Motor
uitbouwen
Het is geen dagelijkse klus en velen zien hier tegenop en dat
komt door het onbekende waar je mee te maken krijgt. Wanneer je alle hindernissen bekijkt
waar je tegen aan kan lopen en zet deze op een rij dan blijkt
het best mee te vallen. Er zijn in bepaalde gevallen wat
trucjes nodig die in het komende verhaal aan de orde komen.
Verder heb je wat gereedschap nodig waaronder een takel of
motorkraan en een krik.
Wanneer de
motor uitbouwen?
Bij een volledige motorrestauratie is het zoal nodig de motor
kompleet uit te bouwen zodat je overal makkelijk bij kunt
komen.
Ook is het handig de
motor te verwijderen als er nieuwe brandstof- of remleidingen
gelegd moeten worden. Tevens kunnen we de motorruimte een
opknapbeurt geven waar we anders niet bij kunnen komen.
Waar te
beginnen?
Om als eerste te binnen zijn de aansluitingen of verbindingen
waar we makkelijk bij kunnen zoals:
Accu verwijderen, aansluiting massakabel en elektrische
bedrading verlichting en kabel startmotor en niet te vergeten
de kabel naar de verdeler toe
Carburateur bediening losmaken en slang brandstofpomp
Schakelstangen, koppelingskabel en kilometerkabel losmaken
Aftappen van de koelvloeistof en bij een motorrevisie ook de
motorolie.
Uitlaat loskoppelen
Dan als laatste in deze reeks gaan we de gril verwijderen en
de radiator
Dit zijn globaal de handelingen die we moeten verrichten en
vergeet niet bij het losmaken van diverse verbindingen deze te
merken zoals bijvoorbeeld de schakelstangen.
Het uitnemen
van de motor
Het meeste is nu losgemaakt of verwijderd en blijft alleen nog
de aandrijving en de brug over waar de versnellingsbak op
rust.
Nu kunnen we de motortakel in stelling brengen waarbij we
eerst de Traction aan de voorzijde opkrikken zodat de wielen
van de grond komen. Dit is vooral nodig om meer ruimte te
krijgen voor de flenzen van de aandrijfassen. Deze kun je dan
verder terugschuiven in opgekrikte toestand.
De takel kunnen we bijvoorbeeld met een spanband enerzijds
bevestigen aan het hijsoog wat zich achter de motor bevind en
de andere zijde van de spanband om de waterpomp. Op deze
manier van bevestigen is het totale gewicht van de motor een
beetje in balans.Wanneer de spanbanden onder spanning staan kan
de brug waar de radiator op stond verwijderd worden
Voor het takelen is het ook handig bij een Traction BL de
startmotor eruit te nemen zodat je makkelijker de motor
tijdens het hijsen enigszins kan kantelen.
Handelingen
uitnemen motor kort samengevat.
Spanband bevestigen aan het hijsoog achter de motor en om de
waterpomp.
Motor aan voorzijde opkrikken zodat wielen van de grond zijn.
Spanbanden met takel onder spanning zetten.
Brug losmaken waar de motor aan voorzijde aan hangt.
Startmotor verwijderen.
Aandrijfflenzen aan de versnellingsbak losmaken. Met een vork
kunnen we de flenzen blokkeren zodat je makkelijker de moeren
kunt verwijderen.
Door nu tijdens het hijsen de motor iets te kantelen kun je de
aandrijfassen terugschuiven en de motor verder optakelen.
Na het
uitbouwen van de motor volgde een revisie met de volgende
onderdelen die hiervoor bij mij in aanmerking kwamen (2002).
Nieuwe zuigers, zuigerveren en bussen
Cilinderkoprevisie en vervanging waterpijp en plaatsen
hardstalen klepzetels
Nieuwe radiator
Nieuwe carburateur
Nieuw ontstekingshuis
Restauratie waterpomp
motor aan de binnenzijde ontkalkt
Cilinderkop gevlakt en voorzien van hardstalen klepzetels
Vervanging waterpijp cilinderkop
Motor schoongemaakt en geverfd
Gereviseerde startmotor ID19
Nieuwe dynamo 12 Volt HY
Nieuwe brandstofleiding geplaatst
Remleidingsysteem vervangen en gevuld met silicone
remvloeistof.
Elektrische bekabeling vervangen in de motorruimte
Opmerking
1:
Zo ́n hele waslijst aan onderdelen die vervangen moesten
worden zal niet voor iedereen nodig zijn en is dan ook
afhankelijk van de algehele conditie van de motor en de
diverse losse componenten zoals carburateur, startmotor enz..
Opmerking
2:
Bij een volledige motorrestauratie bouw je ook een stukje
bedrijfszekerheid in, mits goed uitgevoerd, wat zeker niet
onbelangrijk is als we kijken naar de toekomst. Dat is nu ruim
20 jaar geleden en tot op heden geen motorstoring van
betekenis gehad.
|

Motor uit frame
getakeld en staat op twee balkjes voor de ondersteuning op de
Traction. Hier zie
je ook de bevestiging van de spanbanden.

Motor in opbouw. Diverse onderdelen zijn al gemonteerd zoals
zuigerbussen en zuigers en de drijfstangen geborgd.

Motorrestauratie is grotendeels uitgevoerd op de Traction wegens
ruimtegebrek. Zo kan het namelijk ook!

Hier zien we dat de
motor na de restauratie is teruggeplaatst. De laatste
handelingen zijn koelvloeistof en olie in de motor. Daarna
volgde een testrit waarbij de versnellingbak afgesteld moest
worden.
|