Spanningsregelaars
De spanningsregelaar is een complexe schakeling die er voor moet
zorgen dat de laadspanning en -stromen binnen bepaalde grenzen blijven.
Er zijn twee types laadregelaars en dat zijn de mechanische en
elektronische met allebei hetzelfde doel, het aansturen van de dynamo.
Gebeurde dat met de mechanische spanningsregelaar met relais, met de
elektronische spanningsregelaar gebeurt dat met vaste elektronische
componenten. Om bij de mechanische te beginnen zien we dat
de sturing plaatst vindt door middel van twee relais, soms ook met drie.
Meer weten? Lees hier verder. |

Spanningsregelaar met twee relais. |
Een terugblik Paris-Moscou-Paris van 1984 |
Rudy
Seidel
Assen, 20 april 2012
Op verzoek van Ben, bij deze een korte terugblik, waarom deze rit te
rijden, waarom met een Citroën Traction Avant, waarom? waarom? Weet ik
eigenlijk zelf ook niet, dus maar beginnen bij het begin, waarom schaf
je een Citroën Traction Avant aan. Omdat ze mooi zijn. Lees hier meer.
|
Praktische informatie voor beginnende en gevorderde oldtimerliefhebbers.
|
Handige eenvoudige Hoogspanningstester voor de bobine
Deze hoogspanningstester is vooral handig wanneer er een storing is
waarbij je niet weet of er een probleem is in het brandstofsysteem of
dat de ontsteking het niet meer doet. Door even de hoogspanningstester
aan te sluiten weet je meteen wie de problemen veroorzaakt. |
Top 10 Zoekopdrachten volgens Google
1 Kleppen stellen
2 Honen
3 Startproblemen oplossen
4 Hoofdremcilinder
5 Koelvloeistof
6 Koppelingsplaat
7 Carburateur
8 Remmen ontluchten
9 Remvloeistof
10 Startrelais
Met
Google dashboard krijg je een behoorlijke indruk waar de bezoekers naar
zoeken op de website Web design en Citroën Techniek Traction Avant
11BL. Het geeft ook de problemen weer waar de bezoekers mee zitten. De
gevonden informatie up to date houden op deze site is dan zeker zo
belangrijk.
|
Het controleren of er nog hoogspanning
op de bobine aanwezig is, is niet zo eenvoudig. Een bougiekabel
losmaken en in de buurt houden van de massa en kijken of er een vonk
over wil springen is eigenlijk niet zo’n goed idee. De kans dat de
bobine beschadigd raakt is niet ondenkbeeldig en daar zitten we niet op
te wachten. Een bougie eruit halen en buiten de motor aansluiten om te
proberen en te zien of er een vonk over wil springen, is meestal teveel
werk en is bovendien tijdrovend.
Lees hier meer over dit onderwerp. |
 |
Kleppen stellen Het meest bekeken
en bezochte onderwerp op de website van Ben E is het kleppen stellen
met 2500 zoekopdrachten gevolgd door het onderwerp hoofdremcilinder met
1300 zoekopdrachten. Is het eerste toeval of willen we meer weten en
zijn we geïnteresseerd in dit onderwerp. In ieder geval is het wel een
belangrijk onderwerp omdat het een onderdeel is van het hart van de
motor. Een slechte afstelling kan diverse nare gevolgen hebben. Denk
bijvoorbeeld aan verbrandde kleppen omdat ze te strak staan, of te ruim
wat vermogensverlies in de hand werkt en daardoor een groter
brandstofverbruik geeft. Tikkende kleppen en ploffen in de uitlaat
kunnen hier een gevolg van zijn en wat denk je van de extra slijtage aan
het kleppenmechanisme. Al deze narigheid heeft als afloop een flinke
schadepost tot gevolg terwijl we juist het omgekeerde willen, een goed
afgestelde motor waar we veel plezier aan willen beleven. Dat laatste
geeft waarschijnlijk de belangstelling weer voor het kleppen stellen.
Dus geen toeval maar geïnteresseerd zijn in het kleppen stellen en dus
het langer plezier willen hebben of beleven van onze Traction! Meten is niet altijd weten!
Kleppenstellen is een secuur werkje en na afstelling en nacontrole zal
vaak blijken dat nastelling van sommige kleppen noodzakelijk is. Dit
komt hoofdzakelijk door de overbrengconstructie want direct bediende
kleppen hebben hier minder last van. Na een rit van enkele honderden
kilometers kun je zo weer kleppen stellen, gezien de speling die weer
opgetreden is. Dit fenomeen heeft deels ook te maken met de constructie,
maar ook met de olie of deze warm of koud is bij de meting. Dan komt de
vraag naar boven, vaker kleppen stellen? Nee is het antwoord, maar als
de tijd voor het onderhoud aanbreekt wees dan wel secuur bij het
afstellen van de kleppen.
|
 |
Een schone werkomgeving werkt veel prettiger. |
|
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier |
 |
|