Home          Motor overzicht
 

Motor temperatuur meten

Willen we de temperatuur van de motor meten dan zal eerst de temperatuurmeter gecontroleerd moeten worden of deze wel juist aangeeft. Dit kan door een eenvoudige test uit te voeren.


Traction historie
Voor een oude motor als de Traction is het, gezien zijn historie, belangrijk om de temperatuur te weten wanneer de motor de bedrijfstemperatuur heeft bereikt. De temperatuurmeter laat tevens zien of we de grens van het toelaatbare niet overschrijden. Met een rolhoes kan nog wel enigszins bijgestuurd worden maar als de motor of radiator sterk vervuild zijn, is de grens al gauw bereikt.

Wel of geen thermostaat toepassen
De toepassing van een thermosstaat heeft,wanneer de motor of radiator sterk vervuild zijn, dan ook weinig zin. Bij een sterke vervuiling van de motor en of radiator loopt de temperatuur zodanig hoog op dat zelfs met een thermostaat er niks valt te regelen. De motortemperatuur overstijgt namelijk de thermostaat temperatuur.

Temperatuurmeter mechanisch of elektrisch?
De voorkeur gaat uit naar een mechanische temperatuurmeter. Deze geeft ook de temperatuur aan bij uitgeschakeld contact. Handig na een lange rit zodat de motor kan afkoelen tot een aanvaardbare temperatuur wanneer we weer verder willen rijden. 

Foto 1
Bij deze temperatuurmeter zien we waar de aanwijzer zich tussen moet bevinden. Links de aanwijzing wanneer de motor kan worden belast. Rechts de maximale waarde van ongeveer 95 graden Celsius. Deze waarde mag niet overschreden worden omdat we dan al heel dicht bij het kookpunt komen.

Temperatuurmeter met sensor controleren
Om de aanwijzing van de temperatuurmeter precies te weten zal eerst een test uitgevoerd moeten worden of deze wel juist aangeeft. Hiervoor kunnen we de temperatuursensor in een bakje met kokend water plaatsen om zo zien of 100 graden Celsius ook werkelijk 100 graden is. Een afwijking van 10- tot 20 procent teveel in aanwijzing is normaal voor de meeste meetinstrumenten. Je weet daarna dan wel waar je op moet rekenen. 

Foto 2
Hier zien we de bovenste slang die van waterpomp naar de radiator gaat. Bij pijl A  zien we een verdikking waar de thermostaat zit.  Pijl B is de temperatuursensor die zo dicht als mogelijk bij de waterpomp moet zitten. Hierdoor krijgen we een nauwkeurige temperatuuruitlezing op de meter.

Externe temperatuurmeter.
Met een externe temperatuurmeter kunnen we ook op andere plaatsen de temperatuur van de motor of radiator meten. Een eenvoudige meter van Volkraft meet met infrarood de temperatuur en is uitgerust met een laser zodat je precies een plaats aan kan wijzen om daarvan de temperatuur te meten. Op deze manier kunnen we ook hotspots meten. Dat zijn plaatsen waar de temperatuur extreem hoger kan zijn dan op andere plaatsen van de motor. Zo kunnen we achterhalen waar het in het koelcircuit misgaat. Ook is het mogelijk de temperatuurverschillen te zien tussen de inlaat van de motor en de temperatuur van de koelvloeistof die de motor verlaat. Het makkelijkst is dat bij de radiator te doen omdat hier heel nauwkeurig gemeten kan worden. Dus de temperatuur van de bovenzijde van de radiator vergelijken met de temperatuur die we aan de onderzijde aantreffen. Met deze manier van meten kunnen we het koelend vermogen bepalen van het koelsysteem.

Foto 3
Eenvoudige infrarood temperatuurmeter van Volkraft die uitgerust is met een laser, zie de rode stip bij de pijlaanwijzing. Zo kan je makkelijk de plaats bepalen die je wil meten.

Foto 1


Foto 2


Foto3          

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 02-05-2021