Willen
we de temperatuur van de motor meten dan zal eerst de
temperatuurmeter gecontroleerd moeten worden of deze wel juist
aangeeft. Dit kan door een eenvoudige test uit te voeren.
Traction historie
Voor een oude motor als de Traction is het, gezien zijn historie,
belangrijk om de temperatuur te weten wanneer de motor de
bedrijfstemperatuur heeft bereikt. De temperatuurmeter laat tevens zien of
we de grens van het toelaatbare niet overschrijden. Met een
rolhoes kan nog wel enigszins bijgestuurd worden maar als de motor
of radiator sterk vervuild zijn, is de grens al gauw bereikt.
Wel of geen
thermostaat toepassen
De toepassing van een thermosstaat heeft,wanneer de motor of
radiator sterk vervuild zijn, dan ook weinig zin. Bij een sterke vervuiling van de motor en of
radiator loopt de temperatuur zodanig hoog op dat zelfs met een
thermostaat er niks valt te regelen. De motortemperatuur overstijgt
namelijk de thermostaat temperatuur.
Temperatuurmeter
mechanisch of elektrisch?
De voorkeur gaat uit naar een mechanische temperatuurmeter. Deze
geeft ook de temperatuur aan bij uitgeschakeld contact. Handig na
een lange rit zodat de motor kan afkoelen tot een aanvaardbare
temperatuur wanneer we weer verder willen rijden.
Foto 1
Bij deze
temperatuurmeter zien we waar de aanwijzer zich tussen moet
bevinden. Links de aanwijzing wanneer de motor kan
worden belast. Rechts de maximale
waarde van ongeveer 95 graden Celsius. Deze waarde mag niet
overschreden worden omdat we dan al heel dicht bij het kookpunt
komen.
Temperatuurmeter met
sensor controleren
Om de aanwijzing van de temperatuurmeter precies te weten zal eerst
een test uitgevoerd moeten worden of deze wel juist aangeeft.
Hiervoor kunnen we de temperatuursensor in een bakje met kokend
water plaatsen om zo zien of 100 graden Celsius ook werkelijk 100
graden is. Een afwijking van 10- tot 20 procent teveel in aanwijzing
is normaal voor de meeste meetinstrumenten. Je weet daarna dan wel waar je op moet rekenen.
Foto 2
Hier zien we de
bovenste slang die van waterpomp naar de radiator gaat. Bij pijl A
zien we een verdikking waar de thermostaat zit. Pijl
B is de temperatuursensor die zo dicht als mogelijk bij de waterpomp
moet zitten. Hierdoor krijgen we een nauwkeurige temperatuuruitlezing op
de meter.
Externe
temperatuurmeter.
Met een externe temperatuurmeter kunnen we ook op andere plaatsen de
temperatuur van de motor of radiator meten. Een eenvoudige meter van Volkraft meet met infrarood de temperatuur en is uitgerust
met een laser zodat je precies een plaats aan kan wijzen om daarvan
de temperatuur te meten. Op deze manier kunnen we ook hotspots meten.
Dat zijn plaatsen waar de temperatuur extreem hoger kan zijn dan op
andere plaatsen van de motor. Zo kunnen we achterhalen waar het in het koelcircuit misgaat. Ook is
het mogelijk de temperatuurverschillen te zien tussen de inlaat van
de motor en de temperatuur van de koelvloeistof die de motor
verlaat. Het makkelijkst is dat bij de radiator te doen omdat hier
heel nauwkeurig gemeten kan worden. Dus de temperatuur van de
bovenzijde van de radiator vergelijken met de temperatuur die we aan
de onderzijde aantreffen. Met deze manier van meten kunnen we het
koelend vermogen bepalen van het koelsysteem.
Foto 3 Eenvoudige
infrarood temperatuurmeter van Volkraft die uitgerust is met een laser, zie de
rode stip bij de pijlaanwijzing. Zo kan je makkelijk de plaats
bepalen die je wil meten.