Nieuwsbrief nummer 16     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 
Olieverbruik
Olieverbruik hoeft niet altijd veroorzaakt te worden door motorslijtage. Korte ritten en veel starten met koude motor kunnen er ook toe bijdragen dat het olieverbruik wat meer dan wenselijk is. Doordat de Tractionmotor wat grotere toleranties bezit kan door het gebruik van een verkeerde oliesoort ook olieverbruik ontstaan. De gevolgen zien we terug door een lagere oliedruk bij warme motor. Een andere vorm van olieverbruik is die na een lange rit waarbij bijvoorbeeld is gereden naar een ver vakantieverblijf. Dit komt vooral voor bij multigrade olie omdat deze ook lichtere oliedelen bezit die dan verdampen tijdens de rit. Door rustig te rijden kunnen we dit extraverbruik beperken. Je ziet dus dat niet alleen een versleten Tractionmotor olie hoeft te verbruiken. Als we deze gegevens op een rijtje zetten zien we wat olieverbruik in de hand kan werken.
Enkele oorzaken van olieverbruik:
  • Versleten motor.
  • Niet ingelopen motor.
  • Korte ritten en veel starten.
  • Korte ritten en daarna een lange rit. (verdampen van vochtdeeltjes uit de olie)
  • Verkeerde oliesoort zoals het gebruik van een 15W40.
  • Lange rit naar een verre vakantiebestemming. (verdampen lichte delen uit de olie))
  • Verschillen tussen oliemerken. (samenstelling)

Wanneer een Tractionmotor gereviseerd is kunnen we overstappen naar een klassiekerolie 20W50. Alleen deze olie is geschikt en zeker geen moderne gebruiken zoals een 15W40. Ook de half- en vol synthetische oliesoorten zijn ongeschikt voor gebruik in de Tractionmotor.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Bandenbescherming.
Banden slijten niet alleen als er mee gereden wordt, maar slijten ook door ouderdom. Dit openbaart zich door droogtescheurtjes aan de zijkant van de band. Wat kunnen we hier aan doe? Droog en koel bewaren wordt er verteld door de bandenleverancier. Dit zijn eigenlijk voorwaarden waar we niet altijd aan kunnen voldoen, maar er zijn oplossingen.Er zijn middelen verkrijgbaar, meestal in spuitbusvorm, waarmee je de banden kunt behandelen tegen weersinvloeden. Bescherming tegen UV-licht hoort hier ook bij. Regelmatig inspuiten van onze bandjes geeft dus bescherming tegen uitdrogen en UV-straling. Maar er zijn meer middelen die praktisch hetzelfde resultaat geven en dat is zwarte schoencreme. Schoenscreme beschermt onze schoenen tegen weersinvloeden en is vaak ook nog waterafstotend. Dus geen schoenen meer poetsen maar banden poetsen en daarna gewoon uitwrijven met een schone doek. Het resultaat is vergelijkbaar met de spray uit de spuitbus.
Als we toch bezig zijn kunnen we meteen de volgende punten controleren:
Is de bandenspanning nog in orde en zijn er geen onregelmatige slijtplekken in het loopvlak?
Klik hier voor de bandenspanning.

Snelle controletest conditie motor.

Soms vraag je je af is de motor nog wel in orde en kan hij nog wel een tijdje mee zonder dat er een revisie voor de deur staat. Hoe weet ik of alles nog goed werkt? Om te weten te komen hoe het met je motor is gesteld, moet je de vragen die in onderstaand lijstje worden genoemd beantwoorden. Het is natuurlijk geen 100% waterdichte test, maar geeft toch een behoorlijke indruk over de conditie van de motor. We moeten er onder andere wel van uitgaan dat andere onderdelen zoals de ontsteking, carburateurafstelling en distributieketting in orde zijn. 

Wil je weten of je Tractionmotor nog een tijdje mee kan? Lees dan hier verder...



Voordat je aan een revisie begint, eerst de conditie van je motor controleren!

Beter een gedeeltelijk uitgevoerd onderhoud dan geen onderhoud!
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012