Normaal
laden
Dat een accu van tijd tot tijd geladen moet worden zal
duidelijk zijn. Vooral als de Traction Avant voor een bepaalde
periode heeft stilgestaan. Maar als de auto dagelijks wordt
gebruikt denkt niemand er meer aan om een accu te laden, want
hij wordt toch geladen tijdens het rijden! Dat klopt maar op
deze manier van laden komt de accu nooit vol. De laadspanning
van 7,2 Volt bij een 6Volt accu, of 14,4 Volt bij een 12 Volt
accu betekent dat de accu niet echt vol wordt geladen. Het is
een veilige laadspanning waarbij de accu nog net niet in de
gastoestand wordt gebracht om diverse redenen. Ten eerste
verdampt er geen water en treedt er dus geen waterverlies op
en verder komt er geen gas vrij die vrij explosief is.
100% laden!
Door diverse maatregelen te treffen zoals o.a. extra toezicht
en ventilatie kan de accu hoger in spanning geladen worden om
deze 100% geladen te krijgen. De tijd die hiervoor nodig is
hoeft niet lang te zijn. Even naar 7,8 Volt (6 Volt Accu) en
15,6 Volt voor een 12 Volt accu betekent een langere
levensduur voor de accu. Bij moderne acculaders zoals de CTEC
lader zit dit al in de microprocessor ingebouwd. Hierbij is
toezicht niet nodig. Ook ongeregelde laders kunnen gebruikt
worden maar dan wel met toezicht in een goed geventileerde
ruimte!
|
Hier een
afbeelding van een 12 Volt 8 traps CTEC lader. Bij A wordt de
accu geladen tot 80% .
Bij B komt het moment waarbij de accu even in de gasspanning
wordt gebracht. Dat is het moment dat de accu daadwerkelijk
voor 100% wordt geladen. Omdat dit 12 Volt type accu meestal
een gesloten uitvoering is, behoeft deze dan ook geen toezicht
tijdens dit proces.
|