Bowndenkabels smeren Traction Avant Smeren
van bowndenkabels is niet zo eenvoudig als de binnenkabel ervan
verwijderd is. De opening is eigenlijk te klein zodat wanneer je met een
oliekannentje de kabel wilt smeren, de meeste olie er naast wordt
gegoten. Zelfs met de handige TSL oliepen krijg je het bijna niet voor
elkaar een bowdenkabel te smeren omdat je geen druk op kunt bouwen.
Anders wordt het wanneer we een handig hulpmiddel gebruiken (zie foto
rechts) die over het uiteinde van de bowndenkabel wordt geschoven.
Wanneer we nu smeren gaat het een stuk makkelijker. Natuurlijk eerst de
binnenkabel verwijderen als we aan de slag gaan. Dan spuiten totdat er
aan het uiteinde van de kabel vet verschijnt. Eenmaal gesmeerd hebben we
er jaren geen omkijken meer naar. Smeerhulpstuk:
Aan de binnenzijde van het smeerhulpstuk passen verschillende types
bowdenkabel van motoren bromfietsen en fietsen. Met de twee gekartelde
schroeven kan de bowdenkabel vastgeklemd worden. Welke kabels kabels van de Traction Avant komen in aanmerking:
- De startkabel
- De chokekabel
- En de "vervroeger" kabel
Jammer
dat we dit smeerhulpstuk niet voor de kilometertellerkabel kunnen
gebruiken. Deze is namelijk iets te dik voor dit hulpstuk, maar daar is
dan ook een andere oplossing voor gevonden.
Zie link smeren "Kilometertellerkabel"
Opmerking: De
bovengenoemde bowndenkabels zijn kabels met vaste kern. Dat is nodig
wanneer er een duw- trekfunctie aan vast zit en dat is bij alle drie de
kabels het geval!
|

Bowndenkabel inschuiven en vastklemmen met de twee gekartelde bouten.
|
Dynamo ervaring
Ben,
Een paar maanden geleden heb ik mijn dynamo moeten vervangen. Volledig
opversleten. Ik heb me een alternator op 6V aangeschaft (+/- 300 EUR) en
ben zeer tevreden over deze keuze. Een tijdje liep ik met het idee om
om te vormen naar 12V. Nu heb ik de ervaring dat dit helemaal niet nodig
is sedert het plaatsen van de Alternator. Veel gemakkelijker starten,
veel meer lichtopbrengst van de lampen, en een veel betere lading van de
accu. Misschien is mijn ervaring nuttig voor andere
tractionisten.
In elk geval dank voor de vele nuttige info op uw site.
Groeten,
Luc Buysschaert
|
 |
Een makkelijk te bedienen remontluchter
Nieuw op de markt is de remontluchter van Gunson die door één persoon
kan worden bediend. Een handig apparaat die gebruik maakt van de
luchtdruk die in het reservewiel zit alleen is de druk hierin een beetje
(2 bar) te groot voor dit apparaat dus moet je er eerst wat uithalen,
zie de bijgesloten gebruiksaanwijzing. Deze luchtdruk wordt gebruikt om
druk uit te oefenen op de remvloeistof in een bijgeleverde fles, die op
zijn beurt weer verbonden is met het remvloeistofreservoir van de
Traction. De koppeling gebeurt door middel van een aantal meegeleverde
dekseltjes waarvan er een passende op het remvloeistofreservoir wordt
geschroefd. Het ontluchten gebeurt verder op de gebruikelijke wijze.
Vergeleken met andere remmenontluchters is deze eenvoudig van
constructie en niet al te duur, maar wat nog belangrijker is is de
eenvoudige bediening.
Zie ookde link Remmen ontluchten en Remsysteem ontluchten . De laatste link vind je op de website onderhoud. |

|
Help ik heb gouden handjes!
Je kunt niet verwachten dat iedereen gouden handjes heeft vandaar dat
deze website (van Ben) probeert de helpende hand te bieden voor diegene
die niet zo fortuinlijk geboren zijn. Sleutelen moet aangeboren zijn en
je kunt natuurlijk een heleboel aanleren maar het gevoel voor de
techniek en dat fingerspitzengefühl ontbreekt dan toch meestal. Niet erg
als de motivatie maar aanwezig is. Hiermee kan veel van het tekort
gecompenseerd worden.
Ook voor diegene die alle goede eigenschappen in huis heeft moet moeite
doen om zich te kunnen ontplooien tot sleutelfanaat. (tijd, geld en veel
scholing).
Op jonge leeftijd hiermee beginnen is mooi meegenomen, want wanneer je
dan zover bent om aan een Traction Avant te kunnen sleutelen kan dat dan
zonder al te veel hulp van anderen. Of dat een voordeel is weet ik
niet! Misschien wordt dan mijn website wel overbodig. Misschien is het
wel goed dat we niet allemaal zo handig zijn! |

Als je twee nijptangen tegelijkertijd kunt bedienen dan ben je heel erg handig! |
Citroen Veteranen Club
Een
instelling die filmpjes plaatst op YouTube. Op dit moment een aardige
verzameling geworden en de moeite waard om ze te bekijken. Ook de
Traction Avant komt regelmatig in beeld in rondritten, musea bezoek enz.
en eigenlijk is het te veel om op te noemen. Toch zal ik er hierna
enkele noemen. Rondrit Historisch Weekend Den Helder 2011 Besuch des Automuseums Schagen Scheunenfund in Kolhorn (Nord-Holland) Traction Avant Ausfahrt nach Texel
|
 |
Met dank aan Frans Popma die deze |
 |
link aanleverde. |
|
Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News... |
|
echnische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier |
 |
|