Nieuwsbrief nummer 14     2012    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  2de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

 

Lichtschakelaar / koplamptester.

De lichtschakelaar van de Traction heeft diverse functies waaronder ook de bediening van de claxon. De handelingen die verricht moeten worden om bijvoorbeeld alleen het stadslicht te laten werken is wat onduidelijk aangegeven. Na enig experimenteren kom je er natuurlijk wel achter maar duidelijkheid hierin is anders. Een bijkomend probleem is om de bedrading van de koplampen de juiste aansluitingen te geven wanneer de kleurringen verdwenen zijn wat menigeen toch tot wanhoop kan drijven. Maar er is een oplossing!
Meer weten, lees dan hier verder...






Koplamptester
Deze koplamptester blinkt uit door eenvoud en is een oplossing voor mensen die problemen ondervinden met de aansluitingen hiervan. Drie autolampjes of fietslampjes, een paar draadjes en vier krokodille klemmetjes vormen de tester. Het witte klemmetje komt aan de massa, de overige mogen willekeurig aangesloten worden.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Wel of geen vapourlock

Het houdt de gemoederen nog steeds bezig en waarbij de meningen verdeeld zijn. Het verschijnsel vapourlock is bekend en dat heeft grotendeels te maken met de benzinedruk in de brandstofleiding die van de brandstofpomp komt en naar de carburateur toe gaat. Te weinig of geen druk geeft luchtbellen en dat heeft weer te maken met de samenstelling van de brandstof (kookpunt benzine). Hetzelfde verschijnsel kunnen we ook krijgen bij te weinig aanvoer van brandstof naar de pomp toe. De oorzaak is een verstopt of gedeeltelijk verstopt lamellenfilter in de brandstoftank. De begrippen zijn wat rekbaar want wat is eigenlijk bijna verstopt? ? Wel kan een elektrische brandstofpomp in zo’n geval soelaas bieden (meer zuigkracht) maar een echte oplossing is het natuurlijk niet. Het beste is het lamellenfilter er uit te nemen en met perslucht in tegengestelde richting schoon te blazen. Onderweg of op vakantie is dat niet het makkelijkste. Wel kunnen we op een eenvoudige manier de aanvoerslang van de brandstofpomp losnemen en deze in tegengestelde richting doorblazen. Wanneer we een borrelend geluid in de brandstoftank horen kunnen we stoppen. De slang weer aansluiten en rijden maar. Het fijnstof en roest wat in het filter is losgekomen tijdens onze actie komt natuurlijk weer terug. Een gedeelte zal tegengehouden moeten worden door het extra brandstoffilter in de leiding die we geplaatst hebben.
Smeren op moeilijke plaatsen.

Smeren is niet altijd eenvoudig. Kijken we naar de bedieningstangen van de versnellingsbak van de Traction dan weten we dat het smeren niet eenvoudig is. Met olie smeren is vaak een heel geknoei en dan is de vraag of de olie wel goed in het kogelgewrichtje is binnengedrongen. Met vet smeren is bijna hetzelfde probleem maar er is een oplossing! Er zijn spuitbussen in de handel die vet spuiten met hoge kleefkracht en penetrerend vermogen. Door een spuitpijpje te gebruiken op de spuitbus kun je in elke stand vet spuiten en dat is handig vooral als je iets moet smeren met een smeeropening aan bv de onderzijde.

De versnellingsbak schakelstangschanierpunten zijn moeilijk te smeren! De spuitbus van Facom biedt een mogelijke oplossing!
    

Afbeelding links zien we een blauwe gloed die staat voor een goede verbranding terwijl we op de afbeelding rechts een verbranding van een rijk mengsel zien. 
Colortune bougie 
De colortune bougie is een bougie met een bijzondere constructie. Die constructie is die van een normale bougie met dit verschil dat je er doorheen kunt kijken. Wanneer de bougie is gemonteerd in de plaats van de gebruikelijke bougie kun je wanneer je de motor start het verbrandingsproces in de cilinder waarnemen. Je ziet als het ware de verbrandingskleur die meteen bepaald of het verbrandingsproces goed is m.a.w. of het brandstofmengel niet te rijk of te arm staat. Een juist mengel dus wanneer de carburateur goed is afgesteld geeft een blauwe gloed in de verbrandingsruimte. Andersom, wanneer de carburateur te rijk is afgesteld geeft een orangeachtige gloed. Dit fenomeen heet Colortune bougie. Zoals gezegd kun je dus voor elk cilinder afzonderlijk zien of de verbranding normaal verloopt. Bij het gas geven krijgen we even te maken met een verrijkt mengsel wat zich openbaart door een orangeachtige gloed die direct daarna, als alles goed is, overgaat in de blauwachtige gloed. Een aardig hulpmiddel voor de afstelling van je carburateur en de verdere conditie van de motor. Je hebt dus geen dure garage testapparatuur nodig om globaal de conditie van de motor te kunnen bepalen.



  


Colortune bougie.

Tip voor rustige Traction rijders die ook nog zuinig willen rijden.
Rustige rijders zijn meestal ook mensen die liever willen genieten van de omgeving en natuurlijk ook van hun Traction. Zoals bekend is rustig rijden ook zuinig rijden en dan is een extra beloning op zijn plaats. Om dit te bereiken hoeven we geen ingrijpende handelingen te verrichten en ook geen magische magneten in de benzineleiding te monteren of iets dergelijks dus geen hokus pokus. Het enige wat we moeten doen is de acceleratiepomp afkoppelen. Deze pomp zorgt er voor dat bij elke keer als we het gaspedaal indrukken de carburateur extra brandstof inspuit voor het accelereren. Voor onder andere stadsverkeer wordt bijna niets anders gedaan dan het gaspedaal gebruiken om op te trekken en te vertragen. Deze wisselwerking kost veel brandstof en kan het gemiddelde verbruik behoorlijk omlaag halen. Kunnen we ons beheersen
voor het snelle werk en zijn we rustige rijders dan kunnen we ook zuiniger rijden. De trekkracht gaat niet verloren alleen alles gaat rustiger!

Hier loskoppelen
Met goed smeren gaat de motor langer mee!
 
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

                       

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2012