
|
Kulsdom. be Onderhoud Traction Avant
Op deze website van Google vindt je wat specifiekere informatie en meer
gericht op bijvoorbeeld het onderhoud van de Traction Avant. Wanneer,
hoeveel onderhoud en waar je op moet letten zijn...
|
Met vakantie
Onderhoud is de basis van probleemloos rijden. Omdat de Traction al een
heel leven achter de rug heeft is extra aandacht noodzakelijk. Dan pas
kan je zorgeloos met vakantie gaan. Zorg wel voor voldoende vervangende
onderdelen. "Beter met verlegen als om verlegen" |
Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
Ether verslaving Startpilot
is een vloeistof op basis van ether en wordt als laatste redmiddel
gezien om een motor nog te kunnen starten. Het gebruik van deze
vloeistof is niet zonder gevaar want er kan door veelvuldig gebruik
motorschade ontstaan. De motor zal zeker niet in een beste conditie
verkeren gezien het toepassen van dit product. Beter is de algehele
conditie van de motor onder de loep te nemen en zien waar het probleem
van het slechte starten ligt. Mocht het een motor zijn die wat op
leeftijd is en dus door ouderdom en gebruik wat achteruit is gegaan, dan
kan beter een andere procedure voor het starten worden toegepast . Een
beetje benzine in de carburateur gieten doet soms wonderen. Niet hele
sloten tegelijk maar een beetje gedoceerd kan de motor weer tot leven
wekken. In het verleden werd dit vaak toegepast bij oude
legervoertuigen, die stonden vaak stil, niet al te volle accu en een
compressie die door de lange stilstand grotendeels was verdwenen (zie
ook startproblemen na lange stilstand).
Om het helemaal goed te doen kun je beter een tweetakt benzine
gebruiken want die bevat ook nog een beetje olie en zorgt dan tevens
voor een betere afdichting van de zuigerveren tegen de cilinderwand.
Terugkomend op het gebruik van startpilot, wanneer de motor hierop start
zal de volgende startprocedure zeker op dezelfde manier gebeuren en dat
heet dan het verslaafd zijn aan startpilot. En zoals dat voor elke
verslaving opgaat, daar kan je bijna niet meer vanaf komen! Een
motorrevisie is dan nabij. |
 |
|
Kenmerken distributieslijtage Een
motor die zwaar belast wordt zal sneller slijten en dat geldt bijna
voor alles. Voor de distributieketting zijn dat de toerentallen die
debet zijn voor een snellere slijtage. Bij hoge toerentallen komen
enorme krachten vrij omdat de distributieketting de aandrijving is van
de hele kleppentrein. Kort samengevat is dat de overbrenging van de
nokkenas, klepstelen, tuimelaars en klepveren. Vooral de klepveren eisen
veel van de distributieketting. Het gevolg is een ketting die na
verloop van tijd iets langer wordt, hij rekt als het ware uit. Ook de
tandwielen slijten waardoor de ketting iets dieper tussen de tanden komt
te liggen.
De gevolgen zijn een onrustig stationair lopende motor. Door gas te
geven verdwijnt alle speling en zal weinig gemerkt worden van de
slijtage. Omdat er speling is bij stationair draaiende motor is deze
niet alleen onrustig in het loopgedrag, maar is deze motor ook
moeilijker af te stellen. Soms moet het stationair toerental verhoogd
worden om afslaan bij koude motor te voorkomen . Een kettingspanner
geeft soms een verbetering. Zie ook "Distributieketting" |

|
Versleten Starterkrans
Er is aan mij wel eens gevraagd waarom de starterkrans altijd op één
plaats versleten kan zijn. Normaal gesproken denk je niet verder na en
wordt de vraag beantwoord met “dat is altijd zo bij een viercilinder”. De aanname dat het altijd zo is,
is natuulijk niet genoeg en de oplossing waarom dit zo is, is simpel.
Bij een viercilinder is er altijd wel één cilinder die tegen de
compressieslag aanzit en dat kunnen in principe alle vier zijn. Op het
moment dat de motor word uitgezet zal dus één van de vier cilinders
tegen de compressieslag aanzitten. De uitloop, dus het moment van
stilstand van de krukas, zal altijd een halve slag er voor zijn. Dit
komt dus door de drukopbouw in de cinders bij de compressieslag. De
drukopbouw, in een van de vier cilinders, drukt de cilinder weer terug.
Het vliegwiel welke met de krukas verbonden is zal dus altijd op
dezelfde plaats tot stilstand komen. Wanneer we nu een startmotor hebben
waarvan de bendex niet goed meer in de starterkrans wil komen, zal na
verloop van tijd hier een beschadiging ontstaan. Omdat de motor,
dus de starterkrans, op dezelfde plaats tot stilstand komt zal hier over
een lengte van ongeveer tien centimeter de starterkrans beschadigd
raken. Gevolg: het bekende gieren van de startmoter tijdens een
startprocedure. Door de starterkrans te verdraaien ten opzichte van het
vliegwiel kan deze weer een tijdje meegaan, na reparatie van de
startmotor natuurlijk, anders begint het slijtageproces weer opnieuw.
Tip:
Bij startproblemen (slechte startmotor) is het mogelijk normaal te
starten door eerst met de slinger het vliegwiel een andere stand te
geven. De startmotor komt dan met zijn bendex op een goede plaats van de
starterkransvertanding terecht waardoor starten weer mogelijk is. |

Een begin van beschadiging van de starterkrans. |
Een probleemloze Traction vakantie toegewenst. |
|
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier |
 |
|
|