Nieuwsbrief nummer 108     2023 
 
12de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek 
Traction Avant 11BL

Motor uitbouwen en eventueel revisie
Motor uitbouwen
Het is geen dagelijkse klus en velen zien hier tegenop en dat komt door het onbekende waar je mee te maken krijgt. Wanneer je alle hindernissen bekijkt waar je tegen aan kan lopen en zet deze op een rij dan blijkt het best mee te vallen. Er zijn in bepaalde gevallen wat trucjes nodig die in het komende verhaal aan de orde komen. Verder heb je wat gereedschap nodig waaronder een takel of motorkraan en een krik. 
Wanneer de motor uitbouwen?
Bij een volledige motorrestauratie is het zoal nodig de motor kompleet uit te bouwen zodat je overal makkelijk bij kunt komen. 
Ook is het handig de motor te verwijderen als er nieuwe brandstof- of remleidingen gelegd moeten worden. Tevens kunnen we de motorruimte een opknapbeurt geven waar we anders niet bij kunnen komen.
Meer weten? Lees dan
hier verder.

Motor in opbouw. Diverse onderdelen zijn al gemonteerd zoals zuigerbussen en zuigers en de drijfstangen geborgd.
Hydraulische afdichting zuigerveren
De afdichting tussen zuiger en cilinderwand gebeurt eigenlijk door de zuigerveren maar het verhaal is niet kompleet. Er komt ook nog olie aan te pas die tussen de zuigerveren zit. Als we de werking bekijken dan zal bij ontbranding van het benzinemengsel een druk ontstaan boven de zuiger maar ook aan de boven zijde van de zuigerveren. Doordat de zuigerveer is omgeven door olie zal er aan de onderzijde van de zuigerveer de olie worden samengeperst wat zal zorgen voor een betere afdichting. We kunnen dan spreken van een hydraulische afdichting.
Deze hydraulische afdichting zal alleen bij een nieuwe motor optimaal zijn. Door slijtage wordt deze afdichting minder en dat heeft grotendeels als oorzaak de opening (slot) van de zuigerveer.Door te grote slotopening lekt er teveel gasdruk weg. Minder afdichting betekend minder vermogen van de motor waar we niet direct iets van merken maar wat we wel merken is een groter olie verbruik. Dus het ene, grotere slotspeling, heeft gevolg voor het andere, dus minder vermogen en olie verbruik.
Een compleet verhaal over zuiger en slotspeling lees je
hier.

De zuiger in de cilinder geplaatst mag de slotopening, tussen rode pijlen, 0,15 - 0,20 zijn. 

Aandachtspunten en nog veel meer...


Afstellen schakelstangen
De schakelstangen moeten een bepaalde lengte hebben om de overige afstellingen mogelijk te maken. De lengte van de beide schakelstangen is ongeveer 61 cm hartafstand van de bevestigingsbouten.
De afmetingen moeten gezien worden als een basisafstelling zodat het wat makkelijker wordt om tot een goed eindresultaat te komen. 
De laatste handeling is de afstelling van de bedieningspook die vanaf de neutrale stand wordt aangepast naar de schakelstangen toe.
Schakelstangen afstellen lees je
hier verder.

Ook bij andere Traction modellen kan de zelfde procedure gevolgd worden.

Bediening schakelpook naar bediening motorruimte

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2023