Nieuwsbrief nummer 17     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 
Onderhoud historie
Als je een Traction aan wilt schaffen wil je meestal weten wat de historie is van de auto. Als een Traction er dan ook nog origineel uitziet is dat mooi meegenomen en als daar een bloemrijke achtergrond aan vastzit gaan we helemaal uit ons dak. Je ziet hoe belangrijk de historie van een auto kan zijn en dat weten de kopers meestal wel te waarderen. Voor nieuwe auto's is er al lang zo'n regeling waarbij de historie van een auto opgevraagd kan worden. Hier zien we dus het onderhoud en de onderdelen die in het verleden zijn vervangen.
Door het gemis van deze registratie bij onze Traction kunnen we dit dan beter zelf ter hand nemen. Bij verkoop van de auto (niet te hopen) zal de nieuwe eigenaar  alleen maar blij  zijn met deze schat aan informatie.
Formulieren voor het onderhoud en nog veel meer kun je hier downloaden.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Bowndenkabels smeren Traction Avant
Smeren van bowndenkabels is niet zo eenvoudig als de binnenkabel ervan verwijderd is. De opening is eigenlijk te klein zodat wanneer je met een oliekannentje de kabel wilt smeren, de meeste olie er naast wordt gegoten. Zelfs met de handige TSL oliepen krijg je het bijna niet voor elkaar een bowdenkabel te smeren omdat je geen druk op kunt bouwen. Anders wordt het wanneer we een handig hulpmiddel gebruiken (zie foto rechts) die over het uiteinde van de bowndenkabel wordt geschoven. Wanneer we nu smeren gaat het een stuk makkelijker. Natuurlijk eerst de binnenkabel verwijderen als we aan de slag gaan. Dan spuiten totdat er aan het uiteinde van de kabel vet verschijnt. Eenmaal gesmeerd hebben we er jaren geen omkijken meer naar.
Smeerhulpstuk:
Aan de binnenzijde van het smeerhulpstuk passen verschillende types bowdenkabel van motoren bromfietsen en fietsen. Met de twee gekartelde schroeven kan de bowdenkabel vastgeklemd worden.
Welke kabels kabels van de Traction Avant komen in aanmerking:
  • De startkabel
  • De chokekabel
  • En de "vervroeger" kabel

Jammer dat we dit smeerhulpstuk niet voor de kilometertellerkabel kunnen gebruiken. Deze is namelijk iets te dik voor dit hulpstuk, maar daar is dan ook een andere oplossing voor gevonden.
Zie link smeren "Kilometertellerkabel"
Opmerking:
De bovengenoemde bowndenkabels zijn kabels met vaste kern. Dat is nodig wanneer er een duw- trekfunctie aan vast zit en dat is bij alle drie de kabels het geval!


Bowndenkabel inschuiven en vastklemmen met de twee gekartelde bouten.

Dynamo ervaring
Ben,
Een paar maanden geleden heb ik mijn dynamo moeten vervangen. Volledig opversleten. Ik heb me een alternator op 6V aangeschaft (+/- 300 EUR) en ben zeer tevreden over deze keuze. Een tijdje liep ik met het idee om om te vormen naar 12V. Nu heb ik de ervaring dat dit helemaal niet nodig is sedert het plaatsen van de Alternator. Veel gemakkelijker starten, veel meer lichtopbrengst van de lampen, en een veel betere lading van de accu. Misschien is mijn ervaring nuttig voor andere tractionisten. 
In elk geval dank voor de vele nuttige info op uw site. 
Groeten, 
Luc Buysschaert

Een makkelijk te bedienen remontluchter
Nieuw op de markt is de remontluchter van Gunson die door één persoon kan worden bediend. Een handig apparaat die gebruik maakt van de luchtdruk die in het reservewiel zit alleen is de druk hierin een beetje (2 bar) te groot voor dit apparaat dus moet je er eerst wat uithalen, zie de bijgesloten gebruiksaanwijzing. Deze luchtdruk wordt gebruikt om druk uit te oefenen op de remvloeistof in een bijgeleverde fles, die op zijn beurt weer verbonden is met het remvloeistofreservoir van de Traction. De koppeling gebeurt door middel van een aantal meegeleverde dekseltjes waarvan er een passende op het remvloeistofreservoir wordt geschroefd. Het ontluchten gebeurt verder op de gebruikelijke wijze.
Vergeleken met andere remmenontluchters is deze eenvoudig van constructie en niet al te duur, maar wat nog belangrijker is is de eenvoudige bediening.

Zie ookde link Remmen ontluchten en Remsysteem ontluchten . De laatste link vind je op de website onderhoud.


Help ik heb gouden handjes!

Je kunt niet verwachten dat iedereen gouden handjes heeft vandaar dat deze website (van Ben) probeert de helpende hand te bieden voor diegene die niet zo fortuinlijk geboren zijn. Sleutelen moet aangeboren zijn en je kunt natuurlijk een heleboel aanleren maar het gevoel voor de techniek en dat fingerspitzengefühl ontbreekt dan toch meestal. Niet erg als de motivatie maar aanwezig is. Hiermee kan veel van het tekort gecompenseerd worden.
Ook voor diegene die alle goede eigenschappen in huis heeft moet moeite doen om zich te kunnen ontplooien tot sleutelfanaat. (tijd, geld en veel scholing).
Op jonge leeftijd hiermee beginnen is mooi meegenomen, want wanneer je dan zover bent om aan een Traction Avant te kunnen sleutelen kan dat dan zonder al te veel hulp van anderen. Of dat een voordeel is weet ik niet! Misschien wordt dan mijn website wel overbodig. Misschien is het wel goed dat we niet allemaal zo handig zijn!

Als je twee nijptangen tegelijkertijd kunt bedienen dan ben je heel erg handig!

Citroen Veteranen Club

Een instelling die filmpjes plaatst op YouTube. Op dit moment een aardige verzameling geworden en de moeite waard om ze te bekijken. Ook de Traction Avant komt regelmatig in beeld in rondritten, musea bezoek enz. en eigenlijk is het te veel om op te noemen. Toch zal ik er hierna enkele noemen.
Rondrit Historisch Weekend Den Helder 2011
Besuch des Automuseums Schagen
Scheunenfund in Kolhorn (Nord-Holland)
Traction Avant Ausfahrt nach Texel
Met dank aan Frans Popma die deze link aanleverde.
Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...
 
echnische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012