die het zomaar laten afweten en dat komt zelfs bij nieuwe
auto's voor. Geen reden dus om het onderhoud over te slaan. Om het
onderhoud te vergemakkelen is er een onderhoudslijst samengesteld die
per taak afgevinkt kan worden. De bestaande lijst die op de website
onderhoud stond is herzien en in een nieuw jasje gestopt. Wanneer we de
onderhoudslijst helemaal hebben afgewerkt, kunnen we dat zien als groot
onderhoud. Onderhoudspunten die op dit moment niet van toepassing zijn
kunnen we overslaan zoals bijvoorbeeld het doorsmeren. Dat hoeft
natuurlijk niet ieder jaar tenzij we veel kilometers maken.
Hopelijk kunnen we nu nog beter onderhoud plegen.
Zie hier de nieuwe Traction OnderhoudsLijst in PDF formaat met voor de meeste onderdelen een link naar het bewuste onderhoudsonderdeel.
Onderhoudskaartje
Als afsluiting van ons onderhoud kunnen we een zelfgemaakt
Onderhoudskaartje aan bijvoorbeeld de handrem hangen voor toekomstig
onderhoud zodat dat niet vergeten kan worden.
|
 |
|
 |
 |
 |
Customcars
zie je bij alle merken autos. Voor de Traction Avant is het bijzonder
te noemen omdat je dit fenomeen bij dit model weinig tegenkomt. |
Wat de trekkacht van de Traction betreft hoeft het geen Eriba Puck te zijn getuige deze foto. |
Customcars, zelf de traction Avant moest er aan geloven. |
|
Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News... |
|
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier |
 |
|
|
Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - © 2006-2012
|
|