Informatie en aanvulling
Citroëntechniek
Traction Avant 11BL
Motor
uitbouwen en
eventueel revisie
Motor uitbouwen
Het is geen dagelijkse klus en velen zien hier tegenop en dat
komt door het onbekende waar je mee te maken krijgt. Wanneer je alle hindernissen bekijkt
waar je tegen aan kan lopen en zet deze op een rij dan blijkt
het best mee te vallen. Er zijn in bepaalde gevallen wat
trucjes nodig die in het komende verhaal aan de orde komen.
Verder heb je wat gereedschap nodig waaronder een takel of
motorkraan en een krik. Wanneer de
motor uitbouwen?
Bij een volledige motorrestauratie is het zoal nodig de motor
kompleet uit te bouwen zodat je overal makkelijk bij kunt
komen.
Ook is het handig de
motor te verwijderen als er nieuwe brandstof- of remleidingen
gelegd moeten worden. Tevens kunnen we de motorruimte een
opknapbeurt geven waar we anders niet bij kunnen komen.
Meer weten? Lees dan
hier
verder.
Motor in opbouw. Diverse
onderdelen zijn al gemonteerd zoals zuigerbussen en zuigers en de
drijfstangen geborgd.
Hydraulische afdichting
zuigerveren De afdichting
tussen zuiger en cilinderwand gebeurt eigenlijk door de zuigerveren
maar het verhaal is niet kompleet. Er komt ook nog olie aan te pas die
tussen de zuigerveren zit. Als we de werking bekijken dan zal bij
ontbranding van het benzinemengsel een druk ontstaan boven de zuiger
maar ook aan de boven zijde van de zuigerveren. Doordat de zuigerveer is
omgeven door olie zal er aan de onderzijde van de zuigerveer de olie
worden samengeperst wat zal zorgen voor een betere afdichting. We
kunnen dan spreken van een hydraulische afdichting.
Deze hydraulische afdichting zal alleen bij een nieuwe motor optimaal
zijn. Door slijtage wordt deze afdichting minder en dat heeft
grotendeels als oorzaak de opening (slot) van de zuigerveer.Door te
grote slotopening lekt er teveel gasdruk weg. Minder
afdichting betekend minder vermogen van de motor waar we niet direct
iets van merken maar wat we wel merken is een groter olie verbruik.
Dus het ene, grotere slotspeling, heeft gevolg voor het andere, dus
minder vermogen en olie verbruik.
Een compleet verhaal over zuiger en slotspeling lees je
hier.
De zuiger in de cilinder
geplaatst mag de slotopening, tussen rode pijlen, 0,15 - 0,20
zijn.
Aandachtspunten
en nog veel meer...
Afstellen schakelstangen
De schakelstangen
moeten een bepaalde lengte hebben om de overige afstellingen mogelijk te
maken. De lengte van de beide schakelstangen is ongeveer 61 cm
hartafstand van de bevestigingsbouten.
De afmetingen moeten gezien worden als een basisafstelling zodat het wat
makkelijker wordt om tot een goed eindresultaat te komen.
De laatste handeling is de afstelling van de bedieningspook die vanaf de
neutrale stand wordt aangepast naar de schakelstangen toe.
Schakelstangen afstellen lees je hier
verder.
Ook bij andere Traction modellen kan de zelfde procedure gevolgd worden.
Bediening schakelpook naar
bediening motorruimte
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
Technische Tips en weetjes
van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier