Te snel geladen accu Wanneer een accu snel geladen is, dus in een vrij korte tijd (temperatuur boven de 10Graden Celcius),
duidt dat op twee dingen. Ten eerste is de laadstroom naar de accu te
groot of de accucapaciteit is achteruit gegaan. Een accu moet altijd
geladen worden met 10% van zijn accucapaciteit. Als een ontladen accu
wordt geladen en de tijd van laden is kort dan betekent dit dat de accu
aan vervanging toe is.
Er kan een verbetering van de accucapaciteit optreden wanneer na het
laden van 10% van de accucapaciteit er daarna met een druppellader wordt
nageladen. Nog beter is het om met een lage stroom de accu in de
gasspanning te brengen dus boven de 15 Volt wanneer het een 12 Volt accu
betreft en voor een 6 Volt ongeveer 7,5 Volt. Door wisselend te laden
en ook te ontladen, en dat ontladen mag best met een grote stroom
gebeuren, kan de accu wat van zijn capaciteit terugkrijgen. 100% herstel
is natuurlijk onmogelijk omdat door de leeftijd of door een
diepontlading al wat capaciteit is ingeleverd. Uiteindelijk is het zo
dat na een herstel lading- ontlading de accu nog even mee kan maar lang
zal dat niet zijn omdat de eerste tekenen van verval zich al hebben
aangediend.
Een stroombelastingsmeting geeft uitsluitsel over de conditie van de accu.
Opmerking: Wanneer een accu ontladen is, is de laadduur minstens 10 uur. |
Snelle controle Toespoor
De vorm van slijtage van de banden vertelt meestal wat er aan de hand
is. Zo kan op een eenvoudige en snelle manier gecontroleerd worden of de
toespoor van de voorwielen nog in orde is. Door met je hand over het
profiel van de band te glijden in de looprichting en tegengesteld en het
profiel voelt glad aan dan is het toespoor goed afgesteld.

Voel je opstaande kantjes in het loopvlak in welke richting dan ook, dan
zal een nadere inspectie noodzakelijk zijn. De opstaande kantjes die
gevoeld zijn noemt men "blokken" en zijn een beetje afhankelijk van het
type band en je rijstijl. Banden die dit verschijnsel eenmaal vertonen
blijven in deze vorm doorslijten wat een eigenschap van radiaalbanden
is. Ook de banden van de achterwielen kun je op deze manier controleren
en ook hier is dat een beetje afhankelijk van je rijstijl of de
achertrein is ontzet waardoor oneffenheden gevoeld worden. |
Onrustige KM-teller 
Lastig
zo'n kilometeraanwijzer die niet stil wil staan maar constant slingert
en dat kan bij alle snelheden plaatsvinden. Het ergste meestal bij lage
snelheid waarbij de naald heen en weer klappert zodat een redelijke
aflezing van de snelheid onmogelijk is. De oplossing voor dit probleem
is eenvoudig en simpel. Lees hier verder....
Ethanol in de brandstof
Over het gebruik van ethanol in de brandstof is het weer een tijdje
rustig. Dat wordt zeker weer anders als het voorjaar of de
vakantieperiode aanbreekt. Zorgen hierover maken? Niet doen als je
bedenkt dat er in de jaren zeventig in Frankrijk al benzine met alcohol
werd toegepast en in die tijd lag er niemand wakker van. Waarom zouden
we dat dan nu wel doen?
Lees ook dit artikel uit 2011.
|
Praktische informatie voor beginnende en gevorderde oldtimerliefhebbers.
|
Spannen v-snaar
Hoe strak mag een v-snaar gespannen worden? Wanneer de v-snaar te los
staat gaat hij slippen. Vaak kunnen we dat horen nadat de auto gestart
is; er wordt dan een gillend geluid geproduceerd. De dynamo moet dan
veel energie leveren wat het slippen veroorzaakt. Door de snaar wat
strakker te spannen kunnen we dit voorkomen. Hoe strak is de volgende
vraag en dat wordt dan een beetje een gevoelskwestie. Te strak is slecht
voor de lagering van dynamo en waterpomp. De beste afstelling is
wanneer we de v-snaar nog iets omhoog of omlaag kunnen drukken op het
langste gedeelte. Dus bijvoorbeeld tussen de waterpomp en dynamo in. De
maximale uitslag mag ongeveer 1 cm bedragen. |

De maximale uitslag mag ongeveer 1 cm bedragen. Beter te los als te strak (denk aan lagers). |
|

Je eigen Traction op een postzegel.
Leuk voor verzamelaars. |
|
. |
|
Snel contactpuntje vervangen zonder het rotorhuis te verdraaien?
Ja dat kan, snel het contactpuntje vervangen zonder afbreuk te doen aan
de werking van de ontsteking. Je moet er wel vanuit kunnen gaan dat de
eerder gemaakte statische (met lampje) of dynamische (met flitslamp)
afstellingen in het verleden nauwkeurig zijn uitgevoerd. En komt er dan
een moment dat de contactpuntjes om wat voor reden dan ook vervangen
moeten worden, dan kan dat ook. Het enige wat gedaan moet worden is de
rotoras zodanig verdraaien dat het contactpuntje op het hoogste punt
(lichthoogte) komt te staan. Dus contpuntjes maximaal open. Daarna
gewoon het complete contactpuntje vervangen inclusief grondplaat. Het
enige wat daarna gecontroleerd en afgesteld moet worden is de maximale
contactpuntopening van 0,4 mm en dat is alles. Daarna de rotor en
rotorkap terugplaatsen en rijden maar. Deze
methode is vooral handig wanneer we op vakantie zijn of wanneer er
weinig tijd voorhanden is om de complete ontstekingsprocedure uit te
voeren. Later kan dat alsnog gedaan worden maar nodig is het niet!
|

"A" Maximale hoogte rotoras.
"B" Contactpuntopening max. 0,4 mm |
Neem altijd tijdens een rit reserve onderdelen mee! Welke? Dat is afhankelijk van de conditie van je Traction. |
|
Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liehebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier |
 |
|